Johans første innlegg er i beste fall bare delvis riktig. Det er korrekt at kjøp av aksjer ikke kan kostnadsføres, men hvis du kjøper dem personlig skal de bare unntaksvis føres i noen balanse. Selv om du allerede skulle ha et enkeltpersonforetak skal de bare føres i balansen der hvis det er sterk sammenheng med virksomheten du allerede driver. Hvis du har et AS som kjøper aksjene skal de føres opp i balansen til eierselskapet.
Kjøp av varelager kan ikke kostandsføres direkte, det blir en del av din balanse inntil varene er solgt. Kjøpesummen for resten av butikken vil du som regel også måtte aktivere, men det kan være riktig at hvis kjøpesummen for utstyr mv. samlet er under 15 000 så kan du kostnadsføre det direkte. To fakturaer har ingen hensikt, du skal likevel fordele kjøpesummen på de forskjellige elementene.
Å føre opp butikken i balansen på et senere tidspunkt kan jeg ikke se at er mulig, det må du gjøre ved kjøp. I alle fall vil ikke en slik aktivering på et senere tidspunkt ha noen skattemessig betydning. Hva er det i så fall en skal føre opp? Opparbeidet goodwill kan ikke aktiveres, det gjelder bare kjøpt goodwill.
Å skille ut driften i et eget selskap som eies av et holdingselskap kan ha noe for seg ved salg, i alle fall hvis beløpet er så stort at spart skatt overstiger ekstra administrasjonskostnader og transaksjonskostnader ved å gjøre det.