Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan man blande flere innkassokrav på en faktura?

Ein eg kjenner fekk for nokre veker sidan ein faktura i posten. Den er på over 6000 kroner. Der står det at om ikke regningen blir betalt innen en viss dato. Vil strømmen bli stengt. Han går til nav med regningen. Og de hjelper han. Men så sjekker han opp kravet for han mener at han har betalt alt av strøm. Da får han beskjed at det er ca 2000 av de 6000 kronene som er strømkrav. Resten er et annet krav. På regningen står det listet opp forskjellige summer. Som totalt blir sluttsum på over 6000 kroner.Men det er ikke spesifisert på noe som helst vis med annet en dato. Mitt spørsmål er har de lov til og gjøre det slik. Kan de blande forskjellige krav på den måten?
 

Stoppet

Banned
Han bør kanskje sjekke hva avtalen han har inngått sier. Men dette høres ut som en purring på tidligere utsendte fakturaer som han allerede burde ha kopi av. Det er ikke vanlig å legge ved kopi av opprinnelig faktura. Det må man selv ta kontakt for å få. Det kan også påløpe gebyr på oversendelse av fakturakopi.
 

Jens1986

Medlem
Det kan være han har betalt hovedstol på tidligere fakturaer, men for sent, slik at det er inkassosalær fra disse som nå er lagt på denne fakturaen.

Det er ikke sikkert han trenger å betale hele kravet på 6000 for å unngå stenging.

Det er ikke strømselskapene som stenger. De gir som regel blanke hvis du ikke betaler, sletter deg som kunde og sender kravene til inkasso. Når man blir slettet som kunde, får man leveringspliktig strøm fra nettselskapet. Det er inkassobyråene som ofte stenger, på vegne av Nettselskapene. Nettselskapene forskjellige regler fra selskap til selskap om hva som er minste grunnlag for at et anlegg skal bli stengt. Men det pleier å være ganske lite som skal til før stenging.

Dette ble lenger enn planlagt og jeg svarer vel egentlig ikke på spørsmålet ditt, men fra en som jobber i et nettselskap så vil jeg si at det nesten aldri skjer feil fra nettselskap og inkassobyråene sine sider, NVE følger veldig nøye med og har strenge krav.

Be kompisen din lese av måleren hvis han ikke har gjort det på lenge, kanskje han får tilbake noe neste måned.
 

mra

Active Member
Det er god inkassoskikk å slå sammen krav til ett, for å unngå dobbelt opp med gebyrer. Dvs. hvis du har to fakturaer fra samme firma som er sendt til inkasso, så skal inkassoselskapet, så langt det er praktisk mulig, slå disse sammen til ett inkassokrav. Det høres dog mer ut som Jens1986 skriver, at det her er snakk om ubetalte gebyrer fra tidligere fakturaer.
 
Topp