Torstein - det med bosted kan avhenge litt av satsingsområdet i byen/regionen der du er bosatt. I Oslo var det i 2009, da jeg undersøkte saken, fokus på kvinner, noe det trolig er i store deler av landet, men i tillegg var det fokus på kreative yrker. Altså støtte til kreative yrker i den byen i landet som allerede har flest kreative gående på trygd fra før.
Dermed var det ikke noe problem for en kvinnelig fotograf å få etablererstøtte, og påfølgende prosjektstøtte litt seinere. Jfr. det jeg skrev i artikkelen på Frilansinfo (lenke lengre oppe). Altså et ikke-innovativt prosjekt, uten internasjonalt potensiale, i et yrke der det allerede er for mange om beinet. Altså ekstremt dårlig ROI for staten, og i konflikt med INs offisielle retningslinjer. Er det tilfeldig at jeg bare kjenner damer som har fått etablererstøtte? Jeg begynner å tvile.
Når det gjelder webprosjekter var det også det vi hadde hørt, at web ikke var mulig å få støtte til. Men vi ble forsikret om at dette var null problem, prosjektet vårt var interessant uansett. Det hadde også en fysisk bit ved at det ville sysselsette personer i dette fraflyttingsområdet jeg nevnte. Vi fikk også forsikret oss om at det var greit at vi var organisert som et NUF, da vi hadde hørt at kun AS fikk støtte. Ingen problemer, vi ble oppfordret til å søke. Når man ser på utfallet er man fristet til å anta at IN ikke er rett instans til å bedømme webbaserte prosjekter.
Reklamefinansierte web-greier er visstnok ikke akseptert. Dette er rart, for det betyr at et seriøst, gravende journalistisk organ el. l., på nett, som har annonser på lik linje med f.eks. Aftenposten.no ikke kunne fått støtte av dem. Det betyr også at de fullstendig har misforstått de økonomiske forholdene på nettet.