iPhone 4S 32BM VS HTC One X 32MB (???)

Hva skal jeg velge?

• Totalt antall stemmer
    13

peterandrej

pensjonert moderator
Ikke noe vondt om iPhone, men de som er på markedet i dag er vel ikke akkurat det siste av teknologi. Det retter seg sikkert opp når det kommer en ny. Men dekker dagens utgave behovene, så er det jo ikke noe i veien for å gå for en sånn.
Om man ikke ønsker større skjerm da...

Det som er så befriende med Apple-produkter er at de er tro mot kjerneverdien; enklere å kommunisere. Det gjør ofte at funksjonalitet blir ofret eller gjemt bort til fordel for brukervennlighet. På Win/Android er tankegangen en annen, der man i større grad forsøker å "bombe" brukeren med funksjonalitet.

Jeg vet om mange som er ute etter denne "bomben av funksjonalitet", og for disse vil selvfølgelig en iPhone/iPad være et ytterst dårlig valg. Etter mitt syn bør man derfor se nærmere på hvem man selv er før man velger telefon. Jeg vet ikke forskjellen på RAM og CPU, og har aldri stått med et skrujern nede i et kabinett for PC. For meg blir derfor Apple-produkter naturlige valg, mens "skrugutta" i større grad vil gå for noe med flere "muligheter" som de sier. Og for skrugutta blir det egentlig hips om happ hva de velger fordi de uansett kommer til å bytte ut hele innmaten og legge inn en eller annen mobilversjon av Linux.

Dag Frogner

Supermedlem
At andre telefoner er kopier av iPhone er en "fanboy oppfatning"
Alle kopierer/stjeler fra hverandre, og det er begrenset hvor mange "look" en mobiltelefon kan ha.

Ehh...nei. iPhone satt en ny standard for mobiltelefoner og det er fakta enten du liker det eller ei.

Slik så den første iPhone`n ut som kom i 2007:

46131a7c-c3a6-4896-919c-791c4df8bcf9.jpg

Den hadde kun èn knapp og en stor skjerm og dette var ganske nytt i 2007.

Så, tre (!) år etter, kom Samsung Galaxy S:

images

Selvom du er "hateboy" så ser du vel at dette er veldig, veldig likt?

Hadde Samsung kommet med dette selvom ikke Apple hadde lansert iPhone? Det kan godt hende, men at dette er en kopi av iPhone (utseendemessig) er det jo liten tvil om...

Beergear.no

Medlem
Jada,og alle som laget tv, sofa, biler, og alt annet vi har rundt oss har i så fall oså kopier.
Om man ser på telefoner FØR touch og smartphone kom, ja så var også de fleste der kopier av den første telefonen.

Kan egentlig ikke si det bedre enn en kompis sa det etter å ha gått fra iPhone til Galaxy S2 etter mange år ssom innbitt Apple fan.
Sitat: iPhone er for folk som vil alt skal virke rett ut av esken, og helst ikke vil/har behov for å tilpasse tlf etter egne ønsker og behov.
Android/S2 er for folk som ønsker å bruke litt tid på å tilpasse og få telefonen til å være akkurat slik de ønsker den skal være.

For meg er det unerlig at folk vil ha iPhone. For de med iPhone er det sikkert underlig at jeg vil ha Android.
Det som er sikkert er at Andoid brukere har et langt større utvalg av hardware å velge i.

Beergear.no

Medlem
om iPhone kommer med større skjerm, har de da kopiert alle som kom med dette før dem?

Dag Frogner

Supermedlem
Etter en sånn kommentar er det jo litt artig at det er deg som mener at andre ikke holder seg til et saklig nivå. ;)

Nei, det er selvfølgelig ikke en kopi og det skjønner du nok selv også. Det er LITT forskjell på å abre øke størrelsen på noe og det å faktisk lage en skjerm med touch og samtidig fjerne alle knappene.

Det burde du klare å se selvom du har bestemt deg for å ikke like Apple...

