Konstruktiv kritikk og forslag til endringer ønskes til ny firmaside

n0stra

Medlem
Skilt & Reklame - Nobeldsign AS |

Driver og endrer jobbens side om fra flash til html. Har satset på et enkelt og oversiktelig design samtidig som man får vist frem endel av hva man jobber med og hvilke tjenester man laverer. Vurderer å endre størrelsen på sliderområdet og krympe ned høyden litt etter noen innspill selv etter å ha selv prøvd den på litt lavere oppløsning.

De fleste av kunder som ikke kjenner firmaet har gjerne lite eller ingen peiling på bransjen og det er derfor ekstremt varierende hva folk søker etter og hva de tror noe heter i forhold til hva bransjen selv kaller det. Tanken har vært å lage en side for lekfolk først og fremst og dele opp innholdet slik at man kan bevege seg innover etterhvert som man vet hva man er ute etter i tillegg til å være et enkelt oppslag for eksisterende kunder og andre som shopper rundt etter andre leverandører.

Har ikke brukt så skrekkelig lang tid på dette foreløbig men har ville få på plass en viss struktur først og noe innhold så man har noe å jobbe utifra. Alt er derfor ikke så strukruert som man ønsker og i tillegg er det sikkert mye skrivefeiler som skal lukes ut ved gjennomgang av flere personer til slutt.

Jeg føler hastigheten er god, har testet dette på flere maskiner, tar gjerne imot innspill her også.

Regner med at det muligens ikke er så interessant å benytte facebook og denslags til promotering og kundeinformasjon med tanke på bransjen vi jobber innenfor?

Ser også selv at det nok er litt vel mye "link til facebook/twitter/mail" rundtom og skal få valgt ut hvor jeg ønsker dette. I utgangspunktet tenkte jeg kun ha dette på hovedsiden men ser for meg at enkelte som søker opp spesifike varer og tjenester hos oss kan ha nytte av å linke disse videre til andre fra siden der informasjonen befinner seg.

Fungerer SEO pakka til wordpress tilfredsstillende? Tenkte å benytte denne og knytte det hele sammen med google analytics.

Takker på forrhånd for innspill.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Design og layout ser helt ok ut for min del. Fjern de ikonene for sosiale medier og øk størrelsen på teksten enkelte steder på siden. Den slide saken tar også litt vel mye plass i høyden om du spør meg! Produktbildene burde også jobbes litt med..

Når det gjelder SEO, så må igjen bildene jobbes med. De lastes inn i fullversjoner og er alt for tunge - disse må jobbes med.

Bortsett fra det, så tror jeg Google Adwords kan gi god ROI i denne bransjen, men det er mye konkurranse, så her vil det kreve en Adwords-proff om dere vil ha mye back-for-your-bucks.

n0stra

Medlem
Notert:
- fixe størrelser på bilder (menes her bildene som brukes som illustrasjoner i sidene eller bildene i galleriet? Sitnevnte har jeg jobbet med å konvertere om til max 800x600)
- endre høyden (og naturlig nok da størrelsen på innholdet) ned ca 30 prosent? på slideren
- senke sliderhastigheten, 50 prosent lengre tid per slide?
- lista nederst skal modifiseres i samarbeid med hva jeg ser folk søker etter på disse feltene på google samt hva mine kolleger har av innspill. Men ja den skal linkes opp til sider som er relevante.
- få bort de gjentagende facebook/twitter ikonene
- endring av produktbilder. Hvilke tenker du da på? Slik det er nå har jeg lastet opp alt mulig rart i galeriene for referanse og at vi skal gå gjennom de sammen og slette bilder som ligner hverandre, dårlige bilder, legge til metatags for hver type produkt slik at man også lett kan lage samling av bilder basert på produktsjanger, utforming osv.

I forhold til profesjonelle og google adwords. Er generelt skeptisk til å betale folk for å benytte gratistjenester når google selv også advarer mot mange.

