Magnus Tangen
Medlem
Driver bl.a. et nettsted om Kroatia (ferieikroatia.com), og det meste av den beskjedne trafikken kommer fra Google-søk. Ser av statistikken (analytics) at besøket enkelte dager stuper for så å ta seg opp igjen. Har funnet ut at årsaken til dette kan forklares med hvordan nettstedet rangerer hos Google ved søk. Eksempelvis gir søkefraser som "Ferie i Kroatia" nettstedet mitt som regel en plassering blant de to øverste. Plutselig kan det komme dager (som i dag) da samme søkefrase sender mitt nettsted ned på side to eller enda lengre ned på resultatlista. Dette har selvsagt mye å si for synligheten til nettstedet og det vises umiddelbart på besøksstatistikken. Første gang dette skjedde, trodde jeg at det var naturlig at et nytt nettsted først rangerte høyt og deretter falt. Men nå har dette skjedd flere ganger (fall og stigning), og selv om ikke fallene varer lenge, så har jeg ikke opplevd dette med andre nettsider jeg har. Noen som vet hvorfor slikt skjer og om det evt. er noe man kan gjøre for å unngå slike vilkårlige fall?