kan man spille av youtube-videoer på nettside?

MobyDick

New Member
det ligger nok mye som er "ulovlig" lastet opp til youtube, men man vet jo ikke alltid hva dette er. er det lov å linke direkte til youtube-videoer? hva kan evt skje hvis en av disse er et tv-program som er lastet opp uten tillatelse?

kan man feks lage siden "toppmusikkvideoer.no" hvor man linker til de topp 20 mest populære musikkvideoene på youtube? altså så videoen spilles av direkte på nettsiden?

metallian

Medlem
Det er på youtube videoen fjernes evt og da blir den inaktiv-vær obs på at dette ofte skjer raskt på innhold hvor de med rettigheter er opptatt av sånt-da får du masse inaktive videoer og det er ikke bra.

MobyDick

New Member
nei... sant. tenke å lage en side om dokumentarer, har sett en del bra på youtube som burde samles ordentlig på en norsk side, har ikke sett noen sånne før...

adeneo

Medlem
Du kan lenke inn en youtube video på nettsiden din med et par tastetrykk.

Personlig ville jeg nok heller lastet ned videoene, eventuelt med en slik "youtube-downloader" dings, og lagt videoene på egen server, da vet du hvor du har de, og de virker alltid uten at man er avhengig av andre nettsider osv.

picxx

WF 09
Youtube er blitt såpass stor at det er den gjengse oppfatning at du kan embedde hva det skal være fra youtube på egen nettside. Det er likevel du som nettsideeier som er ansvarlig for hva du faktisk viser visuelt på din egen nettside, så i et gitt tilfelle hvor det er brudd på en eller annen copyrightlov og du viser dette på egen nettside ved å embedde fra youtube kan faktisk du også bli saksøkt. Det er faktisk tilfeller hvor dette er skjedd.

Jeg ville ihvertfall ikke benyttet rådet til adeno, da du ikke har rettigheter til å vise noe av det som ligger på youtube fra egen server. Ved å embedde fra youtube kan du henvise til youtubes brukervilkår. Ved å laste ned fra youtube og hoste selv faller denne sikkerheten helt bort og du står 100% ansvarlig for rettighetsbruddet selv.

adeneo

Medlem
Alt innhold som legges ut på nett, det være seg artikler, videoer, musikk eller annet er automatisk kopibeskyttet i henhold til Berne konvensjonen.

Man har i utgangspunktet ikke rettighet til å legge ut noe på sine egne sider som man ikke selv har laget fra bunnen av eller har eksplisitt tillatelse fra den som opprinnelig har laget verket til å legge det ut/kopiere det.

Søkemotorer og andre sider, slik som for eksempel Youtube, bryter konvensjonen og lar brukere legge ut slikt innhold, for så å fjerne det som påklages av den som innehar kopi- /opphavsretten, og dette har etterhvert blitt standarden, og anses vel som rimelig greit.

Min mening er at ting kopieres over en lav sko, og det er ingenting i veien for å kopiere innhold, bilder, videoer eller hva det måtte være da nettet ville vært rimelig kjipt uten kopiering, og skulle innehaveren av kopiretten til det man har kopiert formodentlig ha innsigelser så må vedkommende alltid begynne med å sende en "cease and asssist", hvorpå man som eier av en nettside som mottar et slikt varsel selv må vurdere om man mener eget innhold bryter kopi- /opphavsretten, og så være beredt på å forsvare sitt standpunkt dersom man ikke velger å rette seg etter kravet om å fjerne innholdet.
Først etter et slikt krav er rettet og ikke fulgt opp av nettsidens eier kan rettighetsinnehaveren gå til søksmål, noe som skjer svært sjeldent, og normalt bare i saker hvor man har krenket rettighetene til et større selskap, eller forsøkt å tjene penger på andres verk e.l.

Omtrent det eneste smutthullet for å vise innhold man ikke selv har laget er det som kalles "fair use", men så vidt jeg vet er Norske sider underlagt åndsverksloven som ikke har noen slike smutthull, så her på berget kan man vel automatisk regne med at alt innhold er automatisk kopibeskyttet, og at man trenger tillatelse av den som opprinnelig har laget verket til å kopiere dette eller basere nytt innhold på tidligere beskyttet innhold osv.

Jeg har mange nettsider som inneholder mengder med kopibeskyttet innhold, og det har sannsynligvis de fleste andre her inne også, men med mindre man bevisst bryter rettighetene til en større TV kanal eller tilsvarende selskap i annen bransje, ved for eksempel å legge ut programmer TV-kanalen har produsert på en nettside mot betaling eller noe slikt, så går det normalt bra.
Skulle man mot formodning motta en klage så får man heller fjerne innholdet, det er i hvert fall dette jeg forholder meg til, så får andre gjøre som de vil, og jeg har fortsatt til gode å få klager på bruk av kopibeskyttet materiale.

Om man linker inn videoen fra youtube eller har videofilene på egen server er likegyldig for kopiretten så lenge det er samme video som vises på nettsiden, jeg mener kun at det er en bedre løsning rent teknisk å ha filene på egen server hvor man har kontroll over de selv i stedet for å basere seg på en løsning hvor filene ligger hos andre, og som viser diverse reklame og annet dilldall.

Templetons ti myter om kopirett har vært nyttig lesning for meg hver gang jeg har vært i tvil om kopiretten gjelder eller ikke.

picxx

WF 09
så får andre gjøre som de vil, og jeg har fortsatt til gode å få klager på bruk av kopibeskyttet materiale.

Flere her inne som både har mottatt anmeldelse, fakturaer og stevninger uten noe "cease and decist". Det er ingen som er pålagt å sende ut noe cease and decist før de går til rettslige steg.

Men, hver til sitt :)

metallian

Medlem
Såvidt jeg vet kan man velge om videoen man legger ut følges av embed-kode?

Stor forskjell på å benytte slik kode og å laste ned en video og hoste den selv. Deler du videoen får jo opplasteren treffene til seg og det vil jo mange...

Topp