Krever dere betaling på forskudd?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har i løpet av veldig kort tid hatt to kunder som tydeligvis ikke tar det så tungt om de ikke betaler for tjenester de kjøper.

Jeg pleier normalt å utføre jobben 100% (så lenge det er snakk om under 10k ihvertfall) også sender jeg produktet når betalingen er på min konto. Har lært å ikke sende fra meg noe før jeg har fått pengene, men tiden har man jo uansett brukt.

Vurderer nå å kreve 50% forskudd også på småbeløp når det gjelder firmaer som enten er små eller som jeg aldri har hørt om, men er usikker på hva som egentlig er vanlig praksis og hva dere andre gjør? Flere fakturaer gir jo mer jobb både for min og kundes regnskapsfører, men det er det verdt om jeg slipper å bli lurt flere ganger.

Steve Cash

Medlem
Det er ikke uvanlig at det gjøres i forskjellige bransjer. Men det forutsetter jo at kunden stoler på deg og vil betale forskudd. (Generell vurdering selvfølgelig, det har ikke noe med deg å gjøre, jeg kjenner deg ikke engang.)

Er det en mulighet å ikke levere produktet før du har fått penger? Eventuelt, hvis det er en webside, beholde adagang slik at du kan slette den igjen hvis du ikke får penger?

Edit: Det finnes jo kreditopplysningsfirmaer, selv om tjenestene ikke er gratis å bruke.

Er det et selskap som er forpliktet til å levere årsregnskap kan du finne ut en del gratis på proff.no, purehelp.no og andre, selv om dette er historiske tall.

Sist redigert:
A

aabbcc

Guest
Det er vel lover som omfatter forskuddsbetaling. Jeg kjenner de ikke, men jeg har skjønt at det ikke alltid er lov med forskuddsbetaling.

Personlig gjør jeg nesten ikke oppdrag for folk jeg ikke stoler på. Større oppdrag fakturerer jeg månedlig, i forhold til timesbruk. Alternativ kan du kanskje avtale at du fakturere halve summen etter å ha laget skisser til nettsiden el. Milepælsfakturering

Litt på siden, men...
For noen år tilbake lagde jeg nettsider for forskjellige kunder. Etter å ha svidd meg litt på et oppdrag la jeg inn en kodesnutt som lette etter en fil på min server - hvis den fant den fila så skrev siden "... betaler ikke regningene sine." stort over hele siden til kunden.

Fikk bare brukt det en gang. Da var det en kar som etter at jeg hadde lastet opp siden på serveren hans, slettet ftp-brukeren min og var tøff i trynet og sa det ikke var noe jeg kunne gjøre om han ikke betalte. Han ble ganske overrasket da jeg hadde skrevet beskjeden stort på siden hans, og pengen kom jævli raskt. Det var så moro at jeg nesten skulle ønske det var flere som ikke betalte regningene sine.

AABBCC

Steve Cash

Medlem
Det er så vidt jeg vet lov å avtale forskuddsbetaling, i alle fall næringsdrivende. Det som ikke er lov er å legge til mva før jobben er gjort.

A

aabbcc

Guest
Nei, som sagt så vet jeg ikke noe særlig om det. Var noen som nevnte noe om det en gang, men jeg husker ikke hva det dreide seg om.

Søkte litt på nett og det virker som om det ikke er noe forbud, men at saken har vært diskutert, hvis noen sliter med å sove så kan de prøve å lese gjennom denne:
3.9 Forskuddsbetaling - regjeringen.no

AABBCC

Steve Cash

Medlem
Jepp, jeg fant også den fra regjeringen, men merk at overskriften er Om lov om forbrukerkjøp. Jeg antar at websider, annonser, logoer osv. mest utvikles for firmaer.

Steve Cash

Medlem
Du har søkt på forskuddsfakturering, det er som hovedregel ikke lov, for da krever en opp mva av arbeid som ikke er gjort, se mitt første innlegg over. Forskuddsbetaling er noe annet, da krever en penger uten å ha sendt faktura, og uten å beregne mva. Dette er rett og slett et kortsiktig lån fra kunden, og føres mot balansekonto 2900 i stedet for å inntektsføres.

A

aabbcc

Guest
Ah. Ok, da skjønner jeg. Aldri tenkt over at man kan be om betaling som firma uten å utstede faktura. Du imponerer med detaljkunnskap Steve Cash.

Jeg ville aldri ha gått med på å en slik forskuddsbetaling som kunde (spesielt ikke til en ukjent leverandør), men for all del - det er lov å prøve. Tror milepælfakturering vil være mer spiselig for de fleste.

Dag: På nettsiden din står det tydelig: "Du betaler kun hvis du blir 100% fornøyd!" ;)

AABBCC

Dag Frogner

Supermedlem
De jobbene jeg gjør går som regel over kort tid. Ofte er det snakk om logo`er, annonser eller enkle WP-nettsider. Altså blir det noen relativt få mailer frem og tilbake og ikke så altfor mange timer før jeg er ferdig med jobben. Derfor er det ikke noe poeng i å fakturere pr måned f.eks slik som ved større prosjekter som går over tid.

