Her er hva noen nettbutikk-eiere skriver:
Vi bruker paypal på noen av våre butikker. Ulempen er at de tar 3.95% av hver transaksjon, som blir veldig mye om man har en del salg. I motsetning til f.eks DIBS, hvor man betaler en fast avgift i året, og får lavere % avgift. I tillegg synes jeg ikke at betalingsvinduet til PayPal er optimalt. Det kan forvirre kundene til å tro at de må registrere en PayPal konto for å kunne betale.
Joa, Dibs er nok billigere de, men vedkommende som har skrevet det innlegget må ha misforstått litt, enten det eller så er det jeg som har misforstått litt.
Dibs tar seg bare av den tekniske løsningen, selve innløsningen av kortbetalingen må man ha en separat avtale med en annen aktør om, da gjerne en bank eller noe lignende, eller man går direkte gjennom for eksempel Nets (det finnes også andre slik som Euroline, PBS osv).
Den årlig avgiften til Dibs er kun for den tekniske løsningen, og tredjeparten som står for kortinnløsning skal normalt ha sin betaling utenom dette igjen, og for eksempel hos Nets så ligger kortinnløsningsgebyr for mindre nettbutikker ofte på rundt 3%, mens hvis man går gjennom sin lokale bankforbindelse for innløsning av kort kan man enkelte ganger få bedre tilbud. Jeg mener at alle Norske banker i dag tilbyr en eller annen form for online betalingsterminal knyttet opp mot Nets/BBS.
Kan derfor ikke forstå at det kan bli så veldig mye dyrere med Paypal enn med andre løsninger, dersom man tar med årlig avgift til Dibs e.l. og kortinnløsningsgebyret til innløser, da kommer man nok fort opp i over 4% i gebyr på omsetning fra kortbetalinger allikevel.
Min oppfatning er at Paypal er langt rimeligere å bruke enn mer stødig løsninger som går igjennom Nets/BBS når man tar alt med i betraktingen, men at sistnevnte for de fleste virker langt mer seriøst da det er mer slik kundene er vant til, med ett standard betalingsvindu og ofte med BankID integrert osv. samt at de fleste kjenner Nets/BBS og vet at det er sikkert (tror er sannsynligvis et bedre ord, da ingenting er sikkert!).
Jeg personlig har ingen problemer med å bruke Paypal på for eksempel eBay, men når jeg støter på det i Norske nettbutikker blir jeg straks mer skeptisk og lurer på hvorfor ikke nettbutikken har en mer "seriøs" løsning. Det kan selvfølelig endre seg dersom paypal blir mer utbredt, men så lenge alle store nettsider, slik som komplett, finn osv. bruker Dibs/Nets/Teller o.l. så er det litt der lista er lagt for hva som oppfattes som seriøst, selv om Paypal egentlig er en grei nok løsning, og i hvert fall bedre enn å bare tilby postoppkrav.