Kjapp og trygg hosting for Wordpress

iPhone lager ALLE dine bevegelser..

Nutz

Med lem
iPhone lagrer ALLE dine bevegelser..

Enhver oppkobling mot en mobilmast blir lagret i din Iphone, selvfølgelig uten at du har mulighet til å slette dine data.
I praksis går du rundt med en miniversjon av DLD i lomma.
Dataene blir lagret i en sql-base på telefonen, ikke synlig dersom du ikke Jailbreaker den.
-Men tar du en backup til din PC/Mac så vil du kunne bla deg fram til filen og tabellen dette ligger lagret i..
Selvfølgelig er alle relevante data der, alt i fra:
-Klokkeslett/dato.
-Lengde og breddegrad
-Også magnetiske data fra kompass
-WLAN-info om alle nett du har koblet deg på, klokkeslett posisjon der det er tilgjengelig.

Hele historikken praktisk talt..

Tenkte dere hadde interesse av å vite dette. :)

De sier på slutten av videoen at man ikke skal være redd for at data lekker til andre.
-Vel, sikkerhetshull oppdages jevnlig.

Videoen er ca 20 minutter lang, og er en demo/diskusjon mellom de to fyrene som oppdaget dette ved en tilfeldighet.

YouTube - iPhone Tracking Discussion
 
Sist redigert:

Nutz

Med lem
Hmm.. Dette har visst vært kjent lenge, bare ikke "almen kjent".
Lurer på om det hadde påvirket salgstallene dersom dette var bedre kjent..

-Sannsynligvis ikke, virker som om folk stort sett ikke bryr seg om dette med sporing lenger.

Husker diskusjoner og sinne ang. GPS-tracking av sjåfører/biler, og at dette kan bli misbrukt av arbeidsgiver.

Dette med at filen ikke er tilgjengelig (consolidated.db) for andre stemmer egentlig ikke i praksis.
Tvungen "backup" og synkronisering av arbeids-telefonen på jobben er ikke en uvanlig instruks for å sikre at ingen info blir borte.
Finnes også "flåte-programmer" som gjør backup automatisk, disse har også som regel real-time sporing også.
-Men poenget er at "remote backup" er tilgjengelig i dag på de fleste nyere telefoner, og at teknologi for at denne filen kommer i andres hender er ikke noe bare er "far out" og teoretisk.
 

picxx

Well-Known Member
Folk er ikke opptatt av iphonetracking nå Nutz, de er opptatt av DLD, som er den store stygge ulven som vil bli sittende bak busken i hagen når det har blitt innført ;)
 

Nutz

Med lem
Vil påstå at dette er mer skummelt enn DLD når det gjelder dette med å føle seg "utlevert".
Gutta som analyserer dine DLD-data, er tross alt ingen du har personlig kontakt med normalt.
Som i at det er mye lettere å la en lege tappe/fikse byllene du har rundt rompehullet, enn om en arbeidsgiver eller noen i familien skulle gjøre det.
Intimgrensen tror jeg det går på her. :)

Forstår heller ikke hvorfor de lagrer slike data på telefonen dersom det aldri skal brukes.
 

picxx

Well-Known Member
Vil påstå at dette er mer skummelt enn DLD når det gjelder dette med å føle seg "utlevert".

Saken er at DLD har blitt en stor og stygg ulv som ingen vet hva egentlig er, så de gir bæng i hva andre samler inn om dem, all den tid de får protestere mot den store stygge ulven.
 

picxx

Well-Known Member
Fikk ikke G noe bot for det?

Jo, de fikk vel et 200.00 euro i bot, som i sin tid førte til at google truet med å trekke seg helt ut fra tyskland, noe som igjen førte til... ja, hva førte det til? Har man fremdeles google i tyskland?
 

Nutz

Med lem
Jo, de har fått bøter i enkelte land for å sanke WiFi-data, men hittil bare symbolske summer.
Mener regjeringen ikke ville ta stilling til om de ville saksøke før etter dom var avsagt i EU, eller om det var at etterforskningen i EU var ferdig..

Så følger deg helt klart i tankegangen om dersom Google blir syndebukk for kartlegging av privat WiFi-nettverk, så bør også Apple få en smekk..

Når SSID med MAC-adresse ligger på en tabell, og geo-lokasjon fra mastene i en annen tabell begge her har dato/tid-stempel er det absolutt en "no-brainer" å legge sammen disse.

