Kombinere jobb og reise

allegretto

Medlem
Hei,
jeg er nok en av mange her inne som driver eget firma og som kun har meg selv som ansatt. Jeg jobber fra hjemmekontor, men slik jeg ser det vil det ikke by på særlig problemer å ta med seg jobben "rundt om i verden", så lenge jeg har tilgang til internett og PC´en.

Jeg sitter derfor å funderer på tanken om å oppleve verden.. ved å "ta med" jobben (altså PC´en).. og reise til en uke i slengen .. alene.. til steder som er verdt å besøke.

Har noen erfaring med dette?
Jeg har sjekke litt rundt på nettet.. og det vil ikke nødvendigvis bli særlig dyrt.. feks 6 dager i Italia nå i november (innklusiv OK overnatting og fly tur/retur) klarte jeg å få ned i 2600,- totalt

Kom gjerne med tips og tilbakemelding!

picxx

WF 09
Litt usikker på hva du vil ha svar på, men så lenge plassene du besøker har en ok internetttilkobling burde vel ikke dette være noe problem?

allegretto

Medlem
Tja, ønsker vel bare høre om andre har erfaringer å dele om dette tema.
Altså om noen her inne jobber ifra andre steder enn sitt kontor/hjemmekontor.. og om dette fungerer bra for de.

Msites Ltd

Livsnyter
Har masse erfaring med å reise og jobbe samtidig. Det er både spennende og deilig når ting fungerer, og dertil frustrerende når ting ikke er som vi er vant med eller ønsker.

Ute i den store verden har ikke hotellene samme oppfatning av internettilkobling, hastighet på linjer etc som oss her hjemme i Norge.

Jeg har opplevd at man kun har internett i lobby (som i tillegg var overbelastet) - noe som resulterte at vi som måtte jobbe på nett satt oppe hele natten og jobbet i en ellers mørk og tom lobby.
Jeg har opplevd at hastigheten var ekstrem lav, og at jeg kunne oppgradere mot en blodpris - og oppgraderingen var i praksis ikke raskere.

Har også opplevd at hotellet har hatt problemer med sin internettilkobling/server/maskin/router og ikke fått ordnet det før neste dag eller veldig mange timer etter feilen er rapportert.

Så lenge du selv mener du kan ordne alt på reise og samtidig oppleve mye av stedene du besøker er det ingenting i veien for at du legger ut på reise. Men, vær klar over at du kan oppleve å sitte uten internettilkobling og må haste rundt for å få ordnet de oppgaver du bare MÅ ha ordnet....

Web2000

Medlem
Jeg kan legge til noen faremomenter:

Vær forsiktig med hvilket nett du bruker, og da spesielt i storbyer. Ikke bruk åpne nettverk! Jeg fikk et skikkelig angrep av hackere da jeg brukte et hotell nettverk i New York (sikret).

Vær også obs på faren med tyveri av Pc osv, så backup er viktig (må ikke oppbevares sammen med Pcen).

allegretto

Medlem
Takk for gode tips!
Viktig for meg at både reisen (til og fra) flyter godt, og ikke minst at hastigheten og stabiliteten på nettet er bra. Internet på rommet er et absolutt krav.

Har tenkt litt.. og notert ned noen "ønsker" eller kriterier:
- Beliggenhet: ikke nødvendigvis midt i sentrum av en storyby, men gjerne i kort avstand.
- Fine omgivelser for å kunne ta seg en joggetur/sykkeltur
- Totaltpris for reisen til/fra må ikke bli for høy... og ikke overstige 5-6 timer med fly
- Stedet bør ha "vinter" om vinteren.. omgitt av fin natur

Ja web2000, dette med å være strukturert kan kanskje bli en utfordring ;) vi får se..
----
Hvile steder er deres favoritter?

Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Jeg har reist og jobbet siden 2008 og jobbet før det fast fra Frankrike noen år. Hjemmekontoret er altså der du er. Mitt tips er å leie leiligheter og unngå hoteller. Større sjanse for å få nett som fungerer, og du står friere, og de fleste steder blir det billigere også. Dessuten er det deilig å ha et skikkelig kjøleskap, ikke sant?

Har aldri opplevd problemer med hacking eller annet på åpne og lukkede nettverk, men man blir veldig forsiktig når man forflytter seg med hele kontoret pakket i en sekk (Atle Hansson | Illustrator | Blog). God backup med tilgang til enkeltfiler er påbudt. Jeg har alle filer i Dropbox i tillegg til en annen, automatisert backupgreie som kjører i bakgrunnen. Sikre passord på best mulig måte.

Men hvorfor bare ei uke om gangen? Slik jeg ser det har du ikke sjans å oppleve verden hvis du ikke er på samme sted i minst en måned :) Jobbmessig er det bedre, da du har tid til å jobbe mye i perioder og slipper å føle at du må stresse for å få kommet deg gjennom severdighetene på stedet før flyet går tilbake. Dessuten er leiligheter i en måned rimeligere per natt enn for ei uke. Når du leier sjekker du om det er en delt, trådløs tilkobling eller om du har en egen ruter inne hos deg. Det beste er rett og slett kabel. Ta med 25 meter ekstra og en sammenkobling sånn at du kan sitte på terrassen ;)

Hvis du er avhengig av trådløst er det smart å kjøpe en solid, ekstern antenne. Kjøp det kraftigste du finner.

pleb

Medlem
Hvilke nettsider er det du bestiller leiligheter i gjennom, Hansson?

