Kontoer til bokføring ENK

Persille

New Member
Har visst hatt litt mer affiliate-inntekter enn jeg beregnet i 2014 og fant akkurat ut at jeg er bokføringspliktig..

Så lurer på hvordan jeg skal bokføre følgende..

1 ) Bokføring av affiliate inntekter

Inntektene er fra Ebay/Amazon affiliate etc. Fant denne guiden til hvilke kontoer som kan brukes
http://grundertanker.no/2009/06/regnskapstips-føring-av-utenlandske-annonseinntekter/

Ser det står at det er flere måter å gjøre dette på.. Noen andre forslag? Må jeg lage alle disse fakturaene eller kan jeg hoppe over det og bare registrere innbetalingen?

2) Har fått en del utbetalt i Amazon gavekort.

3) Har fått en del utbetalt til payoneer-kontoen min og har det fortsatt stående i USD.

4) Facebook-annonser

Må jeg bruke kontonr kan jeg bare registrere innbetalinger og utbetalinger debit og kredit?

På forhånd takk!

BlitZz

Member
Jeg går på salg, service og sikkerhet. Vi har mye om Økonomi, men jeg er ikke en mester... Så ikke ta ordet mitt på dette her.

1. Jeg har ikke sett på hva kontoer du skal eller kan bruke men jeg tror det er bare å kjøre på meg debit og kredit slik etter hva du har inn. Tviler sterkt på at du må lage faktura på dette her med tanke på at du får betalt på den måten.
  2. Det jeg ville gjort er å føre dem inn i en konto i regnskapet. Helst en unik konto bare med de gavekordtene, slik at du har kontroll. Deretter når du eventuelt bruker de får du oppdatere regnskapet som man normalt ville gjort.
  3. Litt mer tricky med tanke på valuta.. Selv hadde jeg selvfølgelig bokført det, men ikke som norsk valuta, skriv det inn som usd. Da blir det ikke krøll.
  4. Om dette spørsmålet henger sammen med det du skrev under vil jeg si det er opp til deg hvordan du vil gjøre det. Smak og behag. Dey blir jo samme funksjonalitet uansett hvordan du vrir og vender på det. Greien med regnskap er jo basically dey at du skal ha en oversikt over hva som har skjedd med pengene, slik at det ikke blir forvirringer og at du får en oversikt i hva du kan eventuelt gjøre bedre. Men det jeg syntes å huske vær vel det at om det er mye penger det er snakk om så kan det lønne seg å opprette en konto for det der er snakk om.
Ja, dette er et regnskap. Regnskap er fortid og det som faktisk har skjedd. Så du kan ikke gjøre stort annet enn å vise hvor pengene eller verdiene går.
Om det er noe jeg forklarte dårlig eller feil nå du være spørre eller si ifra! :)

Håper dette svarte spørsmålet ditt!

Topp