Mr Vest
Sjefen over alle sjefer!
Dette er en delvis misvisende tittel, jeg beklager det. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skulle formulere den uten at den ble altfor lang.
Nå tar jeg dette kjapt og enkelt, uten at jeg beveger meg inn på noen detaljer. Detaljene ville gjort dette til ett utrolig langt innlegg, som sikkert ikke noen av dere ville orket og lese gjennom. Da begynner jeg med mitt lille spørsmål under. Nå bruker jeg kun eksempler. Dette er ikke riktige datoer, men det er noe jeg har opplevd.
=================================
1. Januar, 2008, bestiller jeg ett domene for 1. år. Pris for 1. år er 100NOK.
Jeg får faktura, betaler denne, og ser at domenet er gyldig fra 1. Januar, 2008 - 1. Januar, 2009. Dette er riktig.
3. Januar, 2008 (2 dager etterpå,) bestiller jeg enda ett domene for 1. år. Pris for 1. år er 100NOK.
Jeg får faktura, MEN, her blir jeg fakturert for ett år og 363 dager, da frem til 1. Januar 2010.
Si at jeg nå tar kontakt på telefon, og spør hva som er galt. Jeg forstår ikke hvorfor dette domenet er registrert på 2 år, og spør i telefonen. "Nei, dette må være en feil," er svaret jeg får, og bekjed om at bedriften vil ta kontakt tilbake til meg.
Bedriften tar i dette tilfellet ikke kontakt tilbake, og jeg venter ett par måneder. Faktura har gått til inkasso, og jeg sender en epost til bedriften om hva som har skjedd. DA får jeg epost tilbake, der bedriften henviser til sine betingelser.: (enda jeg ble fortalt 2mnd tidligere, at det måtte være noe feil med faktura.)
Betingelser.:
Alle priser er oppgitt eks mva dersom ikke annet er nevnt. Priser på Internettjenester er enten oppgitt pr. måned eller pr. år, men faktureres normalt pr år og avregnes til et hovedforfall.
Kan dette på noen måte være lovlig?
Det denne bedriften da har gjort, er altså og sette hovedforfall på mine tjenester, til den dato da jeg bestillte min første tjeneste. Dette betyr da, at jeg faktisk må betale 1. år frem i tid + antall dager frem til hovedforfallet, 1. Januar, for alle tjenester jeg bestiller i ettertid.
Har jeg seriøst klart og drite meg lodrett ut med en slik leverandør av tjenester?
Jeg har en sak inne hos forbrukerrådet også nå, som vil gi meg litt råd og slike greier, men det kan sikkert ta en stund før svaret kommer etter helgen er over.
- Hva mener dere? Tror dere dette på noen måte bryter med norges lover og regler?
Nå tar jeg dette kjapt og enkelt, uten at jeg beveger meg inn på noen detaljer. Detaljene ville gjort dette til ett utrolig langt innlegg, som sikkert ikke noen av dere ville orket og lese gjennom. Da begynner jeg med mitt lille spørsmål under. Nå bruker jeg kun eksempler. Dette er ikke riktige datoer, men det er noe jeg har opplevd.
=================================
1. Januar, 2008, bestiller jeg ett domene for 1. år. Pris for 1. år er 100NOK.
Jeg får faktura, betaler denne, og ser at domenet er gyldig fra 1. Januar, 2008 - 1. Januar, 2009. Dette er riktig.
3. Januar, 2008 (2 dager etterpå,) bestiller jeg enda ett domene for 1. år. Pris for 1. år er 100NOK.
Jeg får faktura, MEN, her blir jeg fakturert for ett år og 363 dager, da frem til 1. Januar 2010.
Si at jeg nå tar kontakt på telefon, og spør hva som er galt. Jeg forstår ikke hvorfor dette domenet er registrert på 2 år, og spør i telefonen. "Nei, dette må være en feil," er svaret jeg får, og bekjed om at bedriften vil ta kontakt tilbake til meg.
Bedriften tar i dette tilfellet ikke kontakt tilbake, og jeg venter ett par måneder. Faktura har gått til inkasso, og jeg sender en epost til bedriften om hva som har skjedd. DA får jeg epost tilbake, der bedriften henviser til sine betingelser.: (enda jeg ble fortalt 2mnd tidligere, at det måtte være noe feil med faktura.)
Betingelser.:
Alle priser er oppgitt eks mva dersom ikke annet er nevnt. Priser på Internettjenester er enten oppgitt pr. måned eller pr. år, men faktureres normalt pr år og avregnes til et hovedforfall.
Kan dette på noen måte være lovlig?
Det denne bedriften da har gjort, er altså og sette hovedforfall på mine tjenester, til den dato da jeg bestillte min første tjeneste. Dette betyr da, at jeg faktisk må betale 1. år frem i tid + antall dager frem til hovedforfallet, 1. Januar, for alle tjenester jeg bestiller i ettertid.
Har jeg seriøst klart og drite meg lodrett ut med en slik leverandør av tjenester?
Jeg har en sak inne hos forbrukerrådet også nå, som vil gi meg litt råd og slike greier, men det kan sikkert ta en stund før svaret kommer etter helgen er over.
- Hva mener dere? Tror dere dette på noen måte bryter med norges lover og regler?