Kan bedrift bestemme hoveforfatt uten mitt samtykke?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Dette er en delvis misvisende tittel, jeg beklager det. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skulle formulere den uten at den ble altfor lang.

Nå tar jeg dette kjapt og enkelt, uten at jeg beveger meg inn på noen detaljer. Detaljene ville gjort dette til ett utrolig langt innlegg, som sikkert ikke noen av dere ville orket og lese gjennom. Da begynner jeg med mitt lille spørsmål under. Nå bruker jeg kun eksempler. Dette er ikke riktige datoer, men det er noe jeg har opplevd.

=================================

1. Januar, 2008, bestiller jeg ett domene for 1. år. Pris for 1. år er 100NOK.
Jeg får faktura, betaler denne, og ser at domenet er gyldig fra 1. Januar, 2008 - 1. Januar, 2009. Dette er riktig.

3. Januar, 2008 (2 dager etterpå,) bestiller jeg enda ett domene for 1. år. Pris for 1. år er 100NOK.
Jeg får faktura, MEN, her blir jeg fakturert for ett år og 363 dager, da frem til 1. Januar 2010.

Si at jeg nå tar kontakt på telefon, og spør hva som er galt. Jeg forstår ikke hvorfor dette domenet er registrert på 2 år, og spør i telefonen. "Nei, dette må være en feil," er svaret jeg får, og bekjed om at bedriften vil ta kontakt tilbake til meg.

Bedriften tar i dette tilfellet ikke kontakt tilbake, og jeg venter ett par måneder. Faktura har gått til inkasso, og jeg sender en epost til bedriften om hva som har skjedd. DA får jeg epost tilbake, der bedriften henviser til sine betingelser.: (enda jeg ble fortalt 2mnd tidligere, at det måtte være noe feil med faktura.)

Betingelser.:
Alle priser er oppgitt eks mva dersom ikke annet er nevnt. Priser på Internettjenester er enten oppgitt pr. måned eller pr. år, men faktureres normalt pr år og avregnes til et hovedforfall.


Kan dette på noen måte være lovlig?
Det denne bedriften da har gjort, er altså og sette hovedforfall på mine tjenester, til den dato da jeg bestillte min første tjeneste. Dette betyr da, at jeg faktisk må betale 1. år frem i tid + antall dager frem til hovedforfallet, 1. Januar, for alle tjenester jeg bestiller i ettertid.

Har jeg seriøst klart og drite meg lodrett ut med en slik leverandør av tjenester?

Jeg har en sak inne hos forbrukerrådet også nå, som vil gi meg litt råd og slike greier, men det kan sikkert ta en stund før svaret kommer etter helgen er over.

- Hva mener dere? Tror dere dette på noen måte bryter med norges lover og regler?
 

vidarlo

Apache-junkie
Tja, skittent gjort IMHO, eg ville funne meg anna levrandør av slikt som var en tanke meir seriøse.

Ellers så skal det jo seiast at om kravet er omstridt så kan det ikkje gå til inkasso. At du spurte support vil vel sei at det i praksis er omstridt, og at god inkassoskikk hadde vore å ikkje sende det til inkasso før etter at du hadde fått svar.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Tja, skittent gjort IMHO, eg ville funne meg anna levrandør av slikt som var en tanke meir seriøse.

Ellers så skal det jo seiast at om kravet er omstridt så kan det ikkje gå til inkasso. At du spurte support vil vel sei at det i praksis er omstridt, og at god inkassoskikk hadde vore å ikkje sende det til inkasso før etter at du hadde fått svar.

Det at kravet er omstridt er det forsåvidt, og jeg har forstått at dersom kreditor (bedrift) sender saken til inkasso mens kravet er omstridt, vil kreditor selv måtte dekke utgifter til inkasso.

Ellers er det vanskelig i min situasjon, ettersom den gang da jeg tok kontakt og informerte om at jeg ikke var helt enig i faktura, så var dette per telefon, og ikke skriftlig. Da kan ikke jeg dokumentere at jeg har vært i kontakt med dem, før saken gikk til inkasso.
 

picxx

WF 09
Ellers er det vanskelig i min situasjon, ettersom den gang da jeg tok kontakt og informerte om at jeg ikke var helt enig i faktura, så var dette per telefon, og ikke skriftlig. Da kan ikke jeg dokumentere at jeg har vært i kontakt med dem, før saken gikk til inkasso.

Litt OT, men en ting er sikkert...om jeg noengang flytter ræva mi tilbake til norge skal jeg ihvertfall passe på å få på band enhver telefonsamtale som ikke blir foretatt med enten familie eller venner.
 

Nextri

Rebel
Har det så mye å si? Tenker du ikke langsiktig nok til å tro at du har domenet om 2 år?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du har rett om inkasso. §7 sier at så lenge det er tvist om kravet, så skal ikke kravet innkreves av inkassoselskapet. Og det vil de heller ikke gjøre, bare du opplyser dem om at det er tvist om kravet. Du vet, når det er tvist - så er det jo domstolene som skal ta seg av løsningen. Inkassoselskapene gjør bare opp "ferdigmeglede" saker.

