Nå vet ikke jeg hvem "dere" er, men jeg har i utgangspunktet kun sagt at en "rel" attributt kun kan inneholde visse predefinerte verdier, og en "rel" attributt som inneholder verdien "shadowbox" er ikke gyldig HTML, og validerer ikke.
Selv om du mener at W3C har utgått på dato, så er det fortsatt noen av oss som synes det er greit å validere det vi skriver, og at det til en viss grad følger standarden, særlig på ting som dette, som like gjerne kunne vært løst ved å bruke en klasse i stedet for "rel" attributten, som faktisk har en funksjon.
At Wordpress bruker en lightbox, og det heter faktisk
lightbox, og den Wordpress bruker heter helt spesifikt thickbox, er ikke noe "stamp of approval" i seg selv.
Det er opplest og vedtatt at ting som globale variabler, Joda conditions og annet er fy-fy, likevel finner du omtrent en million av disse i Wordpress, rett og slett fordi det er enkelt å bruke uten at man trenger å angi typer, members, cohesion og annet som de fleste brukere ikke forstår noe av, men det betyr ikke at det er bra kode, tvert i mot.
Den nye medieopplasteren er også håpløse greier, med flash basert elendighet og fyttemegrakkernsinn så mye rare greier.
Det samme gjelder forsåvidt for nettaviser, og tar du en titt på kildekoden til for eksempel Dagbladet, så er en kjapp titt nok til å få enhver utvikler til å ha mareritt i mange uker etterpå.
Når det kommer til lightbox, modal, popover, popunder og annen elendighet, så vil enhver halvveis god UX designer fortelle deg at slike ting bør unngås som pesten, da det er forvirrende og forstyrrende.
Problemet nå er nettopp at alle bruker det, og derfor er det ikke lenger så forvirrende, men slike dingser gjør ingenting for å bedre brukervennligheten, og i dag er det hverken tøft eller unikt, faktisk så er det dusinvare med nettsider som bruker den samme trøtte lightbox dingsen til alt og ingenting, og de bør derfor generelt unngås dersom det finnes andre løsninger, slik som å bare lenke til en annen side i stedet.
Lightbox var selvfølgelig litt tøft da Lokesh lagde den første varianten i 2005, men i dag har dette etter min mening gått helt ut på dato, selv om lightbox fortsatt kan være nyttig til enkelte ting, så er det å vise bilder ikke en av de tingene.