Norge er utenfor EUs VAT-sone uansett, så dersom jeg fakturerer et firma i Norge fakturerer jeg uten IVA (fra Spania). Tilsvarende, når jeg kjøper domener fra f.eks. Domeneshop, fakturerer de meg uten mva.
Dette er hvorfor mange blir forvirret av VAT (spesielt aktører utenfor Norge som selger til Norge)
Dersom jeg selger varer til en privatperson, eller et firma som ikke er VAT-registerert i f.eks. UK, fakturerer jeg dem med spansk IVA siden jeg selger tjenester. For firma som er VAT-registrert fakturerer du uten VAT (det er derfor f.eks. VAT går til 0% hos f.eks, Avangate, Digital Ocean, OVH, m.fl. dersom du fyller inn et VAT-nummer). Denne VAT-en blir ført "baklengs" i regnskapet ditt.
Det er også viktig å være obs på at selv om du er VAT-registrert i ditt hjemland, så er du ikke nødvendigivs registrert i VIES -- som er det europeiske systemet. Her i Spania er det to prosesser, og selv om du er registrert i Spania, må du allikevel betale f,eks, fransk VAT dersom du leier server hos OVH i Frankrike, med mindre du i tillegg har registrert deg selv i VIES. Det er derfor det er påkrevd å ha begge VAT-nummer på fakturaen, og det kan lett etterprøves f.eks. her
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/
I Norge betaler du noralt ikke VAT/mva. til andre land i EU, og dette går begge veier. Dersom du velger Norge som fakturaland når du betaler forsvinner VAT på samme måte som når jeg skriver inn mit VAT-nummer.
Edit: Norsk VAT-nummer blir vel org.nummer+mva -- men det bruker du ikke i denne sammenheng.