Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Intrum Justitia og en forliksråd-sak

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg har hatt noen problemer med MSC Shipping i fjor (de skulle ta inn en container for meg men da jeg sendte et transportselskap for å plukke den med ble den nektet to ganger). De klarte aldri forklare hvorfor vi fikk den med ved 3. forsøk (etter at de hadde snakket med de som holdt igjen containeren), men de klarte fint å sende en faktura for containerleie.

Det er vanlig at du får noen dager 'gratis', men etter et visst antall dager så betaler du en leie pr. døgn.

Tvisten er den at jeg mener at jeg ville holdt meg innenfor denne gratis periode hvis de - eller tjenesteleverandøren sin - hadde gjort jobbene sine, og at de har seg selv å takke for at det dro ut i tid.

Nå er det slik at de har Intrum Justitia AS som leverandør, og de forsøkte først med et inkassovarsel (jeg svarte at dette var en tvistsak - de bør virkelig forhøre seg med kunden sin først), men de har nå sendt et nytt brev, som jeg lurer litt på.
Det står "Varsel om at sak reises". I hht til tvistelovens §5-2 varsles det herved om at sak vil bli reist og vi ber om at det tas stilling til kravet og grunnlaget for det. Fristen for dette er 14 dager.

Nå er såvidt jeg vet Intrum Justitia ikke annet enn et vanlig AS, så jeg lurer hvorvidt de kan kreve noe av meg i denne saken. Er det noen som vet?

Ellers - fra alvor til spøk: jeg lurer hvorvidt jeg kan se på dette brevet som en bestilling av en tjeneste, og hva som er markedsprisen jeg kan fakturere for. Det står jo jammen "vi ber om" og de gir meg en frist. Jeg tror jeg kan levere innen fristen...
 

kongen

kongemedlem
Flipp alltid saker 180 grader.

Her kan du be MSC Shipping om uttaleles på hvorfor transportfirmaet ble nektet tilgang til containeren som skal sendes til din advokat, for å vurdere om MSC eventuelt skal få regning på ekstrautgifter de har påført ditt selskap ved at transportfirmaet måtte kjøre hele tre ganger.

Saker bruker som regel å forsvinne når man flipper en sak helt rundt...

Husk å flippe den mot Saturn :eek:
 
Sist redigert:

Jacob

New Member
Som inkassoselskap kan ikke Intrum Justitia anlegge sak vedrørende omtvistede krav.

Det kan kun kreditor eller dennes partsrepresentant, normalt en advokat. Jeg har ikke hørt noe om at Intrum J nå tilbyr slike tjenester. De har til tider gått lenger enn hva de har fullmakt til.

Det sikreste er likevel å respondere på henvendelsen. Jeg ville fulgt Kongens forslag.
 

hansson

Langveisfarende
Tipper at dette bare er et varsel Intrum sender før saken går til forliksrådet, og slik sett gjør de nok ikke noe ulovlig, de følger reglene om at de ikke kan forfølge et inkassokrav som er omtvistet. Varselbrev er sikkert en vanlig del av tjenesten Intrum tilbyr, og i deres interesse å sende, da det øker sjansen for at noen feiger ut og betaler.

Du bør hvertfall ringe Intrum for å bringe på det rene om det er Forliksrådet det dreier seg om. Hvis det er det, har du ingen ting å frykte. Du bør legge fram motkrav til firmaet, med kopi til Intrum, slik Kongen foreslår. Hvis de likevel tar saken videre får du uttalt deg og grunngitt dette motkravet, og jeg tipper at du i det minste vil slippe å måtte betale hele kravet siden det er sterk tvil om de gjorde jobben slik de skulle.
 

Bransje

DaddyO
Du sender brev/email og ber om grunnlag for videre saksgang og faktura. Og evt at du stiller i F.R. De er kreditors bestemmelse om saken skal opp i f.r.... Har intrium kjøpt gjelden?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Nei, de har ikke kjøpt gjelden (de sendte tidligere et inkassovarsel men da svarte jeg med at saken var en tvist, tipper at det ikke høres bra ut i forliksrådet).
Jeg tror ikke at det er mye butikk i tvistsaker (?).