Beergear.no

Medlem
Syns ikke det er noe mer usakelig enn å påstå at "alle smart telefoner" som ligner på iPhone er kopier. Også syns jeg det er litt typisk Apple fans å trekke frem det med kopi. Alle i bransjen stjeler fra hverandre. Noen stjeler software, andre hardware eller design. Skal man være skikkelig pirkete så var det vel ikke Apple som var først med touch heller.
Det har de nok "kopiert" fra GPS, Printere osv.

At jeg har bestemt meg for å ikke like Apple er ikke sant!
Veldig fornøyd med iPaden jeg skriver på nå.
Har full forståelse for at folk liker iPhone også!

Trådstarter må selv finne ut hva som passer han best.
HTCn har jeg sett og klådd litt på. Flott skjerm, som i mine øyne erpasse stor..
Det jeg ikke liker, er som tidligere nevnt, at man ikke kan bytte batteri
Grunnen til at jeg trekker frem SIII er at den i følge tester "knuser" HTC`n på ytelse.
I tilegg har den en del artige funksjoner, som så vidt jeg vet, hverken HTCn eller iPhone har.
Apper yns jeg ikke er noe argument for eller i mot IOS/Android.
Det er mer enn nok til begge OSene.

Klart de er like Dag. Begge to er touch telefoner.
Poenget mitt er at de fleste produkter blir etterlignet.
Om man ser seg rundt så er det meste iikt konkurentene.
Og noen var først. Jeg ser ikke på de andre som rene kopier allikevel.
Dette gjelder jo det meste. TV, Bil, printere, gps, mp3 spillere osv...

Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Alle i bransjen stjeler fra hverandre. Noen stjeler software, andre hardware eller design. Skal man være skikkelig pirkete så var det vel ikke Apple som var først med touch heller.
Det har de nok "kopiert" fra GPS, Printere osv.

Nei, Apple var nok ikke først med touch, men de var de første som gjorde at det "tok av" fordi det fungerte bra fra første stund.

Og det er stor forskjell på å bruke en allerede eksisterende teknologi og det å lage en telefon som ser nærmest prikk lik ut som den største konkurrenten.

Apple var først ute med å bruke datamus, men det er ikke dermed sagt at HP, Dell etc har blåkopiert de fordi at de også har brukt dette. Men om f.eks HP i dag lanserer en skjerm med all hardwaren innebygget, med et sølvpreget design, eget OS med en dock nederst på skjermen, DA snakker vi om kopiering på samme måte som jeg snakker om når jeg sammenligner iPhone og Samsung`en. Du må skille mellom disse eksemplene...

Når jeg sier at andre merker kopierer iPhone så snakker jeg utelukkende om design og jeg har kun nevnt èn telefon. For de to telefonene jeg linket til er jo veeeldig like. Og det er klart at det er fristende for Samsung å gjøre dette når de så hvordan iPhone solgte unna som hakka møkk.

Så det er greit å bruke ting fra konkurrentene, slik vil det jo alltid være, jeg bare mener at det Samsung gjorde var å dra det litt vel langt.

Men vi kan jo bare være enige om å være uenige så blir alle fornøyd. :)

Sist redigert:

looper

Medlem
Nei Dawgh. Nå skal jeg fortelle dere historien til Apple.
Sean Parker lagde Napster.
Napster ble tatt saksøkt i stykker.
Apple så muligheten, lagde Itunes.
Apple puttet så Itunes i en box, det ble ipod.
Apple puttet så en telefon i en box som tilfeldigvis var en ipod.
Woila fødselen til en Iphone.

Nei dere, smaken er som baken. Akkuratt som dere alle liker å dra inn bileksempler. Noen liker BMW X5 eller noe liker Volvo 240. Noen kjøper bilen som gjenspeiler dem, andre kjøper bilen for å gjenspeile andre. Noen kjøper bilen pga motoren, andre kjøper bilen fordi de skal dekke et annet behov.