Har dere noen tips til seriøse aktører på dette området isåfall?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Adwords er ikke gratis - det er gratis å registere seg en konto, men det koster å bruke. Om dere skal bruke store penger på Adwords (over 20.000 per måned) bør dere gå til et større byrå som f.eks Metronet. Om dere skal ikke ønsker å starte så høyt bør dere bruke et mindre byrå eller frilanser, som f.eks meg. Både jeg og Metronet har godkjenninger fra Google som kan legges fram om det skulle være behov for det.

Bare send meg en epost på kenneth@dreyermedia.no om du har noen spørsmål.
(PS: Dreyer Media vil snart bli nedlagt til fordel for et nytt byrå jeg holder på å sette opp i samarbeid med noen andre - men bruker fortsatt den eposten adressen ut juni).

picxx

WF 09
Både jeg og Metronet har godkjenninger fra Google som kan legges fram om det skulle være behov for det.

Veldig OT her, men hvilke godkjenninger er det google/adwords gir til administratorer og markedsfoerere av ppc? Spoer ikke for aa vaere frekk, men fordi jeg aldri tidligere har sett noen slik dokumentasjon.

picxx

WF 09
Den stoerste utfordringen vil vel ligge i aa fortelle brukerne at denne verifiseringen faktisk loenner seg...
Som sagt, jeg er ikke noen seo spesialist eller noe, men har drevet paa nett noen aar, og enda ikke hoert om disse verifiseringene.

peterandrej

pensjonert moderator
Nettsiden gir et veldig enkelt inntrykk uten å virke "minimalistisk" hvis du skjønner hva jeg mener. Spørs om det passer deres målgrupper?

Menyen på toppen er grusom, fordi den inneholder skjulte valg, noe som ikke er å anbefale i forhold til universell utforming, som jo er lovpålagt og som forhåpentligvis flere tar på alvor det neste året. Profesjonelle aktører bør etter min mening gå foran som gode eksempler.

I forhold til profesjonelle og google adwords. Er generelt skeptisk til å betale folk for å benytte gratistjenester når google selv også advarer mot mange.

Byråene tar ikke betalt for selve annonseringen, bare for å hjelpe dere med å få mest mulig ut av annonsekronene. Du har full mulighet til å styre adwords selv, webforums er fulle av folk som har valgt den veien. Det er akkurat det samme som gjelder innen utvikling av wordpress-temaer. WP er gratis, bare å laste ned. Klart, du må kanskje bruke fire år på å lese deg opp på HTML, php og CSS for å klare å lage noe som helst, men det er jo ingen som hindrer deg i å velge den veien.

picxx skrev:
Den stoerste utfordringen vil vel ligge i aa fortelle brukerne at denne verifiseringen faktisk loenner seg...

Det er jo for skape kredibilitet man tar slike sertifiseringer, og kanskje for å lære mer om hva man er dårlig på.

Sist redigert:

n0stra

Medlem
peterandrej: vil gjerne vite hav du mener med skjulte valg.

Jeg sitter i en utfordring i forhold til hvordan jeg skal strukturere innholdet med tanke på at noen vet mye og de fleste vet ingenting. Det er også veldig amatøraktig i bransjen har jeg forstått å benytte kun lekfolkterminologi igjen, så jeg må på en måte få kombinert de to slik at vi både fanger opp de som søker uten å vite hva det egentlig heter samtidig som det ser bra nok ut at man ikke blir ansett som uprofesjonell for de andre.

Tanken min var å legge opp menyen utifra de grunntjenester vi har i tillegg til en generell meny for firmainformasjon samt en for galleri/referanser.

Hvis du tenker at man kan ende opp med å overse muligheten for å trykke på selve kategorinavnet som roten på menyen så har jeg forsøkt å få med all informasjon som ligger der også på de respektive undersidene. Tanken min var at de som vet hva de er ute etter ikke trenger å se en forenklet samleside og visa versa. Og at de uten kunnskap etter dette vet hvor de skal manøvrere seg videre.

Dette fungerer kanskje dårlig? Har sett endel på det firmaet ditt har satt opp og liker mye av strukturen så det du sier kan bety mye for meg sånn i måte. Er bare litt vanskelig å vite hva jeg skal prioritere, og om jeg kutter ut noe av det vet jeg ikke hvor jeg ellers skal få det inn.