Forøvrig ser jeg heller ikke problemet med så beskjedne beløp som det er snakk om her. Du lærer jo bare at du ikke skal benytte deg av denne leverandøren i framtiden. Så betal regningen, skriv noen sure blogginnlegg om det, og velg en annen neste gang.

Men er jo enig i prinsippet, selvsagt. Men ikke la det gå prinsipp i absolutt alt. Pick your battles, vet du.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette er en delvis misvisende tittel, jeg beklager det. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skulle formulere den uten at den ble altfor lang.

Nå tar jeg dette kjapt og enkelt, uten at jeg beveger meg inn på noen detaljer. Detaljene ville gjort dette til ett utrolig langt innlegg, som sikkert ikke noen av dere ville orket og lese gjennom. Da begynner jeg med mitt lille spørsmål under. Nå bruker jeg kun eksempler. Dette er ikke riktige datoer, men det er noe jeg har opplevd.

=================================

1. Januar, 2008, bestiller jeg ett domene for 1. år. Pris for 1. år er 100NOK.
Jeg får faktura, betaler denne, og ser at domenet er gyldig fra 1. Januar, 2008 - 1. Januar, 2009. Dette er riktig.

3. Januar, 2008 (2 dager etterpå,) bestiller jeg enda ett domene for 1. år. Pris for 1. år er 100NOK.
Jeg får faktura, MEN, her blir jeg fakturert for ett år og 363 dager, da frem til 1. Januar 2010.

Si at jeg nå tar kontakt på telefon, og spør hva som er galt. Jeg forstår ikke hvorfor dette domenet er registrert på 2 år, og spør i telefonen. "Nei, dette må være en feil," er svaret jeg får, og bekjed om at bedriften vil ta kontakt tilbake til meg.

Bedriften tar i dette tilfellet ikke kontakt tilbake, og jeg venter ett par måneder. Faktura har gått til inkasso, og jeg sender en epost til bedriften om hva som har skjedd. DA får jeg epost tilbake, der bedriften henviser til sine betingelser.: (enda jeg ble fortalt 2mnd tidligere, at det måtte være noe feil med faktura.)

Betingelser.:
Alle priser er oppgitt eks mva dersom ikke annet er nevnt. Priser på Internettjenester er enten oppgitt pr. måned eller pr. år, men faktureres normalt pr år og avregnes til et hovedforfall.


Kan dette på noen måte være lovlig?
Det denne bedriften da har gjort, er altså og sette hovedforfall på mine tjenester, til den dato da jeg bestillte min første tjeneste. Dette betyr da, at jeg faktisk må betale 1. år frem i tid + antall dager frem til hovedforfallet, 1. Januar, for alle tjenester jeg bestiller i ettertid.

Har jeg seriøst klart og drite meg lodrett ut med en slik leverandør av tjenester?

Jeg har en sak inne hos forbrukerrådet også nå, som vil gi meg litt råd og slike greier, men det kan sikkert ta en stund før svaret kommer etter helgen er over.

- Hva mener dere? Tror dere dette på noen måte bryter med norges lover og regler?

Så lenge de ikke har spesifisert når hovedforfall er i salgsbetingelsene så har de en meget tynn sak og det forstår de sikkert selv også. Hvis det er riktig det du skrive som betingelser her...
De skriver år - ikke kalenderår! Da er det en periode på ett år og hovedforfall er jo da ut ifra ordre/fakturadato + forfallsdager.

Men, er nok enig i hva flere her sier. Ikke legg for mye energi i denne! Du har sikkert masse annet du kan bruke tiden på :)
 
Forøvrig ser jeg heller ikke problemet med så beskjedne beløp som det er snakk om her. Du lærer jo bare at du ikke skal benytte deg av denne leverandøren i framtiden. Så betal regningen, skriv noen sure blogginnlegg om det, og velg en annen neste gang.

Men er jo enig i prinsippet, selvsagt. Men ikke la det gå prinsipp i absolutt alt. Pick your battles, vet du.

Dette var fornuftig tale. Selv om det kan være sure penger, så er det tross alt småpenger. Fikk selv en inkasso på en regning som opprinnelig var på 39 kroner... Det var ene og alene min feil riktignok, beløpet var så lite at det bare ble glemt, igjen og igjen, men likevel ganske irriterende. Og selv om det er en god stund siden, så tar jeg meg stadig i å irritere meg over at jeg plutselig måtte betale (husker ikke beløpet, kan det ha vært 6-800?) så mye mer ;)

Ville bare valgt en annen leverandør neste gang og aldri sett meg tilbake. Om du er i det hevngjerrige hjørnet kan du gjøre som peterandrej skriver her og få ut litt steam samtidig.
 
Topp