Etter fem års studie er ferdiggjort, så er jeg klar for noe liknende. Dog avhenger det av at jeg har en bedrift som har en viss omsetning.

hansson

Langveisfarende
Det er veldig forskjellig fra land til land hvor enkelt det er å leie leiligheter på nettet, og hvor godt de er utstyrt. Hvert land har sine egne nettsteder for dette, mange land har heller mange frittstående sider enn en stor en à la Finn.no i Norge. Generelt vil jeg si det er lettest å finne bra leiligheter på nettet der det er mye amerikanere eller andre utlendinger som driver utleie. Ellers er det ikke vanskelig å finne noe når du kommer til stedet. Det kan anbefales når du ikke kjenner byen i det hele tatt. Ta noen dager på hotell for å orientere deg om prisnivå og bydeler som er bra. (Jeg anbefaler også å prøve nummer to-byer eller mindre steder. Mye mer autentisk og like spennende som å være i hovedstaden. Bedre muligheter til å få bryne seg på språket.)

Buenos Aires er kanskje den byen i latinamerika som har best og flest leiemuligheter. Apartments for rent in Buenos Aires, Argentina. Temporary rentals. Luxury flats, cheap apartments. Vacation rentals anbefales. I Brasil har jeg brukt Alugue Temporada: Aluguel de imóveis, casas e sítios, casas de férias para alugar og fordelen her er at utleierne gjerne er lokale og prisene bedre siden de ikke retter seg direkte mot gringoer. Men i storbyene får du mye flere alternativer hvis du også søker på "temporary apartment Rio" osv.

Ellers kommer man jo langt med en hengekøye på en pousada eller ei bambushytte i Asia. I Asia er det bra nett over alt, mens kan være litt mer pes i Latin-Amerika.

Hvis du skal flytte mye rundt er det en fordel å drive med noe som ikke krever tilstedeværelse på nett på visse tidspunkter. Derfor er Msites sin jobb med å publisere aktuelle saker mer stressende enn hvis du kan drive med noe der du selv bestemmer tempoet.

Tonny Kluften

Administrator
Hvis du reiser i Europe er det mulig Orange eller andre ISP`er tilbyr abonnement på trådløst Internett som dekker heke Europa for samme pris.
Ellers bør du sjekke ut om arbeidsmulighetene på rommet er ok. Jeg har bodd på rom uten skrivepult, rom med kun barkrakk og lite rundt bord osv. Ikke særlig godt å sitte der og jobbe og da blir det å låne et konferanserom eller sitte i lobbyen.
Ellers så er den største bakdelen at jeg må jobbe på bærbar når jeg reiser. Jeg jobber mest effektivt når jeg har to eller tre vinduer oppe samtidig og til det trenger jeg to skjermer.

pleb

Medlem
Kina er litt dumt å flytte til med tanke på AdSense og Google, eller?

Eller er det mulig å bruke proxyer? Var der nede i sommer, men hadde ingen proxyer som fungerte den gang.

Er godt i gang med å lære meg kinesisk, og sikter meg inn på Shangai etter hvert. :)

Msites Ltd

Livsnyter

Eller er det mulig å bruke proxyer? Var der nede i sommer, men hadde ingen proxyer som fungerte den gang.

Er godt i gang med å lære meg kinesisk, og sikter meg inn på Shangai etter hvert. :)

Kina er ganske restriktivt når det gjelder en del nettsteder og tjenester ja!

Jeg var jo i Kina sist år og jeg løste det midlertidig ved å ha tilgang til en maskin hjemme gjennom "fjernhjelp". Det er ingen optimal løsning, men det fungerte ganske bra!

Jeg fant heller ingen proxy som fungerte for meg den gang - men, skulle jeg vært der lenger er jeg sikker på at jeg skulle funnet en løsning som var bedre!

sta

Medlem

Hvis du prater litt med lokale så får du tips til å komme deg rundt det meste av hindringer, de er ganske kreative på dette feltet. Jeg har så langt i år hatt ca. 100 reisedøgn i Asia (inkludert Kina) og jeg har stort sett ikke hatt problemer med tilgang til Facebook, Google, YouTube, etc. Det å ha en PC i Norge med remote desktop tilgang er, som andre her også nevner, er imidlertid smart å ha i bakhånd i tilfeller der du ikke har andre muligheter.

pleb

Medlem
Takk for bra svar, sta og Msites.

Er i hovedsak planer om å være der i overkant av et år, så hadde helt klart vært gunstig med annen løsning enn fjernstyring. Da jeg var i Beijing i sommer fikk jeg vite fra guiden vår at han brukte google flittig via diverse proxyer.

Kommer jo på at proxy-markedet i Kina må være enormt, for de som våger seg ut på den fronten... :)

Topp