Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Innsidehandel

kongen

kongemedlem
La oss si jeg eier 60% av et aksjeselskap, og den største kunden har hintet om at han skal insource oppgaver mitt firma gjør for han nå.

En stor konkurrent ønsker å kjøpe mitt firma, men vet ingenting om at den største kunden vurderer å ansette egne folk til å gjøre oppgavene vi til nå har gjort.

Bare jeg vet om at den største kunden vurderer å ansette egne folk, men ingenting er bestemt.

Hvis jeg selger mine aksjer uten å opplyse om dette, er det innsidehandel?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det vil jeg tro. Men dette er jus, hvis du faktisk står opp i en slik sak bør du nok spørre en advokat med dette som spesialfelt. Om du ikke blir dømt for innsidehandel vil antakelig kjøperen kreve erstatning av deg hvis han/hun finner ut at du hadde kjennskap til at den største kunden vurderer å trekke seg ut.
 

hansson

Langveisfarende
Hvis kjøperen ikke er helt innesnødd vil han regulere dette i kjøpskontrakten i et punkt som f.eks. heter "Garantier", der selger gir garantier for at alt er på stell, at det ikke foreligger heftelser og krav som f.eks. straffeskatt, utleggssak, varslet rettssak, osv. Men du har nok uansett opplysningsplikt, og det vil sikkert komme for en dag at du var informert, kjøperen vil ihvertfall begynne å grave hvis noe skjer så raskt etter overtakelsen.
 
Topp