Ingen IE i Windows7... Hva gjør vi da?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg føler meg litt teit når jeg starter denne tråden, men jeg må jo egentlig innrømme at jeg faktisk ikke helt forstår denne artikkelen hos Itavisen.no idag.

Vi i Europa får en egen versjon av Microsoft sitt neste operativsystem, som da ikke inneholder noen nettleser. Dersom vi vil ha IE inn på systemet må dette da altså installeres fra en medfølgende dvdplate. Med mine enormt store kunnskaper på området skal jeg altså nå benytte anledningen til og komme med et spørsmål. Mitt spørsmål på slik en vakker dag som denne er.:

- Hvordan kan vi da laste ned en annen nettleser?

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg føler meg litt teit når jeg starter denne tråden, men jeg må jo egentlig innrømme at jeg faktisk ikke helt forstår denne artikkelen hos Itavisen.no idag.

Vi i Europa får en egen versjon av Microsoft sitt neste operativsystem, som da ikke inneholder noen nettleser. Dersom vi vil ha IE inn på systemet må dette da altså installeres fra en medfølgende dvdplate. Med mine enormt store kunnskaper på området skal jeg altså nå benytte anledningen til og komme med et spørsmål. Mitt spørsmål på slik en vakker dag som denne er.:

- Hvordan kan vi da laste ned en annen nettleser?

Det der hadde jeg faktisk ikke tenkt på...! Godt poeng. Man MÅ jo installere en nettleser for å komme til mozilla.org. Og da har man to valg:
1. bruke den IE-dvd'en (grøss)
2. få en kompis til å laste ned zip-filen til firefox for deg og sende den på mail, eller i en usb-minnebrikkegreie.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hehe, det er jo ikke såå vanskelig og installere IE fra en egen plate, men ja, også hos meg kommer det et lite "grøss" når jeg tenker på det. Mest fordi det er tungvint, og jeg tror ikke den gjennomsnittlige surferen (gamlinger) helt kommer til og forstå seg på det.

Minnepinne er jo også en løsning ja, men også det tror jeg blir en uvanlig løsning for gamlinger.

Jeg ser nesten for meg at ganske mange kommer til og ringe Elkjøp og klage på sin nye PC fordi den ikke har internett.

Syns dette egentlig var litt lite gjennomtenkt av Microsoft, men de har vel helt sikkert en bedre plan som vi i Europa bare ikke har hørt om enda. Håper jeg da..

Ståle

Medlem
Syns dette egentlig var litt lite gjennomtenkt av Microsoft, men de har vel helt sikkert en bedre plan som vi i Europa bare ikke har hørt om enda. Håper jeg da..

Poenget er jo at de gjør dette fordi de ikke vil få noe monopolstempel. Dette skjedde da de automatisk la med IE på Windows. For å unngå dette skal de alltså legge ved IE i en egen plate. Hva gjør brukeren? Jo han installerer IE. (og forhåpentligvis en annen nettleser etterpå:)

Selv forstår jeg ikke helt problemet med at de kan legge ved IE på Windows. Det er jo deres produkt. Greit nok at de er store, men de andre (FF, Chrome, opera etc.) vokser jo mer og mer, og IE mister mer og mer marked.

Topp