iPad-killer?

Tony J

Alle skal få
For noe vås. Selv om det var dører på T-forden så betyr ikke det at Ferrari Enzo er en ren kopi.

Poenget var at Apple tok (antagelig eksisterende) teknologi og sydde sammen et helt unikt konsept som ingen hadde sett noe i nærheten av tidligere. Så gikk det type fire timer før Samsung kom med sin GalaxyTab som var omtrent nøyaktig samme konsept som iPad. Og nå kommer Microsoft med noe som ligger - ihvertfall utseendemessig - så nært iPad at man må være fullstendig GatesFanBoy for å ikke se at dette helt opplagt er en "iPad for Windows".

Det betyr selvsagt ikke at kopien ikke kan være bedre enn originalen, men at dette rent konseptuelt er en iPad-klone er jo fullstendig åpenbart.

http://i.imgur.com/E5GLT.jpg

TorsteinO

Art Director & grunder
Tja... hvis vi først skal være pirkete...

http://mashable.com/2012/02/03/ipad-history-devices/

Ja, den avsluttes med Microsofts forsøk fra 2001/2002, men... vel, jeg vet ikke helt om jeg vil kalle det MS gjorde der å "gjenopplive" tablet-markedet. De gjorde et forsøk, men løsningen var crap, og tablets forble et produkt for de veldig spesielt interesserte/spesielle markeder.

Det Apple gjorde med iPaden (akkurat som de også gjorde for mp3-spillerne med iPod, og for smartphones med iPhone), var ikke å finne opp en helt ny produktklasse, men å lage en løsning som fungerte veldig mye bedre enn de eksisterende. Enkelt og greit.

Tony J

Alle skal få
Tja... hvis vi først skal være pirkete...

http://mashable.com/2012/02/03/ipad-history-devices/

Ja, den avsluttes med Microsofts forsøk fra 2001/2002, men... vel, jeg vet ikke helt om jeg vil kalle det MS gjorde der å "gjenopplive" tablet-markedet. De gjorde et forsøk, men løsningen var crap, og tablets forble et produkt for de veldig spesielt interesserte/spesielle markeder.

Det Apple gjorde med iPaden (akkurat som de også gjorde for mp3-spillerne med iPod, og for smartphones med iPhone), var ikke å finne opp en helt ny produktklasse, men å lage en løsning som fungerte veldig mye bedre enn de eksisterende. Enkelt og greit.

Det avsluttes med microsofts forsøk... og det avsluttes NOK engang med MS ;) Så får vi se om det blir en hit vel og merke..

Så spørs det også litt på hvor langt touchtekonologien og teknologien forøvrig var så spesielt bra i 2001/2002 slik at det KUNNE bli en hit.

Tony

JoachimO

Medlem
Nja... det ble jo prøvd for lenge siden med "vanlig" OS på tabs, designblogg, men det funka generelt mye dårligere. Men, versjonen med fullt tastatur osv minner jo på på sett og vis mer om en vanlig laptop enn en tablet slik vi har sett dem de siste årene.

Joda, men nå er vel Win8 designet fra bunnen av med touch-skjermer i tankene, så bør kunne fungere bedre enn tidligere forsøk

JoachimO

Medlem
Stedene jeg har lest antyder at det blir to utgaver. En med tablet-tilpasset OS, og en med fullverdig windows

TorsteinO

Art Director & grunder
Se der ja, det var det jeg mente å huske/ha sett: den ene versjonen, som er mest tilsvarende de andre tablet'ene vi har i dag, kjører en versjon som er tilpasset tablets. Den andre varianten er egentlig mer sammenliknbar med en MacBook Air. Men for all del, det ser fremdeles veldig lovende ut.

To versjoner

Det nye Surface-nettbrettet leveres i to versjoner. Modellen som blir den nærmeste konkurrenten til de fleste nettbrettene på dagens marked, veier 675 gram og er kun 9,3 millimeter tykk.

Skjermen måler 10,6 tommer, har en oppløsning på 1366 x 768 piksler og kjører den såkalte RT-versjonen av det nye operativsystemet Windows 8. En versjon som er spesialtilpasset nettbrett.

Modell nummer to er en tyngre og mer påkostet sak. Vekten er økt til 900 gram, og tykkelsen har est ut til 13,5 millimeter. Til gjengjeld får du en 10-tommers skjerm med full-HD-opplløsning og 1920 x 1080 piksler. Til sammenligning har den nye iPad-en en 9,7-tommers skjerm med 2048 x 1532 piksler.

Microsoft har dessuten valgt å plassere en kraftigere prosessor (Intel Core i5) i toppmodellen, samt la den kjøre med Pro-versjonen av Windows 8. Dette gjør at den blir å regne som en bærbar datamaskin.

(Den siterte teksten er altså fra den andre aftenposten-artikkelen CB-Web linket til ovenfor - http://www.aftenposten.no/digital/article6853566.ece#.T-NjuL8mEx9)

CB-Web

Medlem
Litt annen målgruppe vel? 50 lapper for et bord :p

Uansett så ser dette bra ut, kanskje en julegave til meg selv senere....

Topp