Ikke mulig med purring uten renter på Conta

Tonny Kluften

Administrator
Syns det er veldig rart at det ikke er mulig å sende purring uten at man også krever renter på Conta.
Jeg kan ikke huske å ha fått purring fra noe selskap noen gang med rente. Er det virkelig vanlig å legge til renter på beløpet når man sender ut purring?

Conta sier også at det ikke er aktuelt å lage et valg der hvor man kan velge bort å kreve renter fra kunden, jeg syns det er merkelig. Hvorfor skal Conta bestemme om jeg skal kreve renter? Fordi det er gratis og jeg må ta det jeg får.. ok...

Jeg er utrolig fornøyd med Conta i absolutt alt, men jeg merker at denne tingen er mer enn litt irriterende :D

Rismoen

Medlem
Et alternativ er å sende fakturaen på nytt som en påminnelse. Men jeg er helt enig med deg. Det er rart at man blir tvunget til å kreve renter og gebyrer.

hansson

Langveisfarende
Er kun inkassovarsel som er gyldig før inkasso, purring aleine holder ikke.

Vi har valgt å gjøre programvaren firmavennlig, ikke kundevennlig. Alle gebyrer og renter som er en rettighet i loven er derfor med, noe som også gir et realistisk bilde av hvordan det blir med rentene seinere, i en evt. inkassosak. Det er vanligvis altfor mye snillisme blant firmaene, syntes vi, noe som fører til store årlige tap. Det er høy risiko å sende faktura på etterskudd/kredittsalg, så det skulle bare mangle at man ikke kunne ta noen kroner i rente når dette er nedfelt i loven. Av samme grunn er det ikke mulig å velge bort purregebyret.

Vi kunne selvfølgelig laget innstillinger på dette, men har så langt valgt å forenkle det.

Tonny Kluften

Administrator
Mente det var innstillinger for dette tidligere, men det er kanskje Tripletex som har det da.

For min del blir det da å sende fakturaen som påminnelse og så purring hvis ikke pengene kommer da. Litt uproft og det vil forsinke en evt. inkassosak.

Hansson, kan ikke jeg få lov til å være snill, vær så snill!?!?!

Jeg også har reagert på dette. Sendte en mail til Conta for en stund siden. Fikk til svar at det ikke var mulig å sende purring uten gebyr og renter.
Jeg legger stor vekt på langvarige kundeforhold, og personlig synes jeg det er smålig å slenge på alt som er av gebyrer og renter ved første påminnelse. Laster derfor ned faktura og sender manuelt over e-post.

Har sendt purring med gebyr og renter et par ganger, og det det ofte fører til er at kunden betaler den _første_ fakturaen uten gebyr og renter. Føler det da blir enda mer smålig å purre på å få inn et purregebyr og 8kr i renter.

Personlig synes jeg brukeren av programmet kan ha mulig til å velge om man vil være kundevennlig eller firmavennlig :p

hansson

Langveisfarende
Det er fint å være snill, Tonny :)

Men det er mindreverdighetstenkning å tro at profesjonelle firmaer blir såret fordi de blir ilagt et lovmessig purregebyr og en rente på 1,24 kroner som er fastsatt av staten. Alle er vant til dette. Vi ønsker å bidra til profesjonalisering av småfirmaer som er de desidert svakeste i bedrifts-Norge, som taper mye penger på betalingsrot og svindel. Vi vil gjerne få vekk denne "unnskyld at jeg må sende faktura, altså"-holdninga. Det er da ikke verken flaut eller rart å purre eller kjøre inkassosak! Det er et spørsmål om å gi vekk verdigheten din og tida og produktene dine gratis, eller å ikke gjøre det.

Det er 14 dager fra forfall og fra mail kommer med påminnelse om forfallet, til renter og gebyr legges på, iht. lovverket. Det er derfor mulig å purre etter f.eks. 10 eller 13 dager, så blir både inkassovarsel og purring generert uten gebyr og renter.

Bjørnar

Gründer
Det er vel strengt tatt mulig, dersom du purrer dem opp 13 dager etter originalt forfall. Det er lov å purre da, men du kan ikke putte på gebyrer før det har gått 14. dager. Stemmer ikke det @hansson?

Forøvrig er jeg enig med Hansson her generelt sett.

hansson

Langveisfarende
Send på nytt-funksjonen under flere valg på fakturadetaljene er fin til dette. De som har et personlig forhold til kundene, noe som ofte gjelder webfolk, er gjerne tjent med å sende en mail og høre før de sender inkassovarsel. En hyggelig mail med spørsmål om de kan sjekke i systemet fungerer ofte godt. Men når det først skal purres på en formell måte mener jeg fortsatt at man bør sende inkassovarsel med renter og gebyr.

Topp