Inn-lenker og ut-lenker for dummies

Tony J

Alle skal få
Hei

Gidder noen å ta seg bryet med å forklare hva inn og ut-lenker er. Forskjellen
på disse og hvor man skal benytte de forskjellige mulighetene.

Ta f.eks Finn . no

Hvis bedriftene som profilerer seg der inne får linkene sine markert som ut-lenke.
Er det bra/dårlig for mr Finn? Hvorfor er det bra/dårlig.

Jeg bryr meg ikke spesielt om pagerank, men trafikk og synlighet.

Tony

adeneo

Medlem
Innlenker er lenker fra andre sider til en av dine sider, mens utlenker er lenker fra en av dine sider til en annen side.

Lenkene er enten til/fra en side på samme domene eller til/fra andre domener, også kalt eksterne lenker, og lenker innad i eget domene blir da selvfølgelig interne.

Alle lenker er i utgangspunktet det som kalles do-follow, det vil si man trenger ikke å gjøre noe spesielt for at en søkemotor skal følge lenken videre til neste side osv.
Dersom man derimot ønsker at spidere fra søkemotorer ikke skal følge lenken og crawle innholdet kan man merke lenker men rel=nofollow, og lenken har da tilnærmet ingen verdi rent søkemotormessig.
Lenken har derimot verdi ettersom det har ingen betydning for brukere hvordan lenken er merket, slik at en no-follow lenke er fortsatt synlig for brukere, og brukere vil også følge lenken.

Utgående lenker kan ha en viss effekt, både for søkemotorer og brukere.
Dersom lenkene er nyttige for brukerne så har de naturligvis en effekt, ettersom din side blir "nyttigere" for brukere og oppleves kanskje bedre.
Enkelte SEO eksperter hevder at søkemotorer sjekker utgående lenker nettopp av denne grunn, og at utgående lenker til sider som wikipedia for mer utfyllende informasjon om et emne derfor kan være bra for SEO.
Samtidig så er nettet slik at brukere ofte følger lenker fra en side til en annen, slik at en nettside med relevante utlenker nok kanskje kan foretrekkes av søkemotorer over en side uten utlenker, selv om det nok ikke er den helt store effekten man får av utlenker i forhold til søkemotorer.

Uansett bør hovedfokus ligge på brukeren, er en utlenke nyttig for en bruker, så er den sannsynligvis verdt å ha der, og alle innlenker er potensielt en kilde til mer trafikk, uansett om søkemotorer følger lenken eller ikke.

Det er sikkert mulig å ta det for langt også med utlenker, og det kan være greit å passe på å ikke bli oppfattet som en link farm eller lignende av søkemotorer, da det definitivt vil være dårlig for SEO, og sannsynligvis også for brukerne.

Sist redigert:

Tony J

Alle skal få
Takker for svar Adeno. Egentlig er tittelen feil. Skulle ha inkludert do-follow og non-follow i det spørsmålet. Men du kom til det uansett:) Admin kan endre tittel til "Inn og ut-lenker? Do og non-follow?"

Utvidelse av spørsmålet mitt. Er det noen grunn til å ikke ha do-follow på tjenestesider? Kan det motvirke useriøse aktører som bare registrerer seg for å lenke til egen side kanskje?

Spørsmålet kommer i lys på om jeg skal kjøre do eller non follow selv på mitt eget nettsted og jeg ønsker å tenke på brukerne, men spørsmålet er om hvorvidt de fleste som registrerer seg på en tjeneste faktisk VET hva do og non follow er og om det kanskje kunne belyses i en eventuell registrering?

Tony

adeneo

Medlem
Vel, for brukere som ser og klikker på en lenke så har det selvfølgelig ingen betydning om lenken er do-follow eller no-follow.
Det har sannsynligvis svært lite å si for din egen side også, men for sidene du lenker til kan det ha betydning dersom din side har en viss autoritet og relevans osv. da det igjen vil øke deres autoritet om et emne e.l.

Etter min og Google's oppfatning av saken er det tre gode grunner til å bruke no-follow:

1. Innhold man ikke stoler på
    Hvis du ikke kan gå god for innholdet på siden som det lenkes til, mistenker at en lenke er spam, at siden som er lenket til har dårlig innhold eller er det Google kaller for "bad neighborhood" eller lignende ting, så burde du bruke no-follow lenker.
    Når det er snakk om brukergenererte lenker så er det en god ide å la disse være no-follow i utgangspunktet, for så å heller fjerne no-follow atributten når lenken er sjekket og verifisert osv. på den måten vil du slippe en del spam-lenker som du nevner, og du kan sjekke at lenkene går til sider som er i orden før lenkene får betydning for din side.
    Personlig så tror jeg ville latt lenkene være no-follow og ferdig med det, da en side slik som din ikke i utgangpunktet er noe SEO krumspring, men er mer tiltenkt for trafikk til nettsidene til fysiske bedrifter som faktisk driver med noe, og de er sannsynligvis langt mer opptatt av trafikk enn om søkemotorer følger lenken eller ikke.
  2. Betalte lenker
    Betalte lenker slik som affiliates og annonser bør alltid være no-follow av åpenbare grunner.
  3. Lenker som ikke kan følges
    Lenker slik som "logg inn" og "registrer deg" bør også alltid være no-follow, og i visse tilfeller bør lenker som ikke går til riktig sted, altså der hvor det for eksempel brukes preventDefault eller return false i javascript til å endre oppførselen til en lenke være no-follow, men dette gjelder kun dersom søkemotorer kan oppfatte det som lureri, og det skjer normalt bare dersom man faktisk prøver å lure de.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Etter hva jeg har forstått, så følger Google lenker så mye de vil, men fordeler ikke alltid verdien av en nettside (PageRank) over de lenkede nettsider hvis det nofollow-lenker.

Wikipedia er et eksempel. De tar gjerne imot verdien av dine lenker, men alle utlenker fra Wikipedia er nofollow: de deler altså ikke verdien som Google tilkjenner sidene ut til de sider som det blir lenket til. Det er bra i Wikipedia's eksempel slik at de som skriver innehold slipper å passe på spamlenker, i en viss grad ihvertfall.

Søker du i Webforumets arkiv, så kan du finne et innlegg fra Tonny hvor han skriver at alle lenker fra WF er dofollow. Det er bra for de som poster her, og medfører litt spam av og til.

I min kaffeblog passer jeg f.eks. på å sørge for at lenker til mine konkurrenter er nofollow, mens lenker til mine egne sider er dofollow.

Sist redigert:

Tony J

Alle skal få
Pong: Før det er gått 30 min: Han heter ToNNy :) hehe.

Ps: Adsense og Affiliate reklamer, hvordan blir de automatisk satt?

Jeg har nylig lagt inn en del adsense på siden min. Er de do- eller no-follow?

Tony

Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Adsense-annonser og -lenker blir hentet av clienten så sånn sett oppfatter ikke gbot (og andre) det som relevante lenker. I koden står det ikke 'rel=nofollow', men det trenger strengt tatt ikke stå der heller skulle jeg tro.

Hadde jeg vært en spider selv så hadde jeg ikke brydd meg med javascript så mye, og ihvertfall ikke med lenker generert av/til kjente affiliate-scripts.
Andre lenker som du som webmaster legger ut skulle jeg kunne tatt med dofollow/nofollow property'en på anchor-elementet.

Topp