Siden det åpenbart er en god del forvirring og åpne spørsmål i denne tråden, kan jeg jo bidra med litt innsikt fra hvordan det faktisk ser ut på innsiden av denne bransjen.
Men et godt spørsmål kanskje, når er en lead eller ordre ikke blir registrert så får vel ikke affiliate selskapet noe ut av det heller? Eller hva er det affiliate selskapet tjener på egentlig? Får de provisjon de også av hvert salg? Noen som vet?
Affiliateselskaper tjener stort sett penger på en kombinasjon av følgende modeller:
1) En cut av provisjonen som betales til afffiliate
2) En network access fee - fast månedlig sum for å få tilgang til nettverket
3) Konsultativt arbeid i form av optimalisering av affiliateprogrammet til annonsør
I et velfungerende og sunt affiliateprogram vil cut av provisjon utgjøre største delen av inntektene til et affiliateselskap og selskapene får ikke betalt hvis salg ikke spores korrekt. Det er en av grunnene til at de seriøse affiliateselskapene, som f.eks. Tradedoubler, Zanox og CJ, eier og investerer store summer i utvikling av egen affiliateteknologi og ikke benytter tredjepartsløsninger. De store jobber alle kontinuerlig med å forbedre sporing og ligge i forkant av f.eks. "cookieloven" som vi nå ser bre om seg i Europa eller DNT i USA.
Ja. F.eks. TD får nok en høyere sum per salg enn den som ender opp i din konto, i tillegg må nok annonsør betale TD en avgift for å i det hele tatt annonsere gjennom dem
Dette stemmer ikke. Tradedoubler operer med forskjellige modeller, men minimum 2/3 av total provisjon går direkte til affiliate. Jo større annonsøren er, jo mer går direkte til affiliate. Det samme gjelder de fleste seriøse affiliateselskap i markedet.
I utgangspunktet blir du shavet via et affiliateselskap, enten direkte eller via annonsørene som ikke godkjenner de faktiske leads som du har krav på.
Dette er big business hos utenlandske (mainstream) affiliatenettverk, så å tro at de som henvender seg mot et norsk marked er så mye mer skinnhellig er nok å tro på julenissen.
Det er en ganske spesiell påstand.
De store og seriøse affiliateselskapene driver selvsagt ikke med noen form for bevist "shaving" av salg eller leads. De store affiliateselskapene er børsnoterte selskaper som har avtaler med noen av verdens største merkevarer. Disse selskapene "leker ikke butikk" og har absolutt ikke behov, eller ønske, for å jukse til seg provisjoner.
Feil eller tekniske problemer kan oppstå med sporing er nesten umulig å unngå - uavhengig av affiliateselskap. At enkelstående useriøse selskaper kan prøve å lure affiliateselskapene ved å overrapportere ikke godkjente leads er selvsagt også en teoretisk mulighet, men seriøse affiliateselskaper har gode prosedyrer for å avsløre denne typen aktivitet.
Annonsører som er flinke og gjør suksess med affiliatemarkedsføring skjønner at affiliatemarkedsføring dreier seg om samarbeid og relasjoner. Godt samarbeid og relasjonsbygging med affiliateselskap og affiliates er nøkkelen til et bra affiliateprogram for annonsører. Det samme kan man si om de affiliatene som har stor suksess.
At det er masse grums blant den useriøse delen av affiliatebransjen er dog ingen hemmelighet. Det er dessverre alt for lett å starte et affiliateselskap for useriøse aktører.