Kjøpsloven - Kjøpte, retur i dagen etter.

ChrisE

Medlem
Hei,

min mor og far endte å kjøpe dobbelt opp med lyspærer i en lampebutikk. Dette var ganske dyre pærer til mange hundre kroner. Når min far dro for å få pengene tilbake for det ene partiet, så fikk han beskjed om at det ikke gikk i følge kjøpsloven. Han fikk istedet en tilgodelapp. Det skal nevnes at pærene ikke var brukt og forsatt var i pakken, i lik tilstand som de ble kjøpt. En tilgodelapp er forsåvidt greit, men eieren av butikken var utrolig uhøffelig og lite behjelpelig. Vi er lite interessert i å handle hos han igjen.

Hvordan fungerer loven i forhold til slikt? Har vi rett på pengene tilbake?

zapotek

Medlem
Du har verken krav på å få igjen pengene, bytte eller tilgodelapp når du kjøper ting i en butikk.

sta

Medlem
Som Zapotek skriver så har du ingen lovfestet rett til å returnere varene og få refundert kjøpssummen, så lenge dette er kjøpt «over disk». Jeg slutter dog aldri å overraskes over hvor lite kundevennlige noen butikker velger å være. Hvis saken er som du fremstiller den, kunne butikkseieren putte produktet rett tilbake i hyllen og selge det på nytt, med tilnærmet null tab. Allikevel velger han heller å stå på sitt og jage kunden bort for all ettertid. Skal ikke de store kunnskapene til for å regne ut hva butikken taper mest på, på sikt.

ChrisE

Medlem
Dette visste jeg faktisk ikke. Jeg trodde man hadde angrerett også i butikker. Men som dere skriver, så taper han nok mer på å være uhøffelig og lite behjelpelig. Spesielt når dette er en lokal lampebutikk som er avhengi av lokale kunder. Men takk for svar folkens.

Topp