Kjøp av utstyr til ENK i utlandet

oar

New Member
Hei,

Befinner meg i utlandet for øyeblikket. Vurderer innkjøp av ny mobil + annet utstyr til mitt ENK.

Hvordan skal dette bokføres? Hvordan forholder jeg meg til fortolling etc. ved innreise til Norge? Gjelder 6000-kroners-regelen også for ENK?

Er registrert i merverdiregisteret.

hansson

Langveisfarende
Siden ENK = en privatperson er det ikke noen spesialregler for ENK ved innførsel av varer. Du går på rødt og betaler MVA for kjøp eller samlekjøp som er høyere enn 6000 kroner. Det er bare toll på mat og klær, stort sett. Det lønner seg sannsynligvis ikke å kjøpe elektronikk i utlandet, fordi du betaler både lokal og norsk MVA, med mindre du gidder å gå gjennom mølla med tax free for tourists e.l. Varekjøpet føres som vanlig forutsatt at du har en faktura/kjøpskvittering som inneholder firmanavnet ditt. Regner med du får en kvittering fra tollstasjonen på MVA de krever inn, og du fører da dette som en egen post på 2710 og husker å kreve det tilbakebetalt på neste mva-oppgave.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Såvidt jeg har forstått kan du ta med kvittering til en plass på flyplassen, og få MVA tilbake (når du påviser at du ikke er bosatt der etc).
OK, det var visstnok ikke helt slik, men er man interessert er det noen som har satt opp en side om det:
https://www.vatfree.com/en

(og jeg mente med å reise ut, at du reiser ut av landet, tilbake til di heimlige strand).

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Jeg tror han mener at når en (re)eksporterer et produkt som en har betalt norsk mva på, så får en igjen denne, det er vanlig praksis. Men det hjelper jo ingenting ettersom trådstarter skal bruke sine produkter i Norge, da må han jo importere dem på nytt og betale mva enda en gang! Her der det en logisk brist, hvis en da ikke smugler inn varene gang nummer 2. Eller kanskje han ser for seg denne framgangsmåten, men det er jo mva-svindel:
1. Importerer til Norge første gang, betaler mva.
2. Trekk mva i regnskapet og er i null.
3. Eksporterer produktet, får igjen mva, men betaler ikke denne til skattekontoret
4. Importerer på nytt, betaler mva.
5. Trekker ny mva i regnskapet, 4 og 5 går i null.

En sitter igjen med netto penger etter punkt 3, men dette er som sagt klart ulovlig.

Løsningen her er å kjøpe produktene for eksport fra det landet du befinner deg i, hvis du fortsatt er der. Da får du enten kjøpe avgiftsfritt, eller kan kreve avgiften refundert på grensen. Det er dette hansson var inne på i et innlegg lenger opp. Jeg tror muligens det går an å kreve utenlandsk avgift tilbake fra det aktuelle land i ettertid, men dette har jeg aldri prøvd selv. Forøvrig er det sant at en ikke kan trekke fra utenlandsk sales tax/vat/mva i norsk avgiftsoppgjør.

Edit: Mens jeg skrev dette så har Pong forklart litt nærmere, og han forusetter av fyren bor i utlandet, men så vidt jeg forstår bor han i Norge og er på besøk i utlandet. I Pongstilfelle vil dette virke, men jeg tror ikke det er det som er poenget her.

Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
(svar til Pong: ) Ja, det er motsatt, når du reiser fra stranda tilbake til snøkaoset hjemme... :D da kan du i noen tilfeller få tilbake LITT tax, ikke MVA rett nok, men IVA, VAT, Sales Tax, TVA, eller hva det nå heter der du reiser. Hvis f.eks. VAT er på 16% så får du kanskje bare 6% tilbake på flyplassen etter mye om og men, taxfree-firmaet tar en god del prosenter av summen. Med mindre du handler noe veldig dyrt synes jeg ikke det forsvarer innsatsen med å komme en time for tidlig på flyplassen, leite etter riktig kontor, osv.

Den andre varianten er for firmaer som har mange kjøp i utlandet (type 20 000 kroner + per gang, samlet opp), og som bruker et firma til å kreve dette tilbakebetalt fra utlandet. F.eks. via no - Inter Tax AS

Steve Cash

Medlem
Hvis du i stedet kan sende meg en boks skismøring som både gir god glid og hindrer at skiene er bakglatte, så vil jeg heller ha det. Jeg har slitt med begge deler på to skiturer i helga. :D

P.S. Jeg mente ikke å antyde at du oppfordet til ulovligheter i ditt første innlegg, bare at du hadde misforstått litt. D.S.

oar

New Member
Takk for oppklarende svar hansson. Hvordan regnskapsføres evt. VAT refund man får ved utreise fra et land?

hansson

Langveisfarende
Tror ikke det er noen egen konto for refundert avgift fra utlandet, så her ville jeg bare kostnadsført hele kjøpssummen + VAT, trukket fra den inngående norske momsen du betaler i tollen evt., og deretter kreditert den utenlandske avgiften når du omsider får den tilbakebetalt.

Topp