Og selvfølgelig ligner de på hverandre?Alt gjør det for tiden, det er da samme det. Haha, utrolig hvor langt man kan dra en diskusjon. Jeg anbefaler alle å gjøre som meg gå tilbake til grasrota, Motorola!

peterandrej

pensjonert moderator
Kan egentlig ikke si det bedre enn en kompis sa det etter å ha gått fra iPhone til Galaxy S2 etter mange år ssom innbitt Apple fan.
Sitat: iPhone er for folk som vil alt skal virke rett ut av esken, og helst ikke vil/har behov for å tilpasse tlf etter egne ønsker og behov.
Android/S2 er for folk som ønsker å bruke litt tid på å tilpasse og få telefonen til å være akkurat slik de ønsker den skal være.

For meg er det unerlig at folk vil ha iPhone. For de med iPhone er det sikkert underlig at jeg vil ha Android.
Det som er sikkert er at Andoid brukere har et langt større utvalg av hardware å velge i.

Var jo akkurat det jeg sa lenger oppe. iPhonebrukerne vil bare ta opp telefonen fra esken og så begynne å bruke den. Nerdene vil heller ta fram skrujernet og skru om telefonen så den også funker som brødrister.

Ditt andre argument er like klassisk. Apple reklamerer knapt nok med hvilke spesifikasjoner en telefon har. Hovedsaklig fordi, vel, Applebrukere ikke BRYR seg om klokkefrekvens på prosessoren. Androidfolket er rett og slett helt andre TYPER, og det gjør at de kunne tenkt seg en iPhone like lite som iPhonefolka kunne tenkt seg en Androidtelefon.

Som sagt før: finn først ut om du er en "apple"- eller "androidtype". Deretter gir valget seg selv.

Jeg er en Appleboy, og vurderer ikke engang LITT å kjøpe meg en PC med Windows. Jeg skal ha en Mac og driter i hvor mye PCer koster og hvilke spesifikasjoner de har. De kunne solgt dritgode Pcer til 399,- på Elkjøp uten at jeg hadde vurdert å bytte ut min Mac Pro til 19.900,- et sekund.

Tony J

Alle skal få
Etter en sånn kommentar er det jo litt artig at det er deg som mener at andre ikke holder seg til et saklig nivå. ;)

Nei, det er selvfølgelig ikke en kopi og det skjønner du nok selv også. Det er LITT forskjell på å abre øke størrelsen på noe og det å faktisk lage en skjerm med touch og samtidig fjerne alle knappene.

Det burde du klare å se selvom du har bestemt deg for å ikke like Apple...

Jeg tar ingens side, men for meg er utviklingen logisk i forhold til touch mobiler:

Dersom du har touch screen, da trenger du ikke fysiske knapper
Dersom du har touch screen og ingen knapper så bør du øke skjermstørrelsen.

Det er bare sånn det må bli. Hva er vitsen med en touch screen med liten sjerm, og
med knapper for den saks skyld?

Dag Frogner

Supermedlem
Det går en grense for hvor stor en skjerm kan være før den blir FOR stor. Man skal jo gjerne ha telefonen i lomma etc.

Jeg ser gjerne at iPhone 5 får en større skjerm, for det tåler den absolutt, men jeg tror ikke det skal bli noe særlig større enn f.eks Galaxy SII før det blir mer tablet enn telefon.

Beergear.no

Medlem
Skjermstørrelse er noe man blir utrolig fort vant med.
Når jeg fikk min SII syns jeg den var "enorm" Nå kunne jeg ha tenkt meg en på størrelse med Samsung Note.
Men siden jeg har iPad tror jeg nok jeg beholder SII eller går for SIII om den står til forventningene.
Noe jeg ikke er ovrbevist om at den gjør. Batteritiden er det jeg regner med blir det som avgjør for min del.
Og der er ikke akkurat SII på topp heller. Men med et 3500 mAh batteri er den grei :)

Topp