Det er en grunn til at det er billig
. Men litt mer seriøst; Det er mange faktorer som spiller inn. Jeg bor i Asia og har jobbet med sourcing fra asiatiske produsenter i en del år, og har sett veldig mye rart.
Jeg vil si at de viktigste grunnene til at kvaliteten ikke er som forventet:
- Det er en stor forskjell i hvordan vi oppfatter kvalitet. Det som for en kineser fremstår som "bra kvalitet" kan for deg fremstå som "elendig kvalitet". Grundig spesifisering av kvalitetskrav er her nøkkelen, men jeg skjønner jo at det ofte ikke er så enkelt i praksis, for mindre innkjøpere.
- Selger bryr seg ikke; Som regel er selger bare en mellommann. Han kjøper fra produsenten og selger videre til deg. Dekningsbidraget pr. enhet er ofte svært lavt, så det skal et høyt volum til for at selger skal tjene penger. Det gjør at de ofte ikke bryr seg nevneverdig om deg som kunde, alt som betyr noe er å få det kjøpte partiet ut av døren. Er du som kunde misfornøyd og ikke kommer igjen spiller det ingen rolle for dem, de tjener minimal pr. kunde og det står tusen nye kunder i kø.
Det er selvsagt ingen enkel løsning på det å kjøpe fra Asia, og spesielt for mindre bedrifter kan det være en utfordring. Men min erfaring er at følgende er svært viktig:
- Relasjonen mellom partene. Relasjoner betyr alt i Asia. Dvs. ikke kjøp fra en random selger, men bygg relasjoner over tid, gjerne direkte med produsenten. Dette er ikke enkelt å gjøre via epost og telefon og det er da også en grunn til at de store innkjøperne har en haug med folk som reiser mye rundt i Asia, for å besøke produsentene og at det finnes en egen bransje av freelance innkjøpskonsulenter som bor i Asia. Når du først har bygget en personlig relasjon til selger/produsent og bygget opp en respekt og et tillitsforhold, vil selger strekke seg mye lengre for at du skal bli fornøyd.
- Ikke fokuser ensidig på pris. Prisen er selvsagt viktig, men kanskje det til slutt er bedre økonomi i å betale 5% mer for et vareparti, mot at feilraten er 50% mindre? De rimeligste selgerne har ofte et så ekstremt lavt dekningsbidrag at det sier seg selv at det ikke er rom for kvalitet eller service. Slike selgere har en fundamental drift imot å kutte hjørner, for å øke fortjenesten med bare noen få promille og det vil være en evig kamp å sikre at leveransene holder tilstrekkelig kvalitet. Å vurdere om en selger er seriøs eller ikke er ofte vanskelig å gjøre via Internett, og det å faktisk ta seg en tur østover for å besøke potensielle selgere, kan ofte lønne seg i lengden.
Ellers anbefaler jeg boken "Poorly made in China", som gir et veldig godt innblikk i hvordan kinesiske produsenter og leverandører tenker:
http://www.amazon.com/Poorly-Made-China-Insiders-Production/dp/0470928077