Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kunde krever arbeid dekket på reklamert vare

Stratusen

New Member
Heisann,

Har en privatkunde som reklamerte på et produkt. Sendte nytt produkt med sammen med forhåndsbetalt returetikett for den defekte varen.

Nå sender kunde fakturaer på arbeidstimer for elektriker. Produktet er en 12 volt vare som brukes i bil. Varen monteres nesten alltid av sluttkunder selv, men det kan jo selvfølgelig brukes elektriker om en ønsker det. Det er ikke avtalt noe bruk av elektriker.

Kunde virket veldig sikker på at han hadde krav til at arbeidet skulle dekkes. Må si at kunden har hele tiden vært kranglete og har truet med å skrive dårlig omtale på internett om oss hvis han ikke får det som han vil.

Kunde har vel ikke krav på at arbeid dekkes?
 

Bjørnar

Gründer
Nei, det er ikke kunden som bestemmer hvordan saken skal løses, det er det selger som avgjør. Kunden kan selvsagt ikke påføre deg ekstra omkostninger, så lenge du har tilbudt deg å fikse eller gi kunden nytt produkt.
 

AreS

New Member
Den er god.

Kunde truet oss med å sverte vårt rykte på facebook og google anmeldelser om han ikke får det som han vil. Jeg var ganske hard mot ham på dette og tror han dropper det. Ga beskjed om at vi har null-toleranse for trusler.

Da er mitt tilleggsspørsmål: Er det ulovlig å true med slik dårlig omtale? Ønsker selvfølgelig ikke å lage stor sak av dette, men kan jeg kreve det fjernet av google/facebook om jeg har bevis på denne trusselen?

Neste ekstra spørsmål: Har ennå ikke fått defekt vare i retur, da vi sendte ny med en gang. Hvis han velger å ikke returene denne kan jeg bare fakturere den til ham?

Takker for hjelpen :)
 

Sherpings

Member
Denne problemstillingen blir bare mer og mer aktuell. Hva er vanlig å gjøre med kunder som krever ting de ikke har krav på og truer med å sverte firma på sosiale medier? Føler ikke selger har noe å stille opp med i slike sammenhenger.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Velger han å ikke returnere den gamle varen fakturerer du for den nye. Enn sålenge har det vært en påstand at den gamle varen ikke fungerte.
12V produkter trenger man ikke elektriker for nei; de er også unntatt mye av regelverket som eller gjelder for elektriske varer. Du bør ha ting på stell i dine avtaler / TOS / forutsetninger for handel og alt sånt.
Trusler kan anmeldes til politiet - veldig greit å ha det svart på hvitt; kan vel gjøres på nettet nåfortiden. Saken henlegges nok mest sannsynlig, men de fleste liker ikke å bli anmeldt.
 
Topp