Junior, senior

Knut

Medlem
Kaller man kvinner junior og senior, eller skal man bruke den yngre eller noe annet? Høres feil ut med " Gudrun junior"

peterandrej

pensjonert moderator
de fleste menn kaller vel, iallfall kjerringa, for "dragen".. men du kan uansett ikke bruke junior og senior på kvinner, det er jo mannebetegnelser.

Du kan jo prøve deg på "frøken" kanskje?

picxx

WF 09
Frøken og frue brukes på damer.
Frøken er betegnelsen på en ugift dame (gjerne yngre), mens frue er en gift dame (som da normalt, fra gamle dager, gjerne er noe eldre enn en frøken).

webpiken

Medlem
Jeg ville ikke følt det naturlig å brukt "den yngre" og "den eldre" om kvinner.

Dette er jo noe man bruker for å skille mellom far og sønn som har samme navn, og det er vel få kvinner som er oppkalt etter sin mor?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hvor har du det fra David?

Senorita har samme mening som "miss", altså en uformel måte å adressere en kvinne på, uansett alder. Det samme gjelder for senor, bare at det da gjelder menn og kan erstattes med mr.

david.

Medlem
Hvor har du det fra David?

Senorita har samme mening som "miss", altså en uformel måte å adressere en kvinne på, uansett alder. Det samme gjelder for senor, bare at det da gjelder menn og kan erstattes med mr.

Der tar du feil! Jeg er spansk, spurte moren min nå nettopp og hun bekrefta dette for meg så jeg er ganske sikkert på det skjønner du!

Du er ikke señorita/o før du er blitt mann/kvinne. Og det blir man ikke før den alderen jeg ikke er så sikkert på!

I tillegg er du señorita/o fram til du får unger eller gifter deg. Etter det er du egentlig bare hombre eller mujer, og señor/señora blir igjen høflighetsformen for denne. Eldre skal man uansett kalle señor/señora, og i den "spanske verden" skal man aldri f.eks kalle en lærer for vedkommendes navn, men i steden kalle han/henne for sitt tittel hvis det er under arbeidstiden da.

Den gangen du hører en spaniol kalle noen for señorita/o uten grunn, da kan du være ganske sikkert på at denne personen ble ganske godt oppdratt av sine forelder! Ellers er det mange som ofte kaller yngre for señorita/o når vedkommende f.eks er pent utkledd. Det blir som en slags kompliment.

Topp