Ok, jeg klarte å holde meg unna i omtrent 5 sider, men jeg vil også gjerne se alle disse rapportene som mener global oppvarming ikke er menneskeskapt.
FNs klimapanel har sagt at global oppvarming uten tvil er menneskeskapt, og de fleste forskere over verden er helt eller delvis enige.
Jeg hører også argumenter om at disse forskerne er kjøpt og betalt, men hvorfor i alle dager skulle myndigheter verden rundt ønske å sette ned forbruket om det ikke er skadelig? En sær konspirasjonsteori må som oftest til for å forklare dette.
Vanndamp er den største årsaken til at vi får drivhuseffekt, men etter dette er det karbondioksid, eller CO2. Vanndamp vil naturlig forsterke svingingene i klima, på grunn av at høyere temperatur gjør at atmosfæring holder på mer vanndamp og fordi med varmere klima gjør at mer vann fordamper.
CO2-innholdet i atmosfæren kan vi måle, og man skal også ha veldig sære teorier for å avfeie disse målingene, som finnes
her.
Så til slutt:
To spørsmål til alle de som tror menneskeheten er årsaken til global oppvarming:
1) Hvorfor var gj. snitt tempen høyere for flere tusen år siden når vi jaktet på maten med spyd og ordet forurrensning ikke var oppfunnet?
2) Hvis menneskeheten er årsaken til global oppvarming, burde vi ikke kutte ut medisiner og hjelp til u-land, slik at antall mennesker minsker og det blir naturlig mindre forrurensning?
1) Problemet er at klimaet endrer seg så fort, og det vil medføre massive omveltninger for verdenssamfunnet. Det er langt billigere for oss om vi setter ned utslippene, og lar klima-endringene ta 1000 år istedet for 100 år. Menneskeheten vil ikke dø ut på grunn av global oppvarming.
2) Jeg håper dette var et forsøk på å være vittig?
Edit:
Hva hvis vi slutter å slippe ut CO2, vil ikke da plantene dø, som igjen fører til at det ikke blir produsert nok O2 til oss mennesker til å puste inn? Vil ikke et lavere utslipp av CO2 føre til at plantene får for lite "luft" som igjen vil føre til at mennesker får for lite "luft"?
Joda, det er riktig av CO2 trengs av planter, men planter lider ikke av noe underskudd av CO2. Det er en grunn til at regnskogene blir kalt jordens lunger, fordi de tar naturlig hånd om mye av den CO2 som blir sluppet ut av menneskeskapt aktivitet. Det at regnskogene blir hugget ned er en forsterkende faktor for global oppvarming.