PAY design
Medlem
Jeg opprettet et ENK høsten 2012. Ingen inntekt 2012, så fjorårets selvangivelse gikk som vanlig.
I 2013 hadde jeg en liten inntekt. Totalt under 40.000.
Hvis jeg skjønner dette rett kan jeg da levere vanlig selvangivelse, og slipper næringsoppgave.
Så logger jeg meg på Altinn (burde sikkert gjort det for lengst, men bedre nå enn 30. april.) Der ligger det kun normal selvangivelse til utfylling og denne har det kun blitt registrert en liten inntekt på 8.000,- på næringsdelen på, ikke de resterende 32.000,-.
Jeg har benyttet meg av Conta Faktura og har alle inntekter registrert der. I tillegg har jeg samtlige utgifter registrert både med papirkvitteringer og i eget regneark her hjemme. Gikk forøvrig i minus i fjor, ikke så rart med såpass lite i inntekt og med en del i oppstartsutgifter.
Hva gjør jeg med de resterende inntektene mine? Ettersom kun 8.000,- er registrert på selvangivelsen må jeg føre inn resten selv. Må disse føres en og en, eller holder det med samlet inntekt?
Hva med utgifter? Ett eller annet sted ønsker jeg å få fyllt ut utgiftene også slik at det kommer frem at resultetet var minus.
Jeg trenger en liten dytt i riktig retning her kjenner jeg…
(Og ja, jeg burde sikkert ansatt en regnskapsfører, men økonomien tilsier ikke at det er en mulighet for øyeblikket, så det her må jeg pent sette meg inn i selv.) Det er ikke snakk om mange fakturaer. Type 10. Og ikke mer enn omtrent 20 kvitteringer på utgifter. Oversiktlig og pent. Men det hjelper fint lite når jeg er grønn på utfylling av selvangivelsen.
Noen som kan hjelpe meg med svar på spørsmålene min vær så snill?
Anita
I 2013 hadde jeg en liten inntekt. Totalt under 40.000.
Hvis jeg skjønner dette rett kan jeg da levere vanlig selvangivelse, og slipper næringsoppgave.
Så logger jeg meg på Altinn (burde sikkert gjort det for lengst, men bedre nå enn 30. april.) Der ligger det kun normal selvangivelse til utfylling og denne har det kun blitt registrert en liten inntekt på 8.000,- på næringsdelen på, ikke de resterende 32.000,-.
Jeg har benyttet meg av Conta Faktura og har alle inntekter registrert der. I tillegg har jeg samtlige utgifter registrert både med papirkvitteringer og i eget regneark her hjemme. Gikk forøvrig i minus i fjor, ikke så rart med såpass lite i inntekt og med en del i oppstartsutgifter.
Hva gjør jeg med de resterende inntektene mine? Ettersom kun 8.000,- er registrert på selvangivelsen må jeg føre inn resten selv. Må disse føres en og en, eller holder det med samlet inntekt?
Hva med utgifter? Ett eller annet sted ønsker jeg å få fyllt ut utgiftene også slik at det kommer frem at resultetet var minus.
Jeg trenger en liten dytt i riktig retning her kjenner jeg…
(Og ja, jeg burde sikkert ansatt en regnskapsfører, men økonomien tilsier ikke at det er en mulighet for øyeblikket, så det her må jeg pent sette meg inn i selv.) Det er ikke snakk om mange fakturaer. Type 10. Og ikke mer enn omtrent 20 kvitteringer på utgifter. Oversiktlig og pent. Men det hjelper fint lite når jeg er grønn på utfylling av selvangivelsen.
Noen som kan hjelpe meg med svar på spørsmålene min vær så snill?
Anita