I forhold til google adwords har vi snakket om å evt se på bruken av det. Det jeg siktet til var skeptisismen mot å betale noen for å gjøre jobben for deg opp mot en tjeneste som ligger åpen. Man får på en måte følehårene ute og vet at det finnes minst like mye useriøse der ute som seriøse. Det blir også et spørsmål om kostnad for å få gjort noe slikt kontra prisen det ville blitt og testet noe selv. Jeg stusser også på hvordan prissetting vil være når noen kanskje er flinkere til å tilrettelegge fra begynnelsen av mens andre har gjort en slett jobb med websiden. Firma som da krever den samme summen betalt gjør meg også enda mer skeptisk. Jeg foretrekker å vite hva jeg betaler for samt kunne komme med forslag underveis og forstå til en viss grad hva som foregår. Men det er nå bare meg :)

peterandrej

pensjonert moderator
peterandrej: vil gjerne vite hav du mener med skjulte valg.

Nei, det er ikke så veldig vanskeligere enn at menyen består av en del lister som jo er "skjulte" før man har musen over dem. Det er ikke verre enn det altså. Denne metoden er jo mye brukt for å integrere mange menyvalg i en meny som ikke tar så mye plass, men rent brukervennlighetsmessig er jo metoden katastrofal.

I forhold til funksjonshemmede som f.eks bruker tekstopplesningsverktøy, folk som navigerer via tastatur, blinde, osv vil en slik meny med skjulte valg ofte være svært utfordrende. Så kan man selvfølgelig si at ingen av disse gruppene kanskje er i deres målgrupper, men etter min oppfatning bør man som profesjonelle gå foran som gode eksempler.

Vi er ikke perfekte på dette vi heller, men vi forsøker så godt vi kan, og blir hele tiden bedre. Vi vil f.eks strebe etter å oppnå høye poengsummer for våre sider etter kravene til Kvalitet fra Norge.no:
Norge.no - Kvalitet

Dette fungerer kanskje dårlig? Har sett endel på det firmaet ditt har satt opp og liker mye av strukturen så det du sier kan bety mye for meg sånn i måte. Er bare litt vanskelig å vite hva jeg skal prioritere, og om jeg kutter ut noe av det vet jeg ikke hvor jeg ellers skal få det inn.

Vi leverer veldig enkle nettsider, det er egentlig hele forretningsideen. Det gjør seg utslag i at bedrifter med informasjonsbehov som betyr nivå 1-, nivå 2-, nivå 3- og kanskje nivå 4-navigasjon neppe velger oss, men HVIS de gjør det så vil vi nok kjøre på med en forenklingsprosess, ingen tvil om det.

Etter min oppfatning bør du være knallhard med prioriteringen. Det du tar bort gjør faktisk nettstedet bedre! Nettsider er ikke noe sted du bare skal knalle inn info. Jeg har funnet en bloggpost du kanskje kan finne inspirasjon i:
Lider ditt prosjekt også av manglende strategisk fokus | IAllenkelhet

Og denne er litt i samme gate:
Nettstedet ditt: Den redselsfulle kakofonien fra 1000 interne stemmer | IAllenkelhet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du gjør det så vanskelig. Vi satte opp et nettsted som etter vår oppfatning er svært ryddig. Og det er har kun ned til nivå 2-navigasjon.

Nivå 1: Artikler | Elin Ørjasæter
Nivå 2: Arbeidsliv | Elin Ørjasæter

Så kan man selvfølgelig si at det går an å gjøre noe med mer spennende med nivå 1, som jo egentlig bare blir et kjapt stoppested, og at vi der kunne brukt en dropdown-meny som den du har lagt opp til, men på nivå 1 kunne vi jo lagt inn ekstra informasjon som gjorde navigasjonen videre enklere for brukeren. Et annet poeng er at brukere gjerne kommer fra lenker og søkemotorer og kommer da faktisk direkte til nivå 2. Det enkle er ofte det beste.

peterandrej

pensjonert moderator
Et helt konkret eksempel på at dere har glemt å prioritere/strukturere innholdet på en skikkelig måte.

