Inngående balanse etc

Rawbanana

New Member
Hei!

jeg har et enk.mann foretak og driver å bytter fra å ha regnskapsfører til å gjøre det selv.

I den forbindelse trenger jeg å få inn tall fra regnskapsfører sitt system inn i det nye programmet. (Inngående balanse)

Jeg har forstått at kolonen Saldo 2013 skal brukes fra Saldobalansen. Det jeg nå lurer på er om alle kontoer skal videreføres eller om det kun er 1-2999 som skal inn i IB.?

Jeg har nemlig lest en plass at det er det som er tilfellet men er usikker. Er det også disse kontoene fra 1 til 2999 som er definert som balansekontoer? og at det stemmer for alle regnskapsprogram eller i hvertfall et som følger NS 4102 (norsk standard for kontoplan)?

og en ting til, så jeg er helt sikker: (dustespørsmål!)

skal postene føres helt likt som i saldobalansen? altså der står det feks;

2050 annen egenkapital : 5000

da fører jeg det, og ikke:

2050 annen egenkapital : -5000 ? (inn i IB)

ok jeg tror egentlig at 2050 annen egenkapital : 5000 er riktig. (altså en kopi av saldobalanse)Betyr det at jeg har 5000 i egenkapital eller betyr det 5000 i minus?

Ser at under både Gjeld og Driftsinntekt er beløpet oppført med minus. Hvorfor det?

Jeg skjønner prinsippet med Debet/Kredit når man skal registrere et privatuttak feks: D2061 K1920, men i saldobalansen skjønner jeg ikke tankegangen.

tusen takk om noen gidder svare på mine spørsmål!

Steve Cash

Medlem
1. Inngående balanse skal, som navnet sier, bestå av balansekontoene, normalt er dette kontiene 1000-2999. 3000 og oppover resultatkonti, hvis du skal få med komplette fjorårstall må du ha inn disse et sted også, men ikke i balansen. Hvor du gjør det kan jeg ikke svare på, ettersom jeg ikke kjenner regnskapssystemet ditt. Disse kontoseriene vil være for alle programmer som bruker norsk standard kontoplan, og det gjør alle norske regnskapsprogram. Riktignok ble balansen snudd på hodet en gang, men det er mer enn 10 år siden. Noen program har fortsatt den gamle kontoplanen i tillegg, men unngå den. Heter den NS4102 skal det være greit.

2. Minus i rapporter betyr at det er et kreditbeløp, noen systemer skriver cr i stedet. Altså enten - 5000 eller 5000 cr i beløpsfeltet. Hvis du har positiv egenkapital skal du registrere den den til kredit og omvendt. Det er ikke godt å si hva du har, ettersom jeg ikke har sett saldobalansen og ikke vet hvordan systemet til din tidligere regnksapsfører er, men du finnet det enkelt ut. Programmet må ha en kontroll som viser at du har punchet like mye til kredit og debet totalt. Så hvis du puncher inn alle de andre tallene vil det følge av sammenhengen om egenkapitalen skal til debet eller kredit. I alle fall hvis du har puchet riktig.

Egenkapital er rett og slett eiendeler minus gjeld. Et veldig enkelt eksempel: Du har 10 000 i banken og 5 000 i gjeld. Egenkapitalen er positiv med 5 000 kroner, føres til kredit konto 2050, men kommer som regel fram i saldobalansen som -5000 eller 5000cr. Ja, dette kan være forvirrende til å begynne med.

Hvis gjelden er 15 000 og samme bankinkudd har du negativ egenkapital med 5000, da kan du snu forreige avsnitt på hodet. Egenkapital føres til debet og kommer (som regel) fram i rapportene uten fortegn, hvilket betyr pluss.

Rawbanana

New Member
Hei!

og tusen takk for veldig raskt og godt svar!
Jeg har noen oppfølgings spørsmål. (etter en uke med sykdom!)

1. Du sier at 3000 og oppover resultatkonti skal også inn en plass. Kan du gi eksempel fra ditt regnskapsprogram på hvordan det gjøres/hva det heter? Evt hva som er vanlig å gjøre.
- i mitt program som heter Fiken, kan jeg legge inn alle kontoer fra 1000 til 9000 inn i IB, altså det er ikke restriksjoner på det. men jeg skal høre med utviklerne hva de mener er riktig her.

-siden alle kontoer skal videreføres som du sier lurer jeg på en av de som heter "8990 tilført egenkapitalen" . Her står det et negativt/kreditert beløp. Problemet er at fiken kaller denne kontoen "8990 udekket tap". Det bare høres ikke helt ut som det samme. Hva tenker man om det?

2. Altså siden det står 5000 i saldo på 2050, betyr det at jeg har negativ egenkapital.
- hvordan forstår jeg da gjeld som er ført til kredit altså minus (feks. 2740 oppgjørskonto mva)
- inntekter kreditert betyr vel at de er positive
- utgifter er ført til debet hvordan forstår jeg dette?
*ikke så viktig at du svarer på disse altså, men jeg er nysgerrig og prøver å forstå tankegangen.

og som sagt takk for fine svar og eksempel!

Steve Cash

Medlem
1. Jeg kjenner ikke Fiken, så jeg vet ikke hvordan fjorsårstall legges inn, men resultatkonti skal neppe legges inn i inngående balanse. I mitt system er det et skjermbilde som heter bevegelse i fjor. Men det kan godt hende en skal legge inn hele saldobalansen i skjermbildet du nevner. Da skal alle konti inn, og tverrsummen skal bli null. Du må se i brukerhåndboka eller spørre leverandøren.

Udekket tap er overføring FRA egenkapital, ikke tilført, men det er to sider av samme sak, bare ført motsatt vei. Antakelig finner du en konto som heter overført til/fra egenkapital e.l. i Fiken i omtrent samme område.

2. Det med hva som er debet og kredit er litt omfattende å forklare, men tenk deg at du kjøper noe, da går gjenstanden inn i firmaet, altså pluss eller debet. Samtidig går penger ut av firmaet, altså minus, kredit.

I balansen er sum eiendeler lik gjeld pluss egenkapital. Så hvis eiendeler er større enn gjeld må konto for egenkapital ha samme fortegn som gjeld for at det skal gå opp, da er e.k. positiv selv om fortegnet er negativt. Hvis gjeld er størst må e.k. ha samme fortegn som eiendeler. Men i siste tilfelle er e.k. negativ.

Ja, dette er forvirrende for en nybegynner, mange bruker lang til på skolen for å skjønne dette. Jeg anbefaler at du kjøper en grunnbok i regnskap eller googler etter tilsvarende stoff.

Topp