Kjapp og trygg hosting for Wordpress

It-utdanning på deltid - hva slags (gode) muligheter finnes?

Marita

ordleker
Om noen år, så ser jeg for meg at jeg kommer til å jobbe 50% som helsefagarbeider (som jeg utdanner meg til nå), og 50% med å drive/designe websider.

Jeg kan endel html og css fra før, men ønsker å lære php - evt. andre "kodespråk" som er nødvendig for å utvikle nettsider, samt generell webdesign. Trenger også med tiden å gå noe kurs eller annet om det å drive for seg selv, inkludert regnskap osv.

Så, jeg har to spørsmål:

1. Ser kunder på utdanning/offisiell kompetansen eller på tidligere arbeid og referanser? Jeg gjetter det siste for "butikken på hjørnet som trenger en webside", men det er godt mulig jeg tar feil. Jeg har tross alt ingen erfaring innen feltet. Om mange år har jeg ønske om å ta større oppdrag, type firmaer - og de ser kanskje mere på offisiell kompetanse?

2. Er det høyskole/universitet som er best på dette - eller er det privatskoler?

Jeg velger nok å ta kurs/utdanning på deltid, pga. økonomi, hva slags valgmuligheter finnes det da? Tenker primært på nettskoler - men her finnes det kanskje ikke noe som er verdt prisen man betaler? Har forstått det sånn at endel "it-utdanning" er temmelig verdiløs når det kommer til stykket. Er det noen høyskoler rundt om i landet som tilbyr it-utdanning over nett, som er gode og hvor man får skikkelig oppfølging, med f.eks forelesninger på nett og kontakt med medstudenter.

Håper det er noe her inne som har erfaring med ulike skoler, og hva dere mener om dem - evt. om det er noen skoler man bør holde seg langt unna. :)
 

zapotek

Medlem
Jeg kan svare bare for meg selv men... Har formell IT høgskoleutdannelse, men for å være ærlig har jeg lært 93% av det jeg kan på egenhånd. Eller for å si det på en annen måte, de VIKTIGE tingene i forhold til det jeg holder på med har jeg lært på egenhånd.

Om du skal selge webdesign til kunder slik du skriver, så ser ikke disse på utdannelsen din. Å ha en stor og god portefølje med tidligere arbeider er mye viktigere.
 

peterandrej

pensjonert moderator
1. Ser kunder på utdanning/offisiell kompetanse?
Nei. Ikke når de leier deg inn som konsulent på et enkeltstående oppdrag. Hvis du derimot skal ansettes i et større selskap eller noe (sånn som Telenor, f.eks) vil nok formell kompetanse teller MYE.

2. Er det høyskole/universitet som er best på dette - eller er det privatskoler?
Jeg gjetter på at høyskolestudiene vil gi deg en "generell" innføring i ulike termer som du så - med fordel - kan studere intensivt på en privatskole. Dvs at du først tar 1-3 år med IT på høyskole for å ha en plattform, og SÅ går du over på intensive halvårskurs innen php, html, css, photoshop, etc på privatskole.
 

Marita

ordleker
Jeg tar nå disse fagene dette semesteret;
IT-fag Publisering på internett
IT-fag It introduksjon

Åpenbart veldig basic fag, men jeg er fornøyd sålangt iallfall!

Tenker på å fortsette med å ta fag til høsten også, og hører gjerne fra folk som har tatt ulike fag der om hva slags erfaringer dere har! :)
 

typisk

Utvikler
Går på Høgskolen i Sør-Trøndelag og har tatt ca. halvparten av fagene du finner på IT-fag

Nivået er ikke spesielt høyt, hadde jeg ikke gått på skolen ville jeg ikke kjøpt fagene, men heller lært selv. Dette fordi de fleste fagene ikke går i dybden og dermed må du uansett lære selv etterpå. Men du kan se det som en kickstart :)
 

Marita

ordleker
Går på Høgskolen i Sør-Trøndelag og har tatt ca. halvparten av fagene du finner på IT-fag

Nivået er ikke spesielt høyt, hadde jeg ikke gått på skolen ville jeg ikke kjøpt fagene, men heller lært selv. Dette fordi de fleste fagene ikke går i dybden og dermed må du uansett lære selv etterpå. Men du kan se det som en kickstart :)

Tja, det spørs nå helt hva du mener med høyt nivå da. De aller fleste av it-fagene som HiSt tilbyr på nett, er jo deler av en bachelor.

Jeg mener, for mange her inne, og andre nerder for den saks skyld, så tenker de jo at en bachelor innen IT er lavt nivå. :p

Hva slags nivå man synes noe ligger på, kommer jo an på hvordan man ser det. Ovenfra, eller nedenfra.
 

typisk

Utvikler
Da kan jeg jo sammenligne siden jeg tar nettbasert bachelor på HiST, men også samtidig tar campus master på UiO (Begge Dataingeniør\Informatikk).

Fagene på HiST kommer jeg igjennom på en søndag, mens de øvrige dagene er satt av til emner ved UiO. Det jeg prøver å komme fram til om du skal lære PHP og ikke trenger en veileder som retter oppgaven din, så klarer du deg meget godt med å lære stoffet selv.
 
Topp