"om oss" burde vært 1 side der jeg fant "alt" som var relevant for deres bedrift. Når vi lager hjemmesider for kunder nå, så sier jeg alltid: "Om oss skal inneholde ALT om dere. Det som ikke får plass der er ikke viktig nok til å plasseres på nettet."

Men du har "om oss" og under der har du en drøss undersider som f.eks "Visjon" som består av 4 linjer og et bilde. Dette er jo bare tull. Slå alt det der sammen så har du spart 6 klikk bare der. Hvorfor har du ikke "kontakt oss" på "om oss"? Trenger du virkelig å vise absolutt alle ansatte?

Tenk deg om, prioriter og legg opp en fornuftig struktur som er effektiv.

n0stra

Medlem
Skjønner hva du sier, sliter mer med å se hvordan dette kunne bli utført....

Som jeg var inne på innledningsvis er det slik at vi tilbyr veeeeldig mange tjenester, og det er så og si aldri to stykk som er ute etter det samme. I tillegg er det også slik at mange som er ute etter de tjenester og produkter vi leverer ikke vet hvem og hvilken type bedrifter som kan levere dette. Så de søker på måfå og om de får inntrykk på hjemmesiden at informasjonen ikke er relevant i forhold til hva de er ute etter så søker de videre.

Eksempler på variasjon:

- et idrettsanlegg skal ha plateskilt med folietrykk
- et racingteam skal ha trykk på skjorter til sitt mannskap
- en kjede skal ha spesialtilpasset lys i spesifik matriela som krever spesielle verktøy

Og en som er ute etter en type tjeneste vil gjerne slippe å måtte tråkle seg gjennom alt det andre som er uinteressant. Skulle tro det da var bedre å ha dette adskilt på en så fornuftig måte som mulig?

I tillegg er referanser alt i bransjen vår. Og grunnen til listingen av de ansatte slik det er gjort idag har nok litt med at man ønsker å viser seriøsitet og at man har en viss tyngde. Skille seg ut fra småkontorer med et par ansatte som ikke produserer noe selv men setter det bort til andre firma. Dette utgjør 90 prosent av konkurrentene våre, de er dyrere pga flere ledd og vi vet at vi vinner lettere mot disse om kunden innser dette selv og tar kontakt med oss.

Jeg skal absolutt ta visjonskommentaren din med meg og legge dette inn i det andre. Når det gjelder kontaktskjemaet tenkte jeg kanskje for meg selv at det var bedre å ha flere sider hvor man slipper å skrolle seg gjennom mye informasjon kontra å ha alt på en og samme side.

Jeg bruker også ofte å irritere meg over mange bedriftssider hvor jeg må lete rundt for å finne det jeg er ute etter. Muligens dette har farget min måte å tenke på. Jeg er glad i å sortere og strukturere på godt og vondt.

Forhåpentligvis blir det en slags middelvei utav at alle tjenester vil bli ramset opp på den nederste blokken med linker direkte til de sider som omhandler temaet.

Skulle jeg laget noe kun for eksempel for bildekor, eller kun for skjermbruk osv så hadde jeg nok tenkt med en gang i de baner.

peterandrej

pensjonert moderator
Skjønner hva du sier, sliter mer med å se hvordan dette kunne bli utført....

Som jeg var inne på innledningsvis er det slik at vi tilbyr veeeeldig mange tjenester, og det er så og si aldri to stykk som er ute etter det samme. I tillegg er det også slik at mange som er ute etter de tjenester og produkter vi leverer ikke vet hvem og hvilken type bedrifter som kan levere dette. Så de søker på måfå og om de får inntrykk på hjemmesiden at informasjonen ikke er relevant i forhold til hva de er ute etter så søker de videre.

Eksempler på variasjon:

- et idrettsanlegg skal ha plateskilt med folietrykk
- et racingteam skal ha trykk på skjorter til sitt mannskap
- en kjede skal ha spesialtilpasset lys i spesifik matriela som krever spesielle verktøy

Og en som er ute etter en type tjeneste vil gjerne slippe å måtte tråkle seg gjennom alt det andre som er uinteressant. Skulle tro det da var bedre å ha dette adskilt på en så fornuftig måte som mulig?

