Alt innhold som legges ut på nett, det være seg artikler, videoer, musikk eller annet er automatisk kopibeskyttet i henhold til
Berne konvensjonen.
Man har i utgangspunktet ikke rettighet til å legge ut noe på sine egne sider som man ikke selv har laget fra bunnen av eller har eksplisitt tillatelse fra den som opprinnelig har laget verket til å legge det ut/kopiere det.
Søkemotorer og andre sider, slik som for eksempel Youtube, bryter konvensjonen og lar brukere legge ut slikt innhold, for så å fjerne det som påklages av den som innehar kopi- /opphavsretten, og dette har etterhvert blitt standarden, og anses vel som rimelig greit.
Min mening er at ting kopieres over en lav sko, og det er ingenting i veien for å kopiere innhold, bilder, videoer eller hva det måtte være da nettet ville vært rimelig kjipt uten kopiering, og skulle innehaveren av kopiretten til det man har kopiert formodentlig ha innsigelser så må vedkommende alltid begynne med å sende en "cease and asssist", hvorpå man som eier av en nettside som mottar et slikt varsel selv må vurdere om man mener eget innhold bryter kopi- /opphavsretten, og så være beredt på å forsvare sitt standpunkt dersom man ikke velger å rette seg etter kravet om å fjerne innholdet.
Først etter et slikt krav er rettet og ikke fulgt opp av nettsidens eier kan rettighetsinnehaveren gå til søksmål, noe som skjer svært sjeldent, og normalt bare i saker hvor man har krenket rettighetene til et større selskap, eller forsøkt å tjene penger på andres verk e.l.
Omtrent det eneste smutthullet for å vise innhold man ikke selv har laget er det som kalles "fair use", men så vidt jeg vet er Norske sider underlagt åndsverksloven som ikke har noen slike smutthull, så her på berget kan man vel automatisk regne med at alt innhold er automatisk kopibeskyttet, og at man trenger tillatelse av den som opprinnelig har laget verket til å kopiere dette eller basere nytt innhold på tidligere beskyttet innhold osv.
Jeg har mange nettsider som inneholder mengder med kopibeskyttet innhold, og det har sannsynligvis de fleste andre her inne også, men med mindre man bevisst bryter rettighetene til en større TV kanal eller tilsvarende selskap i annen bransje, ved for eksempel å legge ut programmer TV-kanalen har produsert på en nettside mot betaling eller noe slikt, så går det normalt bra.
Skulle man mot formodning motta en klage så får man heller fjerne innholdet, det er i hvert fall dette jeg forholder meg til, så får andre gjøre som de vil, og jeg har fortsatt til gode å få klager på bruk av kopibeskyttet materiale.
Om man linker inn videoen fra youtube eller har videofilene på egen server er likegyldig for kopiretten så lenge det er samme video som vises på nettsiden, jeg mener kun at det er en bedre løsning rent teknisk å ha filene på egen server hvor man har kontroll over de selv i stedet for å basere seg på en løsning hvor filene ligger hos andre, og som viser diverse reklame og annet dilldall.
Templetons ti myter om kopirett har vært nyttig lesning for meg hver gang jeg har vært i tvil om kopiretten gjelder eller ikke.