Ang. det Kongen skrev, så er det å flippe saken en ting, men det endrer nok ikke at Intrum Justitia har fått denne saken fra MSC og at jeg bør/må reagere på forespørselet. Jeg hadde tenkt å ikke gå ut med detaljer om motkravet (det at transportøren måtte kjøre 2 ganger til ingen nytte), estimatet kommer når jeg evt. skal til forliksrådet.

Det som gjorde meg nokså hissig den gangen var at jeg var på ferie og måtte ordne mest mulig fra Nederland - ble dermed lite ferie. Alt sånt skal jeg estimere nærmere, og i det store overstiger mine kostnader nok det som MSC krever. Siden forliksrådet som regel pleier være nokså ivrige på å få istand forlik, forventer jeg at vi tar hver våre tap (som jeg også kommuniserte den gangen ovenfor MSC).

Kan jeg vente med å fremme motkrav eller kan jeg vente med det når jeg skal skrive en innstilling til forliksrådet? Hver time jeg bruker på dette kunne jeg også brukt til annet nemlig...
 
Sist redigert:

Bransje

DaddyO
kreditor er den som gjør avgjørelse på å gå i f.r,, om de har en sterk nok sak. Spørsmålet er hvorfor de løste ut containeren på 3. gangen.. og kan de ta ta bet. for overleie? det er vel spm her...er det en teknikk for å tjene mer peng??
 

hansson

Langveisfarende
Hvis det er viktig for deg å unngå forliksrådet, kan du sende motkrav for å understreke innsigelsen din, noe som kan få dem til å droppe å ta saken videre. Dere må da komme til enighet mellom dere. Hvis du kommer med et motkrav direkte i Forliksrådet kan du risikere at de avviser det, hvis de mener at det ikke skal blandes inn andre pengekrav enn de som er kjent på forhånd. Men at du fremlegger en mer uformell oppstilling av dine utgifter vil de nok kunne ta med i vurderingen av hvordan et evt. forlik skal se ut. Hvis dere ikke blir enige går saken til Tingretten, så vær obs på at det kan føre til høye kostnader hvis du taper der.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ouch, det har jeg faktisk aldri tenkt på, hadde vært en ufin måte å gjøre forretninger på og ond tro.
Så det tror jeg ikke (med mindre det dukker opp info om flere saker etterhvert); min kontaktperson kunne ikke forklare hvorfor det pløtselig var mulig, og jeg fikk aldri svar fra de som stoppet det hele de første 2 gangene.
Kr. 2000 ved kjøp av en hel container er jo et forholdsvis lite beløp, men måler man i ølflasker blir verdien tydelig på annerledes måte :p
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Liten oppdatering..
Fikk først et brev fra forliksrådet med 'innkalling til rettsmøte', og at saken skulle behandles 17. januar.
Bl.a. står det at jeg må møte personlig (siden jeg har alminnelig verneting (bopel, forretningsadresse) i kommunen eller nabokommune.
Det sto ikke opplyst om at hvorvidt et vedtak fra forliksrådet er bindende. Husker jeg rett så er det nemlig ikke det (noen som vet mer / kan henvise?).

Noen dager før at saken skulle komme opp fikk jeg et brev at saken var blitt trukket.
I brevet sto det:
"Klageren har i skriv til forliksrådet trukket saken fra videre behandling.
Dersom du ikke har samtykket eller medvirket til dette, og har hatt kostnader til retthjelp ved inngivelse av tilsvar eller saksforberedelse som du vil påstå erstattat av klageren, jf. tvisteloven § 6-13 første ledd punkt d, må du gjøre krav om dette ved henvendelse / prosesskriv til forliksrådets sekretariat." (Fristen til dette er 10 dager.)
 
Topp