Det blir jo umulig å lage undersider for alle tenkelige og mulige variasjoner. Det enkleste er kanskje å bare lage en generell info for de vanligste problemstillingene, og så gjøre det veldig lett å kontakte dere for videre dialog?

Hvis målet med nettstedet er at kunder skal bestille et produkt enten via mail/telefon, så vil jo nettopp kontaktinfo være noe av det viktigste på hele nettsiden. Og hvis kunder henvender seg til dere for spørsmål, så vil jo behovet for å forklare absolutt alle tenkelige problemstillinger på nett bli litt borte, ikke sant.

I tillegg er referanser alt i bransjen vår. Og grunnen til listingen av de ansatte slik det er gjort idag har nok litt med at man ønsker å viser seriøsitet og at man har en viss tyngde. Skille seg ut fra småkontorer med et par ansatte som ikke produserer noe selv men setter det bort til andre firma. Dette utgjør 90 prosent av konkurrentene våre, de er dyrere pga flere ledd og vi vet at vi vinner lettere mot disse om kunden innser dette selv og tar kontakt med oss.

Jeg ser den, og mitt poeng var at innholdet må være gjennomtenkt. Og det er det jo, det er jo helt tydelig. Å vise at dere er store og solide er viktig. Hvis det er så viktig som du sier bør du kanskje løfte dette ut på forsiden til og med? Jeg elsker nettsider som gjør det enkelt for meg å kontakte firmaet/nøkkelpersoner på en sinnsykt enkel måte.

Besøker jeg en bedriftsside, så er det jo - i 90% av tilfellene - for å finne info om og kontaktinfo til firmaet. Jeg går ikke inn på deres nettsted for å lese tekster.

Jeg bruker også ofte å irritere meg over mange bedriftssider hvor jeg må lete rundt for å finne det jeg er ute etter. Muligens dette har farget min måte å tenke på. Jeg er glad i å sortere og strukturere på godt og vondt.

Vi er veldig opptatte av å få fram kontaktinfo. Dette har direkte sammenheng med at da vi tidligere i vår gjorde en DM-kampanje i Troms, så besøkte vi maaaaaange nettsteder, og det var helt vanvittig vanskelig å finne kontaktinfo på svært mange av dem. Dette irriterte vettet av meg (faktisk måtte jeg ofte søke bedriften opp i Gule Sider for å finne basic kontaktinfo) og resultatet er at kontaktinfo er noe av det viktigste vi legger opp.

Så du er ikke alene om å være "miljøskadet" :)

n0stra

Medlem
Kjempeflotte tilbakemeldinger, blir litt trangsynt når man sitter og jobber med noe og er den eneste som har tid og (mer eller mindre) innsikt i å se nytten av å få opp en ny side. Da er det greit å høre litt fra andre som jobber og har erfaring innenfor området.

Da du snakket om å legge noe av det på førstesiden fikk jeg en ide om en liten boks med nøkkelpersonell på førstesiden og en miniutgave av kontakt oss boksen med tekst ala "vil du ha et pristilbud på ditt prosjekt....blablabla".

De som ringer/mailer oss gjør det gjerne etter at de har funnet ut om vi kan levere det de er ute etter. Det er inntrykket jeg sitter igjen med iallefall etter å ha gjort litt undersøkelser samt snakket med tidligere og nye kunder. Jeg anser det derfor som viktig å ha litt mer dyptgående informasjon i tillegg til å fange opp mest mulig fra søkemotorer også om mulig.

Selvsagt, om de bestemmer seg for å kontakte oss allerede på side en er det jo ingenting som er bedre.

En annen utfordring i bransjen er også at mange kunder gjerne iløpet av noen år har behov for flere av tjenestene vi kan levere men de innser ikke at vi kan levere alle, evt husker det ikke.

Vi har også endel useriøse konkurrenter, spesielt innenfor digital signage og LED-storskjermer som er det jeg jobber mest med. Man skulle ikke tro hvor mye vrøvl som kommer fra enkelte selskaper som bare importerer billige kopier fra Kina og ljuger om referanser som tilhører oss.

Forresten, hvordan ville dere foreslå at jeg lager en oversikt/side hvor jeg legger ut det meste av kataloger og slikt i pdf format?

Topp