Får meg til å lure på om Apples nye investering i lagringsplass på hele 12 petabyte i North Carolina er for å få plass til brukernes logger. Slik at et virkelig godt sosialt kart kan selges til tredjepart i ymse bransjer. -Bare et tidsspørsmål før de virkelig begynner å polle data?
Overvåking er BIG business over there. Dette med terror og kartlegging av potensielle terrorister også meget lønnsomt. Folk som krysser landegrenser, -bytter SIM-kort ofte er vanskelige å spore, enten på grunn av SIM-bytte, men også på grunn av at ikke alle land vil så lett gi slipp på sporingen. -Denne loggen er da gull verd i slike tilfeller, da den ikke bryr seg om hvilket sim-kort som er i telefonen.. Data sankes og lagres på enheten uansett.

Også lett å finne ut hvilke personer som omgås IRL her når man har tilgang på absolutt alle logger til iFolket.

Kan hende vi ser en virkelig stygg sak i dette.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Tror vel at det er slik at de som faktisk bryr seg om denne problematikken neppe er i Apples målgruppe i utgangspunktet, men herregud; jeg er enig i at dette ikke er bra. De bruker vel dog denne informasjonen hovedsaklig til kommersielle formål, og ikke til å spore opp kriminelle - men jeg ser problemet helt klart.

Forøvrig: jeg har ingen iPhone, men jeg har iPad - og såvidt jeg har skjønt gjelder dette på den også.
 

Britta

stoffdronning
Gjelder det bare I-phonen eller generelt alle smartphoner?

Lurer bare, siden jeg fremdeles går rundt med 'vanlig' mobil og drøyer ut å bytte siden jeg bare vet at jeg IKKE skal ha iphone - og egentlig ikke ha noe behov for å bytte mot smartphone - klarer meg stort sett med 'gammel' SonyEriccson jeg har.
 

Nutz

Med lem
Du bør ikke bli forbløffet dersom det dukker opp flere telefoner med slike "black-box"-funksjoner.
Apple og Android vil ikke stå lenge i rampelyset alene som to syndere.
Jeg vil anta at dette med stor sannsynlighet gjelder de fleste smarttelefoner, dersom man virkelig gransker i større eller mindre grad.

Android-telefoner har også dette, men i et begrenset omfang.
cache.cell inneholder registreringer av de siste 50 mobilmastene enheten har kommunisert med
cache.wifi inneholder de ​​siste 200 Wi-Fi-nettverk telefonen har oppdaget.
Det vil si at gamle data blir slettet fortløpende.

Nokia bør også foreta tilsvarende registreringer også på sine enheter sammen med Microsoft, da de samarbeider om "kloke karttjenester" (OVI) De er avhengig av at brukere "sender data", og for å ikke gjøre en tilkobling for hver hendelse, så bør også de mellomlagre endel data for så å videresende. -Da er det naturlig å lage sike filer.

Men dine bevegelser registreres/logges uansett av teleselskapene, helt uavhengig av telefontype,har du ikke GPS på telefonen, så kan det trianguleres ved hjelp av signalstyrke mellom mastene, selvfølgelig ikke så nøyaktig som gps.

Mye av dette er selvfølgelig ikke bare produsentene og telefonselskapenes skyld.
Etter 2001 så forandret verden seg og produsentene av dette utstyret ble faktisk pålagt å implementere inn en del BigBrother-funksjoner for å bli godkjent solgt og brukt i bla. USA.

Tror vi hadde blitt skremt dersom vi visste med sikkerhet alt disse telefonene egentlig kan gjøre, og gjør uten at vi vet.
-Har hørt at nye telefoner/ produsert etter 2001 faktisk kan brukes som vanlig avlyttingsutstyr, selv om de ikke er infisert med spyware som noen har lastet inn på den.. Altså innebygget funksjon. -Bare for politiet med spesial-utstyr å "ringe inn", for å drive romavlytting uten at det vises på telefonen. Om dette aktivt brukes i Norge av myndighetene vet jeg ikke.. Men var en demonstrasjon av dette i statene.
 

TorsteinO

Art Director & grunder

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Grunnleggende forskjell slik jeg forstår det er at du ikke ødelegger noe når du tilpasser, kompilerer og laster opp en OS til din Android. [HOW-TO] Compile AOSP Froyo + [ROM] Latest AOSP Froyo for Sapphire - xda-developers
Apple har aldri koblet løs hardware og software slik som skjedde med IBM og Microsoft på de allerførste PCene, så det å jailbreake en iphone er nok noe helt annet enn å laste opp et OS til en Android - såvidt jeg forstår (men jeg har ikke lest noe juridisk speak noenplass, så det kan være at...)

Kan også være at jeg misforstår og at innsamlingen skjer på et lavere nivå - altså at du ikke kan redigere kildekoden og slå det av.

Ellers har packages en avsender når de blir sendt, så selv om det kun sendes GPS-lokasjon og WIFI-tilgang, så *er* det en avsender. Simpelt sagt: $_SERVER['REMOTE_ADDR'];
 
Topp