Kreditnota regler

X

xerwarw

Guest
Hei

Hvordan lager man kreditnota for en faktura som inneholder rabatt, altså allerede en negativ post

Faktura
100,00 PC
-50,00 rabatt
======
50,00 totalt

Kreditnota
-100,00 PC
??? for rabatten? <--- hva skulle stått her?
======
-50,00 totalt

X

xerwarw

Guest
Takk for svar! Det var bra forslag, jeg trodde man måtte lage en prikklik faktura med negativ sum.

Fakturasystemet er eget og derfor må vi lage reglene selv. Uten at vi får problemer med staten.

Men i ditt forslagg blir ganske tungvint, fordi vi må vise hva som er kreditert. I eksemplet ovenfor tok jeg med kun PC, men det er ofte flere linjer enn dette og rabatten trekker fra hele til slutt. Da blir omregningen igjen feil.

Det hadde vært lette hvis vi kun gjorde om positive til negetavise og skrive rabetten også men endre totalsummen utfra originale fakturaen

Faktura
100,00 PC
-50,00 rabatt
======
50,00 totalt

Kreditnota
-100,00 PC
-50,00 rabatt
======
-50,00 totalt

Men minus og minus er jo pluss, så blir -150. Jeg er litt forvirret.

NilsF

Medlem
Det vanlige er å speilvende fakturaen, og enkelte regnskapssystemer har mulighet for automatisk å generere kreditnota for en bestemt faktura, og som fremstår som en speilvendt faktura. Vanlig praksis er med andre ord å gjøre som følger:

Kreditnota
-100,00 PC
50 rabatt
======
-50,00 totalt

Sagt med andre ord, så fører man en tilbakeføring av fakturerte varer, samt en tilbakeføring av tilhørende rabatt.

Men minus og minus er jo pluss, så blir -150. Jeg er litt forvirret.

Dette er regnskap og ikke en matematisk ligning. Summen av et positivt beløp på 50 (fakturaen) minus et fratrekk på 50 (kreditnotaen) blir null. Og dessuten blir tilbakeføring av tidligere innvilget rabatt stående med positivt beløp i kreditnotaen, således blir det ett positivt og ett negativt beløp, ikke to negative, så problemstillingen er ikke reell.

Sist redigert:
X

xerwarw

Guest
Takk for hjelpen!

Jeg har nå lagd reglen og det fungerte utmerket. Ser bedre ut slik med positiv rabatt.

Topp