Kreditere 2012 faktura i Visma Avendo

MarieMarie

New Member
Litt fersk i regskapsverden her, og har fått litt problemer..
Har laget noen fakturaer dobbelt i 2012 derfor må jeg kreditere vekk de som er laget feil. Problemet er at når jeg lager en kreditnota på de legger kreditnotaen seg automatisk i 2013... mens fakturaen ligger selvfølgelig fortsatt i 2012 !
Dette blir vel feil i regnskapet...

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Er det noen måte å få kreditert i 2012 eller hva må jeg alternativt gjøre?

zapotek

Medlem
Visma Avendo gjør det helt riktig. Hadde blitt det samme uansett hvilket program du hadde brukt. En kreditnota opprettes på dagens dato (og følger fakturanummerrekken) akkurat som en vanlig faktura.

Steve Cash

Medlem
I prinsippet har zaptek helt rett, men dette er retting av feil, ikke ordinær kreditering, og hvis du ikke får vekk de ekstra fakturaene i 2012, så må du betale skatt (og merverdiavgift) av feilaktig høy inntekt. Det går an å gjøre en regnskapsmessig avsetning for den for høye inntekten i 2012, så er akkurat det problemet løst. Jeg kan ikke Visma, men ring Visma support, kanskje de kan hjelpe deg. Du er ikke den første som har gjort dette, så de har nok møtt spørsmålet før.

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Det er sant, men en kreditnota som opprettes i dag, 13. januar 2013, vil havne i 2013 uansett nummer, med mindre fakturasystemet har en funksjon for å velge år. Det kan hende det finnes hos Visma, inntil en har avsluttet og låst 2012. Og det anbefaler jeg å spørre support hos Visma om, hvis det ikke er en her som kan systemet godt.

MarieMarie

New Member
Ok. Da må jeg kreditere de som vanlig og regne sammen hvor mye dette blir for så å gjøre en regnskapsmessig avsetning for dette beløpet. Dette beløpet er veldig stort, så håper jo ikke vi må momse av det i 2012 :( Takk for gode svar! Jeg ringer Visma og hører med de. (fikk velge dato når jeg lagde kreditnotaen, men uansett la den seg på 2013)

MarieMarie

New Member
Da har jeg snakket med en hyggelig dame på support og hun ga meg gode svar. I Visma valgte jeg dato 31.12.12 på kreditnotan så den la seg faktisk i 2012. Men da jeg skulle kjede de sammen (som man må) la den seg på 2013. (På den datoen de ble kjeder sammen)
I regnskapsoversikten blir den da liggende som et bilag i 2013, men i regnskapssammenheng har dette ingen betyding da både faktura OG Kreditnota ligger på 2012 dato så ingenting vil da skje med f.eks momsen. Puh

Steve Cash

Medlem
Det er godt det løste seg. Jeg har aldri brukt Visma, så jeg kjenner ikke begrepet "kjede sammen". Men har du fått redusert både inntekt og utgående mva i 2012 til det som er riktig, så er har du jo oppnådd hensikten, så fremt ikke disse fakturaene dukker opp igjen ved overføring til regnskap i 2013 på noen måte.

Sist redigert:
Topp