Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kunde ønsker giro i ettertid

CamillaPokita

New Member
Heisann :)

Vet ikke om dette er rette stedet å spørre, men jeg prøver meg. Jeg har tidligere hatt en kunde, som ønsket noe gjort, og vi ble enige om en grei pris. Pengene ble overført til min personlige konto da jeg driver ett enkeltmannforetak. Men, nå i det siste har det plutselig blitt mye mas, om at jeg må fakturere denne vedkommende med en giro til hans A/S firma, som ble etablert etter at betalingen ble gjort.

Hvordan er det med slike ting? Syntes det virker rart, og nesten litt "ulovlig" da han betaler fra sin personlige konto, og at jeg skal fakturere et A/S slik at han da igjen skal kunne skrive av penger fra selskapet? noen som har peiling på hvordan reglene er på dette? Er jo ikke noe problem for meg å fakturere, men syntes det er litt muffens... og sist men ikke minst, er jeg pålagt til og gjøre det?
 

tyr897

Medlem
Du bør skrive en faktura. Alle inntekter og utgifter i ditt eget foretak skal dokumenteres, og derfor skal du ha et billag på denne inntekten. Hva han gjør med dette billaget og sitt eget AS er ikke ditt problem, bare sørg for å ha ditt regnskap i orden.

Hvem du skriver det ut til avhenger litt av hvilken avtale som ble gjort, og hvordan det ble forstått. Føler du deg veldig utrygg på å fakturere ASet direkte, skriv fakturaen ut til ham, så kan han ta videre det regnskapsmessige.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Du har vel fakturert ham for summen allerede gjennom enkeltmannsforetaket ditt? Eller er det mer snakk om bare en standard bankoverføring uten bilag?

Hvis du allerede har fakturert ham så har du gjort det korrekt fra din side, og da blir det jo ikke ditt problem at fyren har startet et AS i ettertid.
 

CamillaPokita

New Member
Jeg har en faktura, som ligger hos meg (slik at mitt regnskap er i orden) og denne er derfor oppført med hans navn, og ikke A/S. Vil det da bli korrekt av meg og ta en kopi av denne, og overrekke til han? jeg mener dette bør vel være mer enn godt nok?
 

tyr897

Medlem
Det er godt nok for deg. Anbefaler sterkt å la han ta oppgjøret overfor ASet, så forholder du deg til den opprinnelige fakturaen.
 
Topp