Innkjøp av utstyr til enkeltmannsforetak

larsnl

New Member
Hei.
Jeg har som fotograf akkurat startet et enkeltmannsforetak, så er en del ting jeg lurer på angående investering i ustyr og skatt.

Her er mitt konkrete eksempel:
Jeg er enda ikke momspliktig, men tror jeg blir det iløpet av året.

Fakturerer kunde for kr 40 000
Kjøper inn et kamera for 32 000 inkl mva

Hvordan blir det da med skatten jeg skal betale?

Blir det 40 000-32 000=8000 i overskudd, og skatte ca 30% av dette?
Eller blir det sånn at jeg kun kan skrive av 30% av verdien til kameraet i året, sånn at: 40 000-9600=30 400 i overskudd, og skatte ca 30% av dette?

For meg høres den siste helt rar ut, men skjønner ikke hvordan man skriver av 30% av utstyrets verdi hvert år....

Spm er: Har jeg råd til å kjøpe et kamera til 32 000 inkl mva, og fortsatt ha nok til å betale skatt?

Hilsen forvirret sørlending

Dag Frogner

Supermedlem
Dersom du kjøper noe til mer enn 15.000,- eks mva, får du ikke fradrag for alt med èn gang, men som du nevner, fordeles dette over tid. Jeg mener å huske at du får 20% direkte på fotoutstyr også får du resten trukket fra i 2016.

Steve Cash her på forumet kan dette og vil sikkert gi deg fasiten hvis/når han ser dette. :)

larsnl

New Member
Så da kan ma faktisk få likviditetsproblem med tanke på skatten hvis man handler en gjenstand til over 15 000? Eller vil dette underskuddet kompenseres i annen inntekt?

Steve Cash

Medlem
Det stemmer at driftsmiddel som koster kr 15 000 eller mer, og og som har antatt varighet på minst tre år må avskrives over tid. Et fotoapparat kommer i den kategorien, det avskrives i saldogruppe d, dvs si 20 % årlig avskrivning.
Nå kan det hende du kan benytte tilbakegående mva-oppgjør etterhvert, slik at du får igjen mva på kameraet, og da blir endelig kostpris noe lavere, men det spiller ingen rolle for eksemplet, vi benytter kr 32 000 i regnestykket.

Avskrivning første år 32 000 * 20 % = 6 400. Hvis dette kameraet er eneste kostnad blir overskuddet 40 000 - 6 400 = 33 600.

Neste år blir avskrivningen (32 000 - 6 400) * 20 % = 5 120, osv. Når restsaldo er mindre enn 15 000 før avskrivning kan en skrive ned til 0 i året.

• Like
Reaksjoner: mra

larsnl

New Member
Ok :) Men da vil jeg vel kanskje kunne få problemer med å betale skatt på 33 600 det første året. Når jeg i realiteten bare har tjent 8 000? Eller er det her jeg må finne frem sparepengene, og at det er en grei måte og betale skatten på?

Steve Cash

Medlem
Tja, overskuddet i firmaet slås jo sammen med andre inntekter du har og fradrag trekkes fra. Og så beregnes skatten av nettoen. Men det stemmer i og for seg at det skattemessige overskuddet i virksomheten blir 33 600, og hvis du har toppskatt blir skatten av dette isolert sett i underkant av halvparten av 33 600. Så det kan jo hende du får en restskatt, men det vet du ikke før hele selvangivelsen er ferdig.

Steve Cash

Medlem
38,4 % marginalskatt hvis du har en normal inntekt under toppskattgrensen, 47,4 % hvis du har toppskatt i trinn 1. Men, som sagt, du skatter ikke av dette isolert sett, det kommer an på hva du har i nettoinntekt. Skatt kan du beregne bl.a. på skatteetatens webside.

Steve Cash

Medlem
Forresten så er det innført startavskrivning i saldogruppe d for 2014. Det vil si at du kan skrive av driftsmidlet med inntil 30 % i kjøpsåret.

larsnl

New Member
Høres bra ut :)
Hva skjer når firmaet jeg kjøper kameraet ikke er momspliktig? Går det helt greit?
Jeg blir fakturert for prisen han skal ha (uten mva), og jeg skriver av på skatten på vanlig måte? Godtar skatteetaten det?

Steve Cash

Medlem
Det er ikke noe problem at du kjøper fra et firma som ikke er mva-registrert, eller fra en privatperson for den saks skyld, så lenge du har kjøpesdokumentasjon som holder.

Steve Cash

Medlem
Ja. Det må gå fram hvem som er kjøper, hvem som er selger og hva som er solgt pluss dato som et minimum. Husk at du ikke har fradrag for beløp over 10 000 hvis du betaler med kontanter. Du må altså overføre penge via bank. Eller krysset bankremisse. I prinsippet er krysset sjekk også greit. Men det er det ingen som bruker lenger.

JakobJ

New Member
Kan jeg få bygge litt videre på denne tråden med et enkelt spørsmål?

Jeg driver å bygger et lite hjemmestudio. Jeg tenker på å opprette enkeltpersonsforetak og la interesserte i nærmiljøet leie innspilling hos meg. Trenger noen ytterligere investeringer for å komme i land. Jeg har en annen jobb og tjener rundt 400'000 i året på den, altså har jeg annen inntekt som jeg skatter av. Jeg kommer aldri i livet til å tjene betydelige summer på det studio, så det blir ikke nevneverdige summer som må skattes. Jeg kan derfor ikke trekke fra utgifter til utstyr der. Kan jeg skrive av utgifter til studio fra skatt fra denne andre kontorjobben eller blir det feil?

Mvh J

Topp