Kopiprodukter

peterandrej

pensjonert moderator
Med "kopiprodukter" menes vel type at jeg selger en sort sukkerbrus med navnet "Koca-Kola" og kjører rundt hver jul med en svær lastebil og roper "hoi hoi". Eller den klassiske "rolex" du får kjøpt i syden for 50 kr.

Slikt er selvsagt ulovlig, og bør bannlyses. I dette tilfellet, der klærne ikke kan identifiseres så lett - og heller ikke markedsføres under navnet "Adidasss" - er det vel neppe å anse for å være et kopiprodukt.

Men du har ikke tenkt den andre tanken da? At det ikke er klærne i seg selv de pusher på, men måten de er laget på? Vi vet at arbeidsforholdene innen visse mer lugubre nisjer innen klesproduksjon i Kina ikke akkurat er av beste sort, for å si det forsiktig. Vi snakker 20 timers arbeidsdager for luselønn, elendige sanitære forhold, barnearbeid, osv.

Santo

Active Member
Men du har ikke tenkt den andre tanken da? At det ikke er klærne i seg selv de pusher på, men måten de er laget på? Vi vet at arbeidsforholdene innen visse mer lugubre nisjer innen klesproduksjon i Kina ikke akkurat er av beste sort, for å si det forsiktig. Vi snakker 20 timers arbeidsdager for luselønn, elendige sanitære forhold, barnearbeid, osv.

Det er vel ikke bare innenfor lugubre nisjer innen klesproduksjon som sliter med dårlige og uholdbare arbeidsforhold i Kina?

Istedetfor å være unntaket fra regelen tror jeg heller dårlig lønn og dårlige arbeidsforhold omtrent er regelen i Kina. Samt at omtanke for miljøet fra bedriftene og produsentenes side også som regel er å regne som ikke tilstedeværende.

Og disse tingene er jo igjen grunnen til at Kina-produserte-ting kan selgs til Vesten for en slikk og ingenting, og samtidig gjøre mange her rike.

Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Det er vel ikke bare innenfor lugubre nisjer innen klesproduksjon som sliter med dårlige og uholdbare arbeidsforhold i Kina?

Istedetfor å være unntaket fra regelen tror jeg heller dårlig lønn og dårlige arbeidsforhold omtrent er regelen i Kina. Samt at omtanke for miljøet fra bedriftene og produsentenes side også som regel er å regne som ikke tilstedeværende.

Ja, men vi vet jo at arbeidsforholdene er særlig tvilsomme innenfor de mer lyssky nisjene av markedet. Så det hadde ikke forundret meg om den anonyme henvendelsen denne tråden handler om slett ikke handler om å verne om merkevarer, men om helt andre ting.

Det hadde ikke forundret meg det minste. Slikt er in for tiden. Bare se på det hardkjøret NRK har hatt mot mobilprodusentene med sin dokumentar om hvordan mobiler lages.

picxx

WF 09
Ja, men vi vet jo at arbeidsforholdene er særlig tvilsomme innenfor de mer lyssky nisjene av markedet. Så det hadde ikke forundret meg om den anonyme henvendelsen denne tråden handler om slett ikke handler om å verne om merkevarer, men om helt andre ting.

Det hadde ikke forundret meg det minste. Slikt er in for tiden. Bare se på det hardkjøret NRK har hatt mot mobilprodusentene med sin dokumentar om hvordan mobiler lages.

Norske myndigheter har to ganger vært den helt medvrkende faktor i at flere hundre barn har blitt pushet ut fra fabrikker (barnearbeid er jo fysj-fysj) og ut på gata for å selge kroppen sin (En gang i kambodsja, en annen i India).

Man kan jo slå det stort opp i media i ettertid at nå jobber ikke barna lenger på fabrikkene, men at alternativene er så mye bedre har jeg vanskelig for å tro.

Om en skal begynne å kicke på arbeidsforhold er vel kanskje alternativet til arbeiderne (være seg barn eller voksne) noe av det første man bør sette seg inn i.
Greit å sitte på sin høye kjepphest i "verdens beste land" å ha dette som fanesaker... osv, osv.

peterandrej

pensjonert moderator
Norske myndigheter har to ganger vært den helt medvrkende faktor i at flere hundre barn har blitt pushet ut fra fabrikker (barnearbeid er jo fysj-fysj) og ut på gata for å selge kroppen sin (En gang i kambodsja, en annen i India).

Man kan jo slå det stort opp i media i ettertid at nå jobber ikke barna lenger på fabrikkene, men at alternativene er så mye bedre har jeg vanskelig for å tro.

Om en skal begynne å kicke på arbeidsforhold er vel kanskje alternativet til arbeiderne (være seg barn eller voksne) noe av det første man bør sette seg inn i.
Greit å sitte på sin høye kjepphest i "verdens beste land" å ha dette som fanesaker... osv, osv.

Klassisk argumentasjon, ofte brukt av partiet Høyre - blant annet innen sosialpolitikk, etc. "Vi tar fra dem støtten til deres eget beste, det er å ta sosialklienter på alvor, osv". Det er akkurat det samme når diverse webfirmaer i Norge bruker lavtlønnede indere ned i $10 pr time. "Hadde vi ikke brukt dem hadde de måttet bo på gata, så det er til deres eget beste, osv."

Men dette var OT.

picxx

WF 09
Klassisk argumentasjon, ofte brukt av partiet Høyre

Det gjør det ikke mindre sandt.
De to tilfellene jeg nevner er det også god dokumentasjon på hva som faktisk skjedde.
Det som blir løftet frem i media er nok bare toppen på isfjellet når det gjelder dette.

