Importere alkohol til Norge

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

PS: Er det noen gode business forum i Norge? For denne tråden har ingenting med internett å gjøre, men jeg prøver meg allikevel.

Australia er en fantastisk land for de som setter pris på en god øl eller vin. Vin har vi et helt ok utvalg av i Norge - man finner mye rart på vinmonopolet om man leter. Derimot øl-utvalget er et trist kapittel. I butikkene finner man nesten ikke annet enn Ringnes og Tuborg.

Jeg har fått med meg at man kan selge alkohol gjennom vinmonopolet, men det jeg lurer på er om man som grossist kan selge alkohol i et B2B forhold også?

F.eks, kan jeg selge alkohol til Kiwi og utesteder?

picxx

WF 09
F.eks, kan jeg selge alkohol til Kiwi og utesteder?

Selger du da fra et utenlandsk selskap, eller mener du å importere og selge i norge?

Du kan vel ikke være "grossist" i norge, på noe over 5%(?), da dette er monopolisert til polet.
Å være eksportør kan derimot ingen nekte deg.
Ville tatt kontakt med toll etaten for å få de riktige grensene på alkoholprosenten.

p.s. Vær vennlige å ta "beste øl" diskujsonen i en annen tråd.. det var ikke det det ble spurt om!

picxx

WF 09
Grossistmonopolet ble opphevet på midten av nittitallet en gang. Dette er derfor ikke noe problem lenger idag.

Er inneforstått med det, men det er likevel ulovlig å fungere som grossist på alkoholholdige varer om man ikke har "spesielle tillatelser" (fra gud vet hvem?).
Flere nærkjøp som forsøkte seg med å importere lettøl og øl etter denne loven ble innført fikk jo baugskudd.

tyr897

Medlem
Du må nok ha bevilling, som for det meste annet her i landet, men det betyr bare at det er litt lover og regler å sette seg inn i - samt søknad og behandlingstid selvfølgelig, og kanskje en avgift eller tre.
Byråkratiets fremste oppgave er å sysselsette seg selv ;)

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har forstått at det å handle med vinmonopolet er en mulighet (de tar visst inn 250-300 nye produkter hvert år), men kan jeg allikevel selge direkte til utesteder og butikker som Kiwi?

Knut

Medlem
§ 1-4c. Registreringsplikt - engrossalg av alkoholholdig drikk

Engrossalg av alkoholholdig drikk kan bare skje på grunnlag av registrering som avgiftspliktig virksomhet hos toll- og avgiftsetaten. Engrossalg med varer som det er betalt særavgift for kan likevel skje på grunnlag av registrering etter denne lov i samsvar med forskrifter gitt av departementet.

Engrossalg av alkoholholdig drikk som ikke skjer til kjøper i utlandet kan bare skje til den som har bevilling til detaljsalg, skjenking eller tilvirkning av vedkommende drikk, eller som kan drive engrossalg. Engrossalg kan likevel ikke skje til den som bare har bevilling til salg eller skjenking for en enkelt bestemt anledning eller en ambulerende skjenkebevilling. Selgeren plikter å forvisse seg om at kjøperen har nødvendig bevilling eller kan drive engrossalg.

Departementet kan gi forskrifter om adgang for den som driver engrossalg til å benytte alkoholholdig drikk som gave, lønn eller utbytte, samt å selge alkohol til ansatte til eget bruk.

Engrossalg skal utøves på en slik måte at de vilkår som er nevnt i denne lov og i bestemmelser gitt i medhold av loven til enhver tid er oppfylt, og for øvrig på en forsvarlig måte. Departementet kan gi forskrifter om innholdet i plikten til å sikre at virksomheten utøves i henhold til bestemmelser gitt i eller i medhold av loven.

Kontroll med utøvelsen av engrossalg tilligger toll- og avgiftsetaten.

Tilføyd ved lov 17 des 2004 nr. 86 (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 599).

§ 2-1. Retten til innførsel av alkoholholdig drikk

Alkoholholdig drikk kan bare innføres fra utlandet av den som kan drive engrossalg, har tilvirkningsbevilling, utvidet salgsbevilling etter § 3-1 tredje ledd eller skjenkebevilling utvidet til å gjelde innførsel etter § 4-2 tredje ledd.

Etter forskrifter gitt av departementet kan alkoholholdig drikk likevel innføres av AS Vinmonopolet uten bevilling som nevnt i første ledd. Uten slik bevilling kan alkoholholdig drikk også innføres av fremmede makters representasjoner i Norge for tjenestebruk, når det skjer avgiftsfritt eller etter forskrifter gitt av departementet.

Alkoholholdig drikk kan innføres fra utlandet av privatpersoner til personlig bruk (privat innførsel) uten bevilling som nevnt i første ledd. Departementet kan i forskrift fastsette nærmere krav som må være oppfylt for at innførselen skal anses å være privat innførsel.

Endret ved lover 4 des 1992 nr. 132 (i kraft 1 jan 1994), 23 juni 1995 nr. 42 (i kraft 1 jan 1996), 23 mai 2003 nr. 34 (i kraft 1 juli 2003 iflg. res. 23 mai 2003 nr. 626), 17 des 2004 nr. 86 (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 599), 19 juni 2009 nr. 67 (i kraft 1 juli 2009).

ellers tror jeg det er helsedep. som vet mest om slike ting

Msites Ltd

Livsnyter
Nå har vel ølutvalget økt ganske bra - men, utenfor de store stedene og i de mindre butikkene tar man vel ikke inn alt for mange merker da øl som mange andre matvarer har datomerking. Dvs at risikoen for å få svinn er stor.

Jeg, som deg Kenneth, har etter å ha bodd utenfor Norges grenser sett at det er mye større variasjon i hyllene. Men, jeg tror det er større tradisjon for de mindre bryggeriene i utlandet - dvs lokale øl - enn det er hjemme.

Vi har vel fått noen mikrobryggerier o.l. etterhvert i Norge også - men, det er tøffe kår pga avgifter... Ølen blir for dyr - og er derfor en luksusvare når vi snakker om importert øl og øl laget av små leverandører.

Hvis du velger å kjøre på med import - tror jeg også du skal se på om du ikke kan få med f.eks noen gode viner i porteføljen ;-)

Lykke til!

Topp