peterandrej
pensjonert moderator
Fikk en ide, så kan du jo se om den er nyttig eller ikke:
Hvis dere har et stort antall ulike produkter, så kanskje et tradisjonelt "nettsidekart" hadde vært tingen? Altså en oversiktlig side i listeform med tittelen "Vi tilbyr.." og så er det bare å kjøre på nedover til øya blør.
Blir sånn:
LCD-SKJERMER
- Store
- små
- runde
GALLERI
-bilder
- foto
- rammer
Og så kan du jo legge linker på disse, slik at det blir dritlett å finne ut a) hva dere leverer, b) hvor mer info om underprodukter finnes? En forenklet utgave av denne listen kan du ha på forsiden, omtrent på samme måte som den listen du har der, bare at du bør kategorisere den mer slik at det er tydelig merket hva som hører under hva.
Jeg innbiller meg også, men dette må andre svare på, at dette kan være et utmerket verktøy i forhold til SEO. Enkelt å navigere blir det jo også. Fra forsiden har du jo full oversikt etter 1 klikk og kan nå ønsket info etter kun 2 klikk.
Det er effektivt, og det vil antagelig gjøre det lettere for deg å lage nettstedet også, da det tvinger deg til å kategorisere innholdet.
Jeg er tilhenger av at nedlastbare dokumenter legges der det er relevant. Noen foretrekker å lage en "samleside" for alle nedlastbare dokumenter, men dette er en dårlig løsning. Hvis jeg allerede er inne på undersiden til et produkt eller en produktgruppe, så bør all relevant info/dokumentasjon finnes der. Det bør ikke være nødvendig for meg å søke meg til en helt annen side for å få lastet ned et dokument.
Unntaket er hvis dokumentene enten a) kan knyttes til et så enormt antall produkter som vanskeliggjør relevant plassering på undersider, eller b) er så generelle at de egentlig bare kan ligge på en oppsamlingsside for nedlastbart innhold.
På: Lederboka | Elin Ørjasæter fulgte vi denne strategien, og det ble veldig bra. Som du ser finnes absolutt all relevant informasjon på én og samme side. Her ville mange valgt én hovedside og så kanskje 3-4 undersider, men vi valgte å utnytte plassen og tilby informasjonen på samme sted. Det kan se litt uprioritert ut, men det er ikke tilfelle. Det viktigste befinner seg til venstre og utgjør størstedelen av innholdsplassen, mens det mindre viktige innhold er plassert i høyre sidemeny.
Hvis dere har et stort antall ulike produkter, så kanskje et tradisjonelt "nettsidekart" hadde vært tingen? Altså en oversiktlig side i listeform med tittelen "Vi tilbyr.." og så er det bare å kjøre på nedover til øya blør.
Blir sånn:
LCD-SKJERMER
- Store
- små
- runde
GALLERI
-bilder
- foto
- rammer
Og så kan du jo legge linker på disse, slik at det blir dritlett å finne ut a) hva dere leverer, b) hvor mer info om underprodukter finnes? En forenklet utgave av denne listen kan du ha på forsiden, omtrent på samme måte som den listen du har der, bare at du bør kategorisere den mer slik at det er tydelig merket hva som hører under hva.
Jeg innbiller meg også, men dette må andre svare på, at dette kan være et utmerket verktøy i forhold til SEO. Enkelt å navigere blir det jo også. Fra forsiden har du jo full oversikt etter 1 klikk og kan nå ønsket info etter kun 2 klikk.
Det er effektivt, og det vil antagelig gjøre det lettere for deg å lage nettstedet også, da det tvinger deg til å kategorisere innholdet.
Forresten, hvordan ville dere foreslå at jeg lager en oversikt/side hvor jeg legger ut det meste av kataloger og slikt i pdf format?
Jeg er tilhenger av at nedlastbare dokumenter legges der det er relevant. Noen foretrekker å lage en "samleside" for alle nedlastbare dokumenter, men dette er en dårlig løsning. Hvis jeg allerede er inne på undersiden til et produkt eller en produktgruppe, så bør all relevant info/dokumentasjon finnes der. Det bør ikke være nødvendig for meg å søke meg til en helt annen side for å få lastet ned et dokument.
Unntaket er hvis dokumentene enten a) kan knyttes til et så enormt antall produkter som vanskeliggjør relevant plassering på undersider, eller b) er så generelle at de egentlig bare kan ligge på en oppsamlingsside for nedlastbart innhold.
På: Lederboka | Elin Ørjasæter fulgte vi denne strategien, og det ble veldig bra. Som du ser finnes absolutt all relevant informasjon på én og samme side. Her ville mange valgt én hovedside og så kanskje 3-4 undersider, men vi valgte å utnytte plassen og tilby informasjonen på samme sted. Det kan se litt uprioritert ut, men det er ikke tilfelle. Det viktigste befinner seg til venstre og utgjør størstedelen av innholdsplassen, mens det mindre viktige innhold er plassert i høyre sidemeny.