Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan jeg bruke et annet firmas utgåtte domene?

Stoppet

Banned
"Firmaet AS" har latt sitt domene gå ut. De står fremdeles oppført med nettside og epost på domenet på Gule sider. Det er et lite firma som ser ut til å konsentrere sitt arbeide i nærområdet. De har ikke ansatte. De driver ikke innenfor helt samme bransje som jeg tenker å bruke domenet. Jeg tenker å drive landsdekkende, og ikke lokalt.

Kan det være problematisk å bruke dette domenet og navnet på nettsiden/tjenesten i forhold til beskyttelse av firmanavn, rettigheter og lignende?

Hva om jeg så bruker domenet på nettsiden og tilfører et ord? i stedet for å bruke "Firmaet", så bruker jeg "firmaet mintjeneste". Men jeg bruker domenet firmaet.no.

Andre bruker samme domene med .com, .dk, .se, .fi, .org, .net og så videre.

Selve navnet er et latinsk ord, om det skulle ha noen betydning.
 
Sist redigert:

Morph

Svart belte i snoking
Latinsk ord, sier du? Det er altså et generisk begrep? Det høres i utgangspunktet helt innenfor ut, men det kommer selvsagt litt an på hva du skal med domenet. Skal du gå dem i næringen for eksempel? :D
 

nick20000

Member
Du kan ikke bruke deres firma navn. Hvis firmaet heter ABC AS og nettsiden ABC.no så kan de klage til norid hvis du registerer det.
 

Stoppet

Banned
Du kan ikke bruke deres firma navn. Hvis firmaet heter ABC AS og nettsiden ABC.no så kan de klage til norid hvis du registerer det.
Selv om de tidligere har hatt en nettside på domenet, men lagt den ned og latt domenet gå ut?
 

Bjørnar

Gründer
Kan ikke se at de automatisk har krav på det navnet igjen, selv om det her vil være tvilstilfeller. Dersom du operer i en helt annen bransje/nisje, kan det jo tenkes at dem vil ha domenet tilbake i såkalt ond tro, og at du da har en sak. Man kan argumentere med at de har hatt nok sjanser til å beholde domenet, selv om det ikke er en "villet handling" å si det opp, men bare la det gå ut.

Jeg hadde tatt sjansen, men man vet jo aldri hva man møter i andre enden.
 

Stoppet

Banned
Tror jeg sender dem en Mail og hører hva de tenker, så får jeg se hva som skjer :)
 

Terje L

New Member
Hva ble det til?

- Det er bare å gunne på!
Du risikerer i verste fall å bli tatt på brudd på generalklausulen i markedsføringsloven- nemlig god forretningsskikk mellom næringsdrivende.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Man får varsel via epost, og så et brev fra Norid innen et domene utgår - det er et godt argument i en evt. tvistsak.

Utifra det TS skriver tror jeg du jobber i samme bransje.
Hadde det skjedd meg hadde jeg absolutt klaget.
Men ikke når det hadde vært i en annen bransje.

At ordet er latinsk er ikke relevant.
 

Stoppet

Banned
Det er ikke samme bransje.
Når jeg kontakter firmaet så sier de at det er solgt. Når jeg kontakter ny eier sier han at han ikke har noe med selskapet å gjøre. Ingen vil svare på det jeg spør om. De prøver bare å si at de ikke har noe med firmaet å gjøre.
 
Topp