Steve: Jeg leverer aldri fra meg arbeid før jeg har fått pengene. Men det spiller jo ikke kjempestor rolle, for jeg har jo uansett brukt en del tid på jobben, som jeg da ikke får noe igjen for.

metallian: Vel, om jeg kun lager èn annonse til 1490,- eks mva blir det litt vel tungvindt å dele opp syntes jeg, og mange reagerer kanskje på å dele opp et så lite beløp. Så kanskje jeg heller burde bruke 100,- på en kredittsjekk hver gang? Kjørte sjekk på et firma i dag og jeg ser jo at denne kunden fikk første inkassoen mot seg i August i fjor. Men på en annen side tar det vel mange mnd fra vedkommende får fakturaen og til det blir noe synlig på kredittsjekken?

Det er jo to uker med betalingsfrist på fakturaen, to uker med purring, to uker med innkassovarsel osv osv, så selvom alt ser bra ut på en sjekk, kan det jo hende at det ligger noe grums å venter på å gå igjennom systemet.

aabbcc: Stemmer det, men de får jo aldri faktura før de har godtatt sluttresultatet, med andre ord er de nettopp 100% fornøyd i det de får faktura. Og ja, jeg skjønte at det var en spøk. ;)

xdex

Medlem
Hei, Dag Frogner.

Jeg ser problemstillingen din, og det er synd du opplevd dette. Som alle skal erfare, er dette en veldig lang og kjip prosess, da hver kunde blir sett på som endel av årsbudsjettet. Jeg har hatt denne erfaringen selv, og vi skal alle ha den. Jeg har noen grunnregler når det kommer til nye kunder. Her er mine råd og tips til deg,

1) Sjekk hvem kunden er, er selskapet nytt? Hvis ikke, hvor mye gikk dem i overskudd/underskudd tidligere? Er det noe som er verdt å notere seg om dem? (bruk gjerne tjenester som purehelp.no for å undersøke firmaet) ... Er selskapet nytt? Sjekk hvor mye egenkapital dem gikk inn med, og hvor mange ansatte som f.eks jobber der, og om dette er en butikk som virker til å gå rundt, bedøm deretter.

2) Enkeltmannsforetak er forskudd "uansett" med mindre jeg ser at det er en stabil økonomi. Jeg ser også på disse som useriøse, da A/S kun krever 30.000 i dag, avhenig litt av selskapet du utvikler for, men ville nok krevd det dipositum fra dette selskapet uansett.

3) Sette over penger på låst konto? Payex tilbyr jo dette, og da godkjenner begge parter når jobben starter, og den slutter. Da ligger pengene på en låst konto inntil partene er enige etc. Finn bruker/brukte også dette lenge.

4) Kontrakt med 50% forskudd, evt. pengene tilbake om dem ikke er fornøyde. Dette har jeg gjort noen få ganger, dersom de syntes det er vanskelig med forskuddsbetaling. Gi dem garantier, men forklar også at dersom dem trekker seg, står du til rett å selge alt arbeidet som er påbegynt, til en konkurrerende kunde.

Håper dette hjelper deg litt videre, innkasso på lave beløp koster mer enn det smaker, så jeg håper dette ga deg en pekepinn!

Dag Frogner

Supermedlem
1. Tror jeg må bli flinkere på dette ja. Absolutt.

3. Blir ikke dette veldig tungvindt for begge parter? Payex skal vel også da ha x antall % av kaka?

4. Pengene tilbake er i grunn ikke noe problem for jeg sender ikke faktura før de har godkjent resultatet.

Ellers takk for gode tips! :)

Har du hatt et annet nick på forumet tidligere? Minns å huske at jeg har sett den signaturen på en annen bruker før?

xdex

Medlem
Jo, "Roaa" :)

Når det gjelder payex, så jo, disse skal ha litt av kaka. Men da kan du enten stille dem opp mot alternativ 4, eller be dem betale mellomlegget f.eks, blir kanskje ikke den beste løsningen men vet ikke om det kanskje er mulig med en avtale hos payex. Håper uansett dette ikke en løsning man skal tenke på, da slike kunder oftes er vanskelige fra start til slutt.

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg pleier å ta en del i "oppstart/depositum" før jobben begynner på litt større jobber, typisk fra 10.000 og oppover, og hvor mye varierer med kunden og størrelsen på jobben.

Hvis staten mener at DET er noe problem, så får de gjerne anlegge sak mot meg, for det har jeg så gode argumenter for (nettopp det samme som du har opplevd her et par ganger nå, jeg har opplevd liknende ting flere ganger tidligere) at jeg hadde turt å ta sjansen på å argumentere selv. Et annet poeng er vel nettopp det at det skal være "ytelse mot ytelse", som det står i den greia for forbrukere på regjeringen.no det ble linket til: På denne typen jobber, hvis det KUN skal faktureres i etterkant blir dette "ytelse mot ytelse" veldig ujevnt fordelt, da gjør man masse jobb uten noen som helst garanti for at man får betalt. Det er også EKSTREMT få som protesterer på å betale deler av beløpet i forkant.

Typisk tar jeg 30-50%, men jeg har også gitt en tidligere kunde beskjed om at hvis han vil at jeg skal gjøre noe som helst mer for han så skal jeg se hele beløpet på konto før jeg gjør noe som helst, siden han brukte over et halvt år på å betale meg 40k, påstod gjentatte ganger at nå var pengene på vei, skulle være overført og det var alltid banken som hadde tulla til et eller annet, han brukte enda lenger på å betale en fotograf som jobbet på samme prosjekt, og interiørarkitekten er jeg ikke sikker på om noensinne har fått pengene sine.

Sist redigert:
Topp