Nei, det er ikke farlig med linker. Du må alltid se på intensjonen for hvorfor noen sier det. Som regel er det for å selge deg noe.
Så har Matt Cutts blir en guruhore?
Det samme gjelder dine påstander om at det finnes negativ SEO. Kom med caser hvor dette har skjedd. Først da kan vi tro det.
Hvorfor skulle G gidde å jobbe med å implementere muligheten for å stenge linker ute, om det ikke var noe i det Cutts sier?
Danny: So negative SEO works now [You can hit competitors]?
Matt: We’ve been taking stronger actions. Our guidelines used to be that it’s almost impossible to hurt someone else. We are seeing more examples of that. We try very hard to stop that. We built in a lot of protections against hurting competitors. Some people want to be able to disavow links. Even though we don’t think you should need it, there are enough requests that we’re trying to get it in, maybe in a few months.
A lot of people waste their money on buying links, and it hurts the name of the whole industry. Now we’ve gone farther and try to get those links to actually hurt you.
Forøvrig, her er links til 2 tilfeller.
2 Examples Of Negative SEO At Work - |
Egentlig holder selv ikke det, for hvordan kan vi vite 100% at det er det som har skjedd?
Skal det "bevises" kan man vel f.ex. dytte kredittkortguiden.com ned fra første side på søkeordet "kredittkort". Er det fakta at "dårlige" linker skal gi "negativ SEO", så burde jo ikke dette være noe problem å få til i det hele tatt, det er jo bare å gi noen indere en femhundrelapp, så har man en billiard søplelinker på 1-2-3.
(...og dermed regner jeg med at "hvaer" skjønner hvorfor selve konseptet "negativ SEO" skurrer - ting du gjør PÅ en side kan skade rankingen din, men linker TIL siden kan i værste fall ha null effekt)
Så hva var årsaken i dine øyne til at kredittkortnisjen gikk fra å være middels vanskelig, til relativt enkel å dominere? De første par ukene etter Penguin, lå det til alt overmål en blogspotside på topp 10. Nå ser jeg den har falt ned til 13,14,15 og 16.plass.
Du trenger ikke forsøke å belære meg, slutt med slikt, det er en ufin debatteknikk. Jeg har rimelig god kontroll på SEO, og på denne våren har diskusjonen om negativ SEO florert på engelske sider, og sjargongen er rimelig lik, nemlig at det faktisk eksisterer, og at dette er noe som G må rydde opp i. Det kan nemlig ikke være slik, at man enkelt kan presse ut konkurrenter med søppel.