Kjøpe bare nettbutikken eller hele AS'et?

pondus123

Medlem
Hei.

Jeg er i prosessen med å kjøpe nettbutikker, og har funnet noen interessante som er til salgs. De som selger butikkene vil gjerne selge hele AS'et ved et evt. salg. Er det noen som har erfaring med å kjøpe nettbutikker på denne måten? Hva er pro's and con's?

mvh.

alterego

Medlem
Det korte svaret er: Kjøp nettbutikken, ikke AS'et.

Årsaken er risikoen for at det i et AS kan følge med forpliktelser som ikke blir avdekket før overføringen.

Det kan imidlertid være praktisk å overta AS'et hvis du ikke allerede har et eget AS eller om det ligger verdier i AS'et som er vanskelig å overføre. Da bør du imidlertid få bistand av både revisor og advokat til en grundig gjennomgang av selskapet (due dilligence).

Er dette en nettbutikk av en viss størrelse, bør du uansett søke bistand av noen med kompetanse på virksomhetsoverdragelser.

Regn med nedetid for nettbutikken med tanke på betalingsløsning (ditt AS må ha egen avtale med kortinnløser/betalingsløsning) og evt. flytting av server.

Og hold for all del tilbake kjøpesummen inntil du har fått overført nettbutikken og domene(er). Er det varelager bør du se gjennom det før du inngår avtale om kjøp.

Lykke til!

Johan

Medlem
Hvis du kjøper et AS er dette aksjekjøp og regnskapsmessig blir det regnet som en investering. Denne skal i balansen.

Kjøper du en nettbutikk kan, litt etter størrelsen på kjøpssummen, dette føres som en kostnad. Det samme kan eventuelt kjøp av varelager. Sørg for å få dette splittet på 2 ulike fakturaer. Dette har innvirkning på resultatet.

Når du har drevet butikken en stund og den viser seg å ha verdi ville jeg hørt med regnskapsfører/ revisor om du kan aktivere den i balansen. På denne måten styrker du egenkapitalen til selskapet. Det er heller ikke å forakte.

Johan

Medlem
Når du derimot skal selge kan det være en ide først å skille ut butikken i et eget as eid av det gamle as'et. Så lenge du ikke tar ut pengene betaler du ikke selskapsskatt på gevinsten.

Selger du bare butikken er dette en ekstraordinær inntekt som øker resultatet ditt og du få dermed økt selskapsskatt.

Steve Cash

Medlem
Johans første innlegg er i beste fall bare delvis riktig. Det er korrekt at kjøp av aksjer ikke kan kostnadsføres, men hvis du kjøper dem personlig skal de bare unntaksvis føres i noen balanse. Selv om du allerede skulle ha et enkeltpersonforetak skal de bare føres i balansen der hvis det er sterk sammenheng med virksomheten du allerede driver. Hvis du har et AS som kjøper aksjene skal de føres opp i balansen til eierselskapet.

Kjøp av varelager kan ikke kostandsføres direkte, det blir en del av din balanse inntil varene er solgt. Kjøpesummen for resten av butikken vil du som regel også måtte aktivere, men det kan være riktig at hvis kjøpesummen for utstyr mv. samlet er under 15 000 så kan du kostnadsføre det direkte. To fakturaer har ingen hensikt, du skal likevel fordele kjøpesummen på de forskjellige elementene.

Å føre opp butikken i balansen på et senere tidspunkt kan jeg ikke se at er mulig, det må du gjøre ved kjøp. I alle fall vil ikke en slik aktivering på et senere tidspunkt ha noen skattemessig betydning. Hva er det i så fall en skal føre opp? Opparbeidet goodwill kan ikke aktiveres, det gjelder bare kjøpt goodwill.

Å skille ut driften i et eget selskap som eies av et holdingselskap kan ha noe for seg ved salg, i alle fall hvis beløpet er så stort at spart skatt overstiger ekstra administrasjonskostnader og transaksjonskostnader ved å gjøre det.

pondus123

Medlem
Takk for gode svar!

Jeg kjøper nok bare nettbuttikken(e) istedenfor hele selskapet, prisnivået på butikkene er ca. 20 000 - 50 000 kr, så det blir for dyrt å koble inn revisor/regnskapsfører.

Planen var å kjøpe butikkene gjennom mitt ENK, for så å selge de til mitt AS (holdingstruktur) når jeg har bygget opp mer kapital i AS'et. Ser at jeg må sette meg litt inn i det regnskapsmessige her.

En av butikkene (eller AS'et som eier butikken) har et fremførbart underskudd, dette kan vel utnyttes om denne fusjonerer med mitt driftselskap?

Steve Cash

Medlem
Hvis du skal utnytte underskuddet tror jeg at du må kjøpe aksjeselskapet. Videre må du fortsette med omtrentsamme virksomhet som selskapet har drevet. Starter selskapet i en helt annen bransje kan skatteetaten hevde at det ikke er sammenheng til å bruke det framførte underskuddet. Men merk hva alterego skriver om at da tar du også over eventuelt garantiansvar og andre forpliktelser som selskapet måtte sitte med, enten dette er synlig i regnskapet eller ikke.

Topp