Import i LCL Container. Utregning av pris.

MartinR

Medlem
Jeg bedriver kalkuleringsvirksomhet og sitter litt stuck her. Jeg skal regne ut pris på LCL frakt fra Kina og kom over en avgiftspost jeg ikke helt vet hvordan fungerer.

LCL Service Charge pr 1000kg.
W/M: 1cbm = 330.
Minimum 1000Kg
Pris = 206 pr 1000Kg

Om vi tar 8 CBM som ett eksempel så ender det på 2640 Kg. Det jeg lurer på da er om jeg skal betale for 2640 kilo, om det skal rundes opp, eller om det kun går på hele tonn. Altså 1000 kg, 2000kg osv.

Takker på forhånd for alle nyttige svar.

neXon

Medlem
Ikke svar på ditt spørsmål,

Import fra Shanghai området.
Det koster ca 30 000 kr for en 40 fot konteiner. For noen år siden kostet det 14 000 kr, så prisene har økt vesentlig de siste årene. import av metall.

Sist redigert:

MartinR

Medlem
Ikke svar på ditt spørsmål,

Import fra Shanghai området.
Det koster ca 30 000 kr for en 40 fot konteiner. For noen år siden kostet det 14 000 kr, så prisene har økt vesentlig de siste årene. import av metall.

Alt øker i pris med årene. Og vi legger særlig merke til de produktene/tjenestene som øker i en negativ/dyrere retning. Det at lønninger, salgspriser og alle andre slike ting som påvirker oss positivt også øker er vi litt flinkere til å glemme når vi finner en prislapp vi ikke helt liker.

Om prisøkningene på containerfrakt kan forsvares 100% i henhold til økte lønninger og salgspriser vil jeg nok ikke tro. Men at det er så halvgalt vil jeg ikke se bort ifra. Når du sier ett par år siden hva mener du egentlig da? Kan vanskelig se for meg at du importerte 40 fot containere til 14 000 for bare ett par år siden.

HPF

Medlem
LCL Service Charge kalkuleres på grunnlag av reell vekt (ikke volumvekt). Men 0-1000 kg koster 206 uansett. 1500 kg vil koste NOK 309 etc.

Greencarrier, som jeg bruker, har regneark de oppdaterer og sender ut til kundene sine med jevne mellomrom. Enkleste for deg er nok å ta kontakt med dem og spørre om du kan få et tilbud med regneark. Er mye + + og regnearket gir deg en all-in pris.

Seneste regnearket mitt gjelder til 31 desember og 8m3, vekt 2000 kg, 1 USD=NOK 6,2 vil koste NOK 9734 fra Yantian til levert Oslo. Ved 12m3 er det like dyrt som FCL 20' (ca. 30m3).

MartinR

Medlem
LCL Service Charge kalkuleres på grunnlag av reell vekt (ikke volumvekt). Men 0-1000 kg koster 206 uansett. 1500 kg vil koste NOK 309 etc.

Greencarrier, som jeg bruker, har regneark de oppdaterer og sender ut til kundene sine med jevne mellomrom. Enkleste for deg er nok å ta kontakt med dem og spørre om du kan få et tilbud med regneark. Er mye + + og regnearket gir deg en all-in pris.

Seneste regnearket mitt gjelder til 31 desember og 8m3, vekt 2000 kg, 1 USD=NOK 6,2 vil koste NOK 9734 fra Yantian til levert Oslo. Ved 12m3 er det like dyrt som FCL 20' (ca. 30m3).

Grunnen til at jeg spurte var at jeg allerede hadde fått ett tilbud fra min shipping agent og de utregningene jeg fikk var uten kostnadene som tilløper i Norge på LCL frakt. Kun FCL var fullstendig utregnet. Avgiftene stod der, men var ikke ferdig utregnet. Men takk for svar, selv om jeg allrede har fått svar.

Jeg bruker/skal bruke Searunner og ville betalt ett par hundre mer enn deg ved 8cbm, dog fra en annen by i Kina.

Sist redigert:
Topp