Importere bil fra usa.

sKrud

Meget sliten student
Hei

Etter 15 år i tjeneste har bilen min funnet ut at det er på tide å trekke seg tilbake og nyte den stille og rolige tilværelsen hos skraphandelen...

På grunn av dette må jeg skaffe meg ny bil.. Siden jeg i utg ikke liker å bruke penger på bil vil jeg ha de rimeligst mulig.. Å jeg kan godt jobbe litt for å få bilen billigst mulig.. Derfor lurer jeg på om jeg skal importere bilen selv fra USA.. (Har lyst på en Audi A3 eller A3 2005-2008 modell.. )

Hvordan gjør man dette? Er det noen som har linker til noen gode guider? Finner nemlig bare en masse kjøpbare guider til hvordan en skal gjøre dette...Å resten jeg finner er bare div. prat på forums..

7A213335-1sm.jpg

Er åpen for andre forslag til hvordan skaffe seg billig bil..Å liker spesielt godt modellen over..:)

hit me..Ryktepoeng vil bli gitt..

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har ikke gjort det selv, men gjennom årene har jeg da plukket opp litt siden foreldrene mine har tatt en god del biler over fra USA.

- Prosessen starter alltid med å finne en forhandler over der. Jeg vet ikke hvordan reglene er med garanti og slikt, men vennegjengen til foreldrene mine har hatt en kontakt over der som var bilforhandler som dem har tatt over en del biler fra. Etter hva jeg har forstått har han ikke lurt noen her i Norge en eneste gang, så får håpe du finner en lignende forhandler.
- Så må du finne en måte å frakte den over og avtale med forhandler å levere den. Vanligvis må du leie en kontainer og prisen tror jeg ligger på 20-40 000.
- Så plukker du den opp i havna i Norge og prisen dobles det øyeblikket du tar den gjennom tollen. Enda en av de mange "flotte" avgiftene vi har i Norge.

Christian

Medlem
Hvorfor USA når du har Tyskland rett ned i gate her. Da har du muligheten til å dra ned og hente bilen selv og kjøre den hjem.
Men, vær klar over at mange biler ikke er rigga for de kalde forholdene vi har i Norge - så sjekk bl.a varmeapp.!

Ifølge nyeste Kapital har til og med tyskere startet å USA-importere biler.
Grunnen: Lav dollarkurs og dårlige tider som gjør at folk må selge unna billig.

sKrud: Hva med å finne deg et par forhandlere på østkysten, fly over og ta med kjøp den du liker best? Hvilken motor snakker vi om? Hvis vi snakker TDI vet jeg ikke hvor enkelt det blir å finne i Usa?

Fraktpriser har jeg ikke lengre peiling på, men en kjenning hentet en S2000 fra Usa på havna i Drammen nå nettopp, jeg kan høre med han hva han betalte.

peterandrej

pensjonert moderator
Du må uansett betale alle avgifter, som jo er det som gjør biler til en dyr greie i norge. du vet, forhandlerne her hjemme må jo også importere bilene sine..

hvis det er billig bil du er ute etter, så ville jeg gått for noe som er billig. eks: alt fra kia, toyota aygo som jeg selv har og eksemplene er mange. politiet har også en del auksjoner der du kan gjøre gode kjøp.

dessuten har du gode muligheter til å prute bruktbiler hos forhandlere. de har nå ALT for mange bruktbiler inne, så her kan du prute deg ned noe vanvittig. renault laguna har jeg hørt kan du prute ned til "gratis" siden ingen vil ha dem.

det jeg tror er at du sparer såpass minimalt på å gjøre hele importen selv at du like godt kan gå for et "trygt" kjøp hos en forhandler. da får du jo service også, og reklamasjoner og slikt, som jo erfaringsmessig kan dukke opp.

du vet, tyske biler er det en del feil på.. kan være greit å ha en kjefte på når ting ryker..

sKrud

Meget sliten student
Takk for alle svar:)

Har nå bruk hele helgen på å sette meg inn i dette.. Å en ting er sikker..En TDI er det ikke mulig gå få tak i fra USA..:/

Men, det som er at om man skal kjøpe bilen fra Tyskland blir den kun noe billigere.. Men fra usa blir bilen svært mye rimeligere.. Så kommer problemet med at det er svært langt til usa.. Å dette koster ca. 15000kr å få fraktet bilen til oslo.

Så der står jeg.. Det er liten vits å kjøpe bilen fra Tyskland pga prisen er svært lik..

Det jeg kommer til å gjøre nå er å se om jeg ikke kan oppdrive noen som har kjøpt biler fra usa før og som har god peiling på dette...

Så for å oppsummere hva man må ha i orden når man skal importer selv:

- Finn en forhandler, helst da på østkysten slik at man får varme i rutene og setene +div
- Finn en inspektør, slik at du får sjekket om bilen er slik den skal være.
- Finn en leverandør av transport fra US til norge
- Sørge for at alle papirer følger med transporten og at bilen blir plassert i en kontainer, slik at ikke kun halve bilen kommer fram.. (har lest at det har hendt..)
- Møte opp i havna og cashe ut 2x bilens kostnad i toll og avgifter.
- Kjøre bilen de 150 milene fra Oslo opp til Bodø.. Perfekt..:)

PS: De fleste bilene som er ny har worldwide garanti, derfor har det lite å si om du kjøper den her i norge eller i usa..
Ryktepoeng er gitt..

Topp