Kan man lage en slik side i WP?

Jostein

Medlem
Om noen har lyst så guide meg gjerne litt kjapt..

Må WP alltid bestå av et theme? Skjønner at det er enkelt for sånne som meg som ikke har så mye peiling. Men denne siden f.eks. Er den basert på et theme, eller er den laget fra scratch?

jquery parallax - Er dette en plugin? Er det slik at mange funskjoner og finesser er plugins, eller ligger de i themet?

Hva ville prisen vært sånn cirka å fått noen til å lage en tilsvarende side? Jeg har planer om å gjøre det selv så langt jeg klarer, men om jeg skulle gi opp så hadde en cirka pris vært ok å visst.

P.S jeg trenger ingen tilbud på PM, bare lurer på hvor landet ligger sånn cirka.

TorsteinO

Art Director & grunder
themes bruker du "uansett" i WP, enten det er et theme som lages fra scratch nettopp til deg, eller et ferdig theme man kjøper. Themes bestemmer først og fremst utseendet i wordpress, men kan også inneholde mye funksjonalitet (alt som lages som plugins KAN strengt tatt legges inn i themet). Grunnfunksjonaliteten er derimot helt seperat fra themes og plugins, og alt av tekst og bilder på vanlige sider og innlegg ligger også helt seperat fra themes/plugins.

Om det themet de bruker er laget helt fra scratch eller bare tilpasset i større eller mindre grad er ikke så enkelt å si helt uten videre. Da måtte man evt ha funnet ut hvilket theme de har brukt som utgangspunkt, og det kan være mye styr.

jquery er en "pakke" med javascriptfunksjoner som brukes veldig mye på nettet, både for små og store sider, og både til wordpress og mange andre liknende systemer. Parallax er selve effekten - altså det at ting beveger seg i forskjellig tempo når man scroller, og greia med jquery er at det finnes mange ekstra slike "pakker", f.ex. med bildekaruseller/gallerier (f.ex. mange lightbox-varianter, du vet der du klikker på et bilde, og det popper opp stort med den originale siden "grået ut" i bakgrunnen), animasjonsløsninger, og masse rart. Det du ville ha funnet ved å google "jquery parallax" er altså sannsynligvis en slik pakke (som vanligvis også kalles plugin, akkurat som pakkene med ekstrafunksjonalitet til wordpress) som da gjør det veldig raskt å legge inn en slik funksjon på sidene, siden det helt sikkert er noen som har laget noe ferdig man kan få bruke fritt.

For å lage noe sånt... tjah... *titte litt rundt på de forskjellige sidene*...

20000+mva tenker jeg

Jostein

Medlem
Sweet!

Fin intro for en noob.. 20 000 gjør at jeg fortsatt kan jobbe lenge og ha en timelønn som er over tariff.. Hadde jeg fått en slik side for et par tusen, så hade jeg fort jobbet for knapper og glansbilder. Tar litt tid, men jeg mener det er viktig å lære seg dette om man skal drive en egen nettbutikk. Finner mye nyttig på youtube.

Takker igjen, fantastisk å ha en slik forum hvor man kan spørre dumme spørsmål, og få gode svar!

TorsteinO

Art Director & grunder
Tja... hvis du ikke har noen som helst peil på hverken php, html, css eller wordpress fra før, så kommer du til å være LANGT under tariff før du har klart å lage noe sånt som det der ;) Det tar noen år å komme til det nivået hvis du starter mer eller mindre på null.

Men hvis du egentlig primært vil DRIVE nettbutikk, så er det voldsomt overkill å skulle lære deg alt det der først, da holder det å lære deg å *bruke* wordpress, så kan du evt plusse på med litt html og css etterhvert som du får behov for det.

Tonny Kluften

Administrator
Tar litt tid, men jeg mener det er viktig å lære seg dette om man skal drive en egen nettbutikk. Finner mye nyttig på youtube.
!

Hvis du skal drive nettbutikk er det viktig å klare å selge varene dine, det er ikke viktig å klare å lage nettbutikken. Det er bare bortkastet tid å lære seg det, du kan selge veldig masse varer på den tida du bruker på å lære deg å lage nettbutikk. Det du trenger å lære deg er å bruke nettbutikken når den er ferdig.

Det blir akkurat det samme som om en person skal starte en vanlig butikk, han snekrer ikke bygningen butikken skal være i selv. Det er bortkastet tid og det blir neppe like bra som å la en snekker gjøre jobben + at det tar mye lenger tid før han får åpnet butikken og startet å tjene penger.

Og har du ikke tro på at du kommer til å tjene inn igjen de 20000 ganske fort så har du enten dårlig tro på deg selv, en dårlig forretningsmodell eller så vet du ikke hva det vil si å drive butikk.

For å tjene penger må man bruke penger, det er så enkelt i grunnen :)

Sist redigert:

Jostein

Medlem
Hei!

Enig i mye som er sagt her. Mitt prosjekt er vel ikke primært noe jeg tror og håper jeg kan leve av. Men jeg ønsker å lære meg alle sider ved å drive business, og drifte/lage nettsider. Så jeg ser på dette som vel så mye læring som å tjene penger. Derfor ønsker jeg å holde kostnadene nede da dette er som et hobbyprosjekt å regne.

Forhåpentligvis vil mine erfaringer gjøre at jeg vil satste mer på dette prosjektet eller et nytt.

Men hadde jeg hatt gull og skulle solgt, ville jeg nok kjapt kjøpt meg en side til 20K..

P.S
I themet jeg bruker var det en check box som gav meg litt samme følelse som den siden jeg referete til. Så jeg har fått til noe lignende, og det var også målet. Nettsiden var vel i mine øyne en veldig god nettside, og var vel mest noe å strekke seg etter.

Men takker for alle innspill på veien! Er fint å kunne diskutere med likesinnende :)

Topp