Jeg tror han mener at når en (re)eksporterer et produkt som en har betalt norsk mva på, så får en igjen denne, det er vanlig praksis. Men det hjelper jo ingenting ettersom trådstarter skal bruke sine produkter i Norge, da må han jo importere dem på nytt og betale mva enda en gang! Her der det en logisk brist, hvis en da ikke smugler inn varene gang nummer 2. Eller kanskje han ser for seg denne framgangsmåten, men det er jo mva-svindel:
1. Importerer til Norge første gang, betaler mva.
2. Trekk mva i regnskapet og er i null.
3. Eksporterer produktet, får igjen mva, men betaler ikke denne til skattekontoret
4. Importerer på nytt, betaler mva.
5. Trekker ny mva i regnskapet, 4 og 5 går i null.
En sitter igjen med netto penger etter punkt 3, men dette er som sagt klart ulovlig.
Løsningen her er å kjøpe produktene for eksport fra det landet du befinner deg i, hvis du fortsatt er der. Da får du enten kjøpe avgiftsfritt, eller kan kreve avgiften refundert på grensen. Det er dette hansson var inne på i et innlegg lenger opp. Jeg tror muligens det går an å kreve utenlandsk avgift tilbake fra det aktuelle land i ettertid, men dette har jeg aldri prøvd selv. Forøvrig er det sant at en ikke kan trekke fra utenlandsk sales tax/vat/mva i norsk avgiftsoppgjør.
Edit: Mens jeg skrev dette så har Pong forklart litt nærmere, og han forusetter av fyren bor i utlandet, men så vidt jeg forstår bor han i Norge og er på besøk i utlandet. I Pongstilfelle vil dette virke, men jeg tror ikke det er det som er poenget her.