Kjapp og trygg hosting for Wordpress

.info, bra eller søppel?

Speca

Medlem
Hovedårsaken til at jeg starter denne tråden, er at jeg har lagt merke til en stadig større grad av elsk i forhold til .info domener på Webforumet de siste månedene. Men likefullt, så blir tråden startet på ett sitat av Tonny.

"Ingen andre enn vi internettnerder tror at .info er søppel og dermed betyr det ingenting."

Dette er med all respekt å melde tøv. .info har ikke troverdighet i markedet, .info er vesentlig vanskeligere å ranke enn gode TLD's som .com og .org, og .info gir brukeren troen på at det er informasjon som er formålet, ikke salg.

Om noen skulle påstå at ovenstående ikke betyr noe for ett potensielt marked, så ville jeg i 100% av tilfellene være uenig.

Sitat fra Seomoz
Top-level Domain (TLD)
Top level domains (like .com) are the extensions associated with domain names. For best ranking results, avoid uncommon top-level domains (TLDs). Like hyphens, TLDs such as .info, .cc, .ws, and .name are spam indicators.

Det er altså ikke bare meg som mener at .info er søppel. Kjenner man sin .info, så vet man også at det er langt hardere å skape jevn indeksering på .info, enn de aller fleste andre TLD's. Det er også mye lettere å få deindeksert innhold, fordi de aller fleste .info domener har blitt brukt til spamming.
 

knippsen

Medlem
Tja, jeg ser hva du skriver, men er usikker.

Selv har jeg ranket stabilt og godt med et .info domene i flere år nå. På flere ulike søkeord som i utgangspunktet ikke er de enkleste å ranke på. Har ikke opplevd ustabilitet i forbindelse med indekseringen.

Men kvaliteten på innholdet på siden spiller kanskje inn i akkuratt dette tilfellet.
 

Tonny Kluften

Administrator
... .info har ikke troverdighet i markedet, ...

Hvilket marked? Ikke mine venner, naboer og alle andre vanlige folk som frekventerer Internett, de blåser i hvilken TLD det er så lenge de tror siden kan gjøre noe bra for dem.

Står også fast på at som begrep er .info bedre enn alt annet av TLD. Det hentyder ikke til hverken landegrenser eller politikk.

Det eneste negative, det skal Speca ha rett i, er at det antyder nettsider med informasjon istedenfor slik det som regel er, kommersielle tjenester.
 

Speca

Medlem
Er helt uenig ut i fra mine erfaringer. Info fungerer helt fint i praksis. Har aldri opplevd noe av det du påstår over.

.info er vesentlig billigere enn .com og andre TLDs. Men fortsatt så ser man nesten aldri .info i
topp 10 søkene. Hvorfor gjør man ikke det, når det ikke oppleves noe av det jeg har skrevet ned?
 

Tonny Kluften

Administrator
Det er ihvertfall èn opplagt grunn til at .info ikke ofte sees på topp i SERP. Og den er at du har enormt mange brødre i ånden som helelr ikke har tro på .info og heller ikke da gidder å satse på å ranke på det.

Det som kunne vært interessant er å se noen eksempler på .info nettsteder som er satset hardt og seriøst på, men som allikevel ikke ranker ok.
 

Speca

Medlem
Men det kan jo igjen føre til en høyere CTR, selv om kanskje noen vil føle seg "lurt" ?

Høyere CTR? Tror du at du vil få flere salg, hvis du får inn flere folk med lavere OCI-tankegang? Da skal du brått ha inn signifikant mange flere folk, fordi jeg regner med at det er salg du bryr deg om, ikke hvor mange folk som besøker siden din?
 

Speca

Medlem
Aldri registrer E-M-D.tld

Bruk av bindestrek er stygt, fungerer dårlig og gir lavere CTR. Er ikke EMD.com ledig, så registrerer jeg f.eks EMDhq.com fremfor EMD.info

Og du kunne ikke dra noen paraleller fra det innlegget på BHW.com med egne domener?
 

Grunder82

Medlem
.info

Jeg har ca. 10 nettsider med .info domener. Jeg henvender meg til det britiske markedet og det amerikanske. Jeg holder på i en industri med særs høy konkurranse. Ble en dag tilbudt å kjøpe .com ending på auksjon (haddde .info fra før). Kjørte en redirect til .com fra .info. Nettsiden hoppet fra 25.plass til 7. plass på bare få dager. Nå ligger den som nr 3.

Jeg trodde ikke tld hadde noe å si, men jeg begynner å tvile etter dette. Ellers har det ingenting å si for .net og .org. De rangerer like bra som noe annet.
 

Britta

stoffdronning
Vil tro at innholdet spiller veldig inn om du rangerer bra?

Jeg kjenner bare til 2 .info-domener som virkelig er bra, men begge har info-formål:

heinzelnisse.info - tysk-norsk ordbok på nett med forum - frivillig prosjekt.
trolljenta-norwegenforum.info - et tysk forum for folk som liker Norge, henger sammen med trolljenta.no - en side til de som har lyst å jobbe i norge.

Men begge er veldig aktive og ligger på de øverste google-plasseringene i mange relaterte søkeordene.
 

picxx

Well-Known Member
Det er jeg, du og vi to som bryr oss om tld's.
Hvermannsen bryr seg mindre. De søker etter innhold. Har du innholdet de leter etter kan du gjerne ha .julenissenpålåven som TLD.
Ang. ranking i SERP's tilsier mine erfaringer tvert imot at det overhodet ikke er værre enn andre TLD's. Det kan derimot være værre å bygge linker, nettopp fordi det er jeg, du og vi to du bytter lenker med og jeg, du og vi to liker ikke .info domener :D
 
Topp