Du hadde heller ingen gode alternativer til de som blir satt på gata la jeg merke til :)

peterandrej

pensjonert moderator
Du hadde heller ingen gode alternativer til de som blir satt på gata la jeg merke til :)

Kom ikke med masse argumenter fordi tråden jo egentlig ikke handlet om de rike landenes (manglende) moral, men jeg jo komme med dem nå.

Mitt hovedargument er: Det finnes ingen quick-fix på dette problemet dessverre. Det må enorme omveltninger til over titalls år, kanskje generasjoner, før man har noen mulighet til å "fikse" dette problemet - som jo egentlig handler om at de rike landene UTNYTTER de fattige landene på en grov måte.

Men et sted å starte kan jo være at de rike landene i større grad legger føringer for hvordan produksjonen i eksempelvis Kina skal foregå. De store innkjøperne må ta en diger del av ansvaret og presse prisene oppover. Forbrukerne, dvs oss, må stille strenge krav til at klærne, mobilene, etc som vi kjøper SKAL være produsert på en forsvarlig og etisk måte. Vi forbrukere har ganske mye makt som vi dessverre ikke benytter oss av.

Hadde flere forbrukere vært opptatt av hvilke forhold de fattige syr skoene deres under, ville produksjonen av sko faktisk vært en ting produsentene måtte konkurrere på! Tenk på det. Man hadde hatt reklamer som sa at "våre sko er sydd av arbeidere med tariffavtale!". Innen bilproduksjon har vi forbrukere presset fram en HELT annen markedsføring av nye biler. Nye VW Passat blir for eksempel markedsført som klimanøytral. Du får med klimakvoter og i det hele tatt. DETTE er det bilprodusentene konkurrerer på nå, ikke sant - blant annet. Tidligere ble Passet'en solgt som "romslig familiebil" - nå blir den solgt som "klimavinneren med plass til hele familien".

Etter min oppfatning har importører i den rike delen av verden et ekstremt stort ansvar for å sikre at produktene de importerer er produsert på en skikkelig måte der arbeiderne ikke jobber under umenneskelige forhold med luselønn og null sikkerhetsnett. Dette ansvaret er jeg redd importørene gir faen i så lenge vi som forbrukere faktisk gir faen.

Stormberg, som produserer fritidsklær, har lenge markedsført seg som en bedrift med et litt større perspektiv - bl.a har de stort fokus på etisk handel. Dette er et ENORMT konkurransefortrinn! Og forbrukerne av klærne verdsetter det!

Så det er egentlig mitt argument. At dette tar lang tid, at det vil skje i små skritt av gangen og at ingenting før VI som forbrukere, klesprodusentene og myndighetene tar ansvar. Bl.a skuffer det meg enormt at oljefondet ikke forvaltes bedre. Vi vet at oljefondet har investert i prosjekter av svært tvilsom kvalitet i bl.a Kina. Vi EIER et selskap, Statoil, som opptrer som en bølle internasjonalt med oljesand og det som verre er. I byggebransjen driver rike investorer fattige sesongarbeidere fra Polen rundt som slaver.

Og vi kan gjøre noe med det, men vi gidder ikke. Fordi det er langt mer interessant å se på en episode av X-factor eller å handle en fuckings kjole på H&M som er designet av en eller annen Choo.

Alf

Medlem
Når en ser black listen til oljefondet blir jeg flau på Norges vegne. Her finner vi mange amerikanske bedrifter som Boeing, Val Mart osv. Som NY sier, vi har et SV problem.

webpiken

Medlem
Når en ser black listen til oljefondet blir jeg flau på Norges vegne. Her finner vi mange amerikanske bedrifter som Boeing, Val Mart osv. Som NY sier, vi har et SV problem.

Hvorfor blir du flau over at vi har svartelistet Wal Mart? De har elendige arbeidsforhold, er aktiv motarbeider av fagforeninger og en kraftig pådriver i overforbruk av billig dritt.

Jeg håper flauheten din går ut på at vi burde gått mye lenger i hva vi svartelister ...

Alf

Medlem
Hvorfor blir du flau over at vi har svartelistet Wal Mart? De har elendige arbeidsforhold, er aktiv motarbeider av fagforeninger og en kraftig pådriver i overforbruk av billig dritt.

Jeg håper flauheten din går ut på at vi burde gått mye lenger i hva vi svartelister ...

Er nå min mening da. Sv sin erkefiende er jo Norges beste venn. Tror du det er noe bedre i norsk handel, f. eks. Rema 1000, Rimi osv. Eierne blir milliardere av å selge oss såkalte "billige" varer mens de ansatte går på luselønn. Underlerandørene tynes o.s.v.

Alf

Medlem
Er enig i at klasevåpen er noe dritt fordi ikke hele bomben detoneres, Men det er et veldig effektivt våpen som vil bli erstattet av kraftigere saker om det fases ut.

Det beste hadde jo vært om de klarte å forbedre det så det ikke ble liggende udetonerte deler igjen etter bombing.

testdriver

Ha det bra..
Samtidig som at Norge sikkert kan kritiseres for lite etiske enkeltinvesteringer, roses vi blant annet av miljøet i NY. Enkelt å fiske fram saker når man er nødt til å diversifisere investeringer i over 8000 forskjellige selskaper pga pengemengden.

Fondets avkastning kan forøvrig ikke utelukkende måles i penger, men også politikk. Feil investeringer kan koste langt mer enn de smaker.

Angående dette med arbeidsforhold
Påstand: En 100% menneskerettighetsvennlig politikk ville medført mer smerte enn en politikk som åpner for handel med land med umenneskelige arbeidsforhold enkelte steder.

USAs handelspolitikk baserer seg blant annet på dette, og det tror jeg for eksempel Kinas innbyggere på en generell basis har vært godt tjent med.

Topp