Kampanjer som bryter loven?

picxx

WF 09
Det kom jo ny lov her den 6. juni (lotteri eller markedsføringslov eller noe slikt) hvor det ble forbudt å markedsføre konkurranser om deltaker måtte gjenyte noe i form av penger eller andre ting.
Vil ikke da annonser som f.eks dette være ulovlig?
HOLIDAY - Vinn nye reiser hver uke!
GoShop - Handle for inntil 15.000 kr på Steen & Strøm Magasin!

Det ville vel være nærliggende å tro at aff.nettverkene var såpass oppdatert på lover at de stoppet kampanjer som bryter mot den norske lov, men dette blir da enda en ting (pluss kredittsjekk av annonsører og en masse annet) som da blir lagt over på annonsører?

Bare lurer....

Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det kom jo ny lov her den 6. juni (lotteri eller markedsføringslov eller noe slikt) hvor det ble forbudt å markedsføre konkurranser om deltaker måtte gjenyte noe i form av penger eller andre ting.

Betyr dette at man ikke kan kjøre spørreundersøkelser hvor man kan vinne noe for å delta?

Loven sier at man må kunne være med på konkurransen uten å kjøpe noe. Konkurransen skal være for alle.
Dvs at konkurranser der man må bestille et produkt for å være med, er ulovlig.

picxx

WF 09
På dine penger stod det dette å lese:
(Jeg har ikke lest selve lovteksten)
Det blir forbudt å holde konkurranser og utlodninger for forbrukere dersom deltakelse forutsetter kjøp eller motytelse.

En motytelse må vel sies å være enhver form for betaling, tjeneste eller annet man må gi fra seg for å ha en mulighet til å delta i konkurransen?

Knut

Medlem
En motytelse er også om du må melde deg på ett nyhetsbrev for å delta, registrere mobilnr for å motta reklame o.l.

Keanu

Geek
Jeg så jo senest på TV her i morges, at TV2 har en morgen-quiz som etter min (og tydeligvis deres) tolking av denne loven er ulovlig.
"Hvilket yrke skal vi frem til?" Plakat med "P R F O E S S O R".
Send inn ditt svar til 19XX og bli med i konkurransen. (det koster selvsagt x kroner)

Er det noe jeg har misforstått?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Noen som har lenke til selve lovteksten?

Litt trist at man ikke har lov til å tilby premier for å melde seg på nyhetsbrev eller for å delta i spørreundersøkelser. Sistnevnte synes jeg er ekstra trist, da det er veldig effektivt for å få relevante tilbakemeldinger på ting.

Hva er konsekvensen for å bryte denne loven da? Ved å f.eks kjøre en konkurranse hvor man gir tilbakemelding på nettsted osv.. ? Bloggkonkurranser?

picxx

WF 09
Ja, det er akkurat dette jeg mener Knut.
Det finnes jo en drøss med slike kampanjer, særlig i nettverk som mmmedier og euroads.
Er det da (igjen) vi som affiliate som må tråle disse kampanjene for å forvisse oss om at vi ikke linker til ulovlige kampanjer eller er det nettverket/annonsør som står ansvarlige for disse?

Den nye markedsføringsloven tillater nå tillgift i kampanjer. Dvs at det nå f.eks er tillatt å annonsere for helsekostprodukter med en gave.
Det som derimot ikke er tillatt er at denne gaven er at man kan delta i en konkurranse. (Dette var faktisk ikke lov tidligere heller...)

Fra Forbrukerombudet:
Tilgift, altså at man får noe attåt når man kjøper en vare eller en tjeneste, har vært forbudt i Norge. Nå oppheves denne regelen. Det blir imidlertid fremdeles forbud mot å tilby deltakelse i konkurranse som tilgift. Tilgift kan også rammes av andre bestemmelser i loven, typisk hvis all markedsføring dreier seg om tilleggstingen og ikke hovedgjenstanden.

At ikke alle nettverk følger norske markedsføringsregler er vel ikke akkurat noen nyhet...

Keanu

Geek
Litt trist at man ikke har lov til å tilby premier for å melde seg på nyhetsbrev eller for å delta i spørreundersøkelser. Sistnevnte synes jeg er ekstra trist, da det er veldig effektivt for å få relevante tilbakemeldinger på ting.

Jeg tror du kommer fint unna dette ved å ha en liten tekst nedenfor hvor det står: "Du kan være med i trekningen om premien uten å melde deg på/svare på spørreundersøkelsen ved å sende en mail til ...".
Poenget er vel at det skal være mulig å være med uten motytelse, ikke at det skal være ulovlig å ha konkurranser med motytelse.

Det er dette alle annonsører som tidligere har brukt tilgift har gjort, og jeg høstet utallige MP3-spillere, kompass og lommeradioer på dette på 90-tallet. :)

Jeg ser for meg at sider som baserer seg på tips om konkurranser får en ny vår med dette. :)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Vil ikke bare det at jeg må gi fra meg navnet mitt i en konkurranse kunne kategoriseres som tilgift? - Sånn for og sette det helt på spissen?

picxx

WF 09
Vil ikke bare det at jeg må gi fra meg navnet mitt i en konkurranse kunne kategoriseres som tilgift? - Sånn for og sette det helt på spissen?

Du har vel rett i det, så den eneste formen for konkurranse som er lovlig "etter boka" i fremtiden blir jo da om man stiller seg på rema og deler ut gratis lotter til forbipasserende. Tullete! :confused:

Topp