Interessert i samarbeid med datafirma?

Jeg har skrevet et par innlegg om dette før, nemlig at jeg driver et datafirma som jobber med datagjenoppretting fra flashmedier som minnepenner og SSD-harddisker.

Det som har vært problemet helt siden begynnelsen har vært å få nok kunder til at det er forsvarlig å holde på med. Som noen har påpekt i en annen diskusjon, har jo mange (gjerne studenter) gått over til nettlagring i stedet for å bruke minnepenner, slik at markedet gjerne er der men det er en del mindre enn før. Dog er det også tilfelle at de fleste kundene jeg har hatt har vært lærere og bedrifter eller lag, mens de fleste studentene som har kontaktet meg ang. tjenesten sannsynligvis har syntes at det har vært for dyrt.

Føler i grunnen jeg sitter her med kompetanse og utstyr få andre har, jeg får bare ikke brukt det. Det er ikke nok søkevolum på Google, jeg mistenker at det er mange som ikke vet at slike tjenester en gang eksisterer (nesten ingen av mine venner har hørt om det), jeg har vært i kontakt med 8-10 affiliatenettverk der samtlige sa at denne tjenesten ikke passet inn i deres nettverk.

Så hva skal man gjøre for å få kunder? Har veldig vanskelig for å tro at det ikke er et marked for dette, men når folk ikke vet at tjenesten finnes vil de jo heller ikke søke etter den på Google.

Så til saken: Siden ingen aff-nettverk vil ta meg inn, kunne noen her ha vært interessert i et samarbeid? Jeg har en snitt-fortjeneste per kunde på ca 3000 kr for en minnepenn, og kan gi 20% av inntekten til samarbeidspartnere. Det er jo mange her som har god peiling på markedsføring og sånt, så kanskje noen synes dette høres interessant ut?

Jeg lufter bare tanker her nå, og har ikke satt opp noen plan på sporing, hvordan en avtale skal se ut osv. Dette er vel et siste forsøk på å få det til å gå rundt, for det sier seg selv at det ikke er forsvarlig å holde på med og å bruke tid på om jeg bare tjener 15-20k på det i året.

Nettsiden er for øvrig Datagjenoppretting.net om noen er interessert og vil ta en kikk.

hansson

Langveisfarende
Har du vurdert å bruke et byrå til å optimalisere google-annonsering for deg og i tillegg til de vanlige variantene finne noen kreative søkeord du ikke har tenkt på? Folk søker jo garantert etter noe, kanskje de søker på engelske ord som "file recovery" osv. Ellers tror jeg kanskje du kan treffe folk på Facebook her, men det koster en del. Det er privatmarkedet du er ute etter, så FB burde være en brukbar arena.

Skoler/lærere/elever/studenter/høgskoler bruker mye minnepenner fremdeles, tror jeg. Og der er det mye datainkompetanse og ødelagte bacheloroppgaver å hente frem igjen. Kanskje brev til alle landets lærerrom kan være noe :)

Ellers så høres det ut som dagene er talte for denne aktiviteten, så kanskje du bør vurdere å legge om kursen før det er for seint? Noen ganger må man bare innse at tidene forandrer seg og finne en ny nisje.

Har du vurdert å bruke et byrå til å optimalisere google-annonsering for deg og i tillegg til de vanlige variantene finne noen kreative søkeord du ikke har tenkt på? Folk søker jo garantert etter noe, kanskje de søker på engelske ord som "file recovery" osv. Ellers tror jeg kanskje du kan treffe folk på Facebook her, men det koster en del. Det er privatmarkedet du er ute etter, så FB burde være en brukbar arena.

Skoler/lærere/elever/studenter/høgskoler bruker mye minnepenner fremdeles, tror jeg. Og der er det mye datainkompetanse og ødelagte bacheloroppgaver å hente frem igjen. Kanskje brev til alle landets lærerrom kan være noe

Ellers så høres det ut som dagene er talte for denne aktiviteten, så kanskje du bør vurdere å legge om kursen før det er for seint? Noen ganger må man bare innse at tidene forandrer seg og finne en ny nisje.
Har ikke budsjett til å ansette noen til å gjøre det, serru. Facebook-kampanjene jeg har kjørt har heller ikke hjulpet så fryktelig mye, dessuten koster også det veldig mye penger.

Har undersøkt søkeord opp og i mente, men problemet er at folk gjerne søker etter dataredning fra konvensjonelle harddisker, ikke minnepenner og ssd-disker.

Jeg har vært i kontakt med flere høyskoler, men det er helt uaktuelt å henge opp noe på oppslagstavler eller på annen måte å opplyse om at tjenesten finnes. Sier seg selv at de ikke kan ta på seg å reklamere for hva som helst, men i et student- og lærermiljø skulle man jo tro at dette var noe litt annet enn feks en superkur mot slanking. En av de svarte til og med at dette hadde de helt sikkert hatt behov for, både blant lærere og studenter, men at de ikke kunne gi meg lov til å benytte noen av deres kanaler for å spre informasjon om det.

