Katter og balanse

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nå har det seg ikke slik at den er udødelig eller at det er fysisk umulig for en katt å falle ned. En vinnkast eller noe annet kan jo selvfølgelig få den til å falle. Men jeg vil tro at katter har langt bedre balanse enn oss..

Men hva er alternativet? Å si "FY" til en katt?

picxx

WF 09
Katter kan vel ta overbalanse av en eller annen grunn, på lik linje med alle andre pattedyr, men en katt vil alltid lande på føttene. Om man faller ut fra fjerde etasje vil det vel likevel ikke hjelpe stort om den lander på føttene, medmindre den har innebygde stålfjæringer.

webmoney

Søkemotoroptimist
Katten min ramlet ned fra balkongen i 4. etasje. Den landet på gress og var uskadd. Men var veldig kosete etterpå :)

En annen katt jeg hadde ramlet ned fra en bygård i 5. etasje. Den landet på fortauet av betong og måtte avlives.

Det virker som om kattene har et binært forhold til høyde: Enten så er det OK å hoppe eller så er det det ikke. De skjønner liksom ikke at dette er *veldig* høyt og at det er livsfarlig å falle ned.

Katter, ass!

webpiken

Medlem
Er det trygt å la en katt gå ute på balkongen i fjerde etasje når katta liker å balansere på rekkverket? hehe, ei jente spurte meg om dette, jeg har aldri hørt om ei katte som ramler ned, har dere?

Selv om de har fantastisk kroppsbeherskelse, så kan helt klart falle ned, kjenner flere katter som har gjort dette.

Men at de faller ned, betyr ikke at de nødvendigvis blir skadd eller omkommer.

Katter har en helt utrolig evne til å overleve fall. De lander så og si alltid på bena (et instinkt gjør at de faktisk snur seg i fallet), og sener og skjelett er så tilpasset støt at det kan gå bra, selv fra høye etasjer.

Topp