Kjapp og trygg hosting for Wordpress

konsulent tjenester og MVA

hapetter

Medlem
Hvis man har et ENK eller annet type selskap og tar konsulentoppdrag (kunnskapsbasert) type IT programmerer. Må da arbeidsgiver betale MVA på dette? Må jeg oppgi timepris + mva?

Takk:)
 

zapotek

Medlem
Hvis man har et ENK eller annet type selskap og tar konsulentoppdrag (kunnskapsbasert) type IT programmerer. Må da arbeidsgiver betale MVA på dette? Må jeg oppgi timepris + mva?

Takk:)

Så fremt du er MVA-registert må du det ja. Har jo ikke noe å si for oppdragsgiver da denne får igjen disse pengene (om denne også er MVA-registrert).
 

Miniforetak

Medlem
Nå er også regelverket blitt mer tydelig enn tidligere. Nå inntrer plikten til å registrere i merverdiavgiftsregisteret først når beløpsgrensa på 50 000 kr er passert. I praksis innebærer dette at dokumentasjon av omsetningen må legges ved for å få sendt inn registermeldinga, har Skatteetaten tidligere opplyst.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Omsetning på 50.000,- i løpet av en 12-måneders periode. Altså ikke fra januar til januar, men i løpet av 12 måneder.

...og vel å merke: Omsetning INNENFOR mva-området. Altså - hvis du f.ex. driver som kunstner (ikke mva-pliktig) i tillegg til å drive noen nettsider med reklameinntekter, og du som kunstner har tjent 40000kr (ex.mva), og du har tjent 15000 på annonser, så er du fremdeles langt under mva-grensa.
 

peterandrej

pensjonert moderator
...og vel å merke: Omsetning INNENFOR mva-området. Altså - hvis du f.ex. driver som kunstner (ikke mva-pliktig) i tillegg til å drive noen nettsider med reklameinntekter, og du som kunstner har tjent 40000kr (ex.mva), og du har tjent 15000 på annonser, så er du fremdeles langt under mva-grensa.

Vet du, dette tror jeg er galt. Jeg tror all omsetning - også omsetningen utenfor MVA-området - skal legges ved. Men jeg skal selvsagt bøye meg dersom jeg tar feil.

Da jeg ble MVA-pliktig hadde jeg masse omsetning utenfor MVA-området, nærmere bestemt honorarer fra utlandet. Disse skulle inn i 50-000-krs grensen, fikk jeg opplyst den gangen.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Les det der en gang til, metallian... ;)

Næringsdrivende skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak som er omfattet av mva-loven (avg. pliktig og avg. fri) til sammen har oversteget 50 000 kroner i en periode på tolv måneder. Du skal altså legge til mva på (hele) den første fakturaen som overskrider grensen.

Avgiftsfritt blir det vel f.ex. når det er omfattet av mva-loven, og altså ville ha vært mva-grunnlag hvis det var solgt i norge, men blir solgt til utlandet, som i Peters tilfelle. Antar jeg at er logikken. Men gjør det heller enkelt: Ring til narviktelefonene og spør.
 

metallian

Medlem
Jeg klarte å spore opp et svar jeg fikk på dette fra ifjor, hvor jeg spurte om dette med MVA, 50k grensen og utenlandske firmaer:

Av merverdiavgiftsloven (mval.) § 3-1 følger det at all omsetning av varer og tjenester er avgiftspliktig med mindre annet er bestemt i mval., annen lov eller i Stortingets årlige avgiftsvedtak.
Av mval. § 6-22 følger det imidlertid at omsetning av fjernleverbare tjenester er fritatt merverdiavgift når mottakeren er næringsdrivende eller offentlig virksomhet hjemhørende utenfor Norge.
En tjeneste er fjernleverbar når utførelsen eller leveringen av tjenesten etter sin art ikke eller vanskelig kan knyttes til et bestemt fysisk sted, jf. mval. § 1-3 i).

Skattekontoret betrakter reklametjeneste på internett som en fjernleverbar tjeneste, og omsetning av dette til utenlandske selskaper vil således være fritatt merverdiavgift.
Det er riktig som De skriver at De ved passering av kr 50 000 i omsetning for disse tjenestene må registreres i Merverdiavgiftsregisteret.
De vil da kunne føre fradrag for inngående merverdiavgift som knytter seg til kostnader til virksomheten, jf. mval. § 8-1. For omsetning av reklametjenestene til utenlandske næringsdrivende vil de være fritatt avgift, og det skal ikke beregnes merverdiavgift på denne omsetningen. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at salg av reklametjenester til norske selskaper ikke omfattes av fritaket, og må faktureres med merverdiavgift etter mval. § 3-1.
Vi gjør også oppmerksom på at det bare er den som er registrert i Merverdiavgiftsregisteret som kan beregne merverdiavgift på sin omsetning, jf. mval. § 15-14.
 
Topp