At dagene er talte har jeg ikke helt tro på, og dette er fordi ssd-disker bruker akkurat samme type minnebrikker som vanlig usb-penner; om noe, så er jeg for tidlig ute for harddiskene og for seint ute i forhold til minnepennene.. :rolleyes:

De søker garantert på "harddisk kræsj" osv.
Jeg vet om ihvertfall et firma som bruker en del penger på slikt og får kunder. Hvem det er og hvilke søkeord det dreier seg om kan jeg desverre ikke si.
Har vært i kontakt med flere datafirmaer angående samarbeid, og svaret jeg fikk der var at de gjerne sender minnepenner og harddisker til Ibas. Er jo bare de og et par-tre andre firmaer som utfører dette her, så tipper det er en av dem. Er det en klient eller noe siden du ikke kan si hvem det er?

:confused: Wonders why ??

:eek: Gets it
Foreslår at du leser deg opp på prisene på slike tjenester... Hehe! Feks Ibas hadde 7990 kr i fast pris på minnepenner sist jeg sjekket. Jeg tar i noen tilfeller under halvparten.

da skal nok folk være ganske desp etter det som er på den minnepennen ja... om det er en virkelig stor og viktig oppgave de skal levere som de bare har der og ingen andre steder kan det vel hende at de er villige til å bruke så mye, men da virker det igjen snålt å ikke ha det noen andre steder
Helt riktig, og de som har ringt meg har vært _veldig_ desperat. "You'd be surprised" over hvor mange som ikke har sikkerhetskopi av sine data. Ganske merkelig, i grunnen, er det ikke bare å lagre en ekstra kopi på harddisken? :confused: Men jeg har jo reddet dagen ved et par anledninger, og da er det en særdeles rewarding jobb.

TorsteinO

Art Director & grunder
Helt riktig, og de som har ringt meg har vært _veldig_ desperat. "You'd be surprised" over hvor mange som ikke har sikkerhetskopi av sine data.

Tjaaa... ut fra at du sier at du har for få kunder, så kan det jo tyde på at det ikke er SÅ mange ;)

Men neida, jeg vet at det er mange som ikke har noen sikkerhetskopi, har lært det der på den kjipe måten selv, og har nå dobbelt opp med kopier av de viktigste filene.

"Problemet" i ditt tilfelle er vel ... tja, ikke det motsatte, men ikke så langt unna heller: Det som er på minnepinnen er i de aller aller fleste tilfeller nettopp den ekstra kopien. Jeg tør å påstå at det er ekstremt sjeldent at det som befinner seg på minnepinnen er "hovedkopien".

Å, det er mange flere som ringer og er interesserte enn de som faktisk blir kunder. :) Og da kommer vel en eller annen til å si at jeg er for dyr - men kompetanse koster, og det er jo flere på forumet her som tar 7-800 kr i timen for å bygge nettsider, etter hva jeg har lest, så dette er ikke så veldig mye dyrere.

Kanskje jeg bare bør droppe hele greia? Men det er fryktelig kjedelig når man har en maskin til ca 23k liggende som ikke blir brukt. Kanskje jeg kan selge den til en amerikaner eller noe, etter hva jeg leser på nett er det langt større marked der enn her. Får se hva jeg finner på. Holder uansett på å gå lei. Er liksom fryktelig kjedelig å ikke få tak alle de tusenvis av studentene som finnes - skulle liksom godt gjøres om ikke noen av dem har dette problemet.

Sist redigert:

jigge

Medlem
Hei, jeg er student. 3 000 kr og student passer som regel ikke sammen.

Jeg bruker usb til overføring. I 99% av tilfellende ligger filene på datamaskinen. Sånn tror jeg det er for mange.

Folk flest vet ikke hva en SSD-disk er og de som vet at de har en i datamaskinen sin, bruker den vel også som en disk der OS´et og diverse programmer ligger. Også ligger småfilene (gjerne de man ønsker å få gjennopprettet) på en vanlig harddisk.

Også et tips til hvordan dere fremstår på nett:
"Datagjenoppretting.net spesialiserer seg på flashbaserte lagringsmedier som minnepenner og minnebrikker, og vi kan hente ut data fra lagringsmedier som er formaterte eller skadet."

Dette forteller meg ingenting.
Dere kan gjennopprette bildet fra 7 års bursdagen til dattera di, der hun sitter sammen med bestemoren sin som nå er død. Datagjennoppretning er magi for folk flest.
Det er en historie som er verdt å fortelle.

Jeg tror du må prøve å få samarbeidet med typiske "Datahjelpere" rundt i Norge som ikke har kompetanse, eller verktøyene til dette. Så kan de anbefale deg.

Topp