Det er ikke godt å si, jeg finner ikke noe om dette i oppslag på nettet. Kostnader til post og teletilsynet for tildeling av femsifrede nummer mv. føres som reklamekostnad, og gullnummer er jo også en form for reklame- eller salgskostnad. Men hvis en betrakter det som en immateriell eiendel, så må den aktiveres ettersom kostprisen er høyere enn 15 000. Og når slike eiendeler har verdi en avtalt periode, for eksempel en lisens til å selge eller produsere en vare i 10 år, så kostnadsfører en 1/10 hvert år. Men et telefonnummer er jo evigvarende, og dermed kan jeg ikke se at det er grunnlag for å avskrive det. Når jeg skriver evigvarende, så ser jeg bort fra at systemet for telefonnumre kan bli endret en gang i framtiden, f.eks. til 10 siffer, og at det du har dermed blir verdiløst. Og da må en kunne skrive ned verdien i balansen til 0.
Når en skal bokføre innskudd av en privat eiendel i enkeltpersonforetak fører en debet aktuell kostnads- eller balansekonto og kredit egenkapitalkonto for innskutte eiendeler.
Dessuten blir dette enda vanskeligere av at du har et enkeltpersonforetak, og dermed er nummeret kanskje identisk med privatnummeret ditt, og det gjør meg enda mer skeptisk til at telefonnummeret er et driftsmiddel.
Men, det omsettes jo faktisk slike telefonnummerere, så det må finnes et svar på spørsmålet, selv om jeg ikke fant noe på skatteetaten.no eller i på den fagsiden for regnskap jeg bruker. Som skrevet i tidligere innlegg, ring skatteetaten, de har et gullnummer de også, 800 80000, uten at jeg vet hva de ga for det.
Eventuelt spør en skatteadvokat eller revisor hvis du mener alvor med dette, men de svarer kanskje ikke gratis.