Ikke møtt opp til avtalt time, gebyr

xdex

Medlem
Tenkte jeg skulle kjøre en debatt her, på noe som sjokkerte meg kraftig. Heldigvis, hadde tannlegekontoret gjort en feil, og jeg slapp gebyret på 2500kr, for å ikke ha møtt opp til avtalt time.

Finnes det overhodet ingen regler og reguleringer for dette? Er det fritt fram, å sende ut regning på dette? Når tilsier loven at dette faktisk er lovlig praksis, i det man mister penger? Alle som ikke møter opp til avtalt time, mister jo hovedsaklig penger. Men hvordan kan noe slikt forsvares? og hva vil ett maks beløp være? Har allerede sett andre der ute, som har motatt lignende faktura, på 800, 1000, 2000kr osv.

Er dette den "nye" måten og tjene gode penger på? Kunne man i teorien gjort det samme på ett vanlig møte, da disse 2 timene var satt av til strategi med kunde? Ja, man kunne funnet på noe annet disse to timene, men det kunne jo alle gjort. Er det bare fantasien som setter grenser?

Tonny Kluften

Administrator
De må si ifra om gebyret. Det bruker å stå på timekort osv at man må betale hvis man ikke melder fra f.eks. innen 24 timer. I en viss grad må det være lov til å la kunden dekke opp tapt arbeidstid når det er kunden som forårsaker det.

Det er klart det er smart for tannlegene å ha en slik ordning, de får jo dobbelt opp hvis de kan ringe noen hastekunder som kommer på 10 minutter. Men det er ikke sikkert alle praktiserer det heller, noen tenker vel at kunden skifter tannlege hvis han må betale 2500 kroner for ikke noe.

Hvis jeg hadde reist til Oslo for å møte noen og de ikke møtte opp ville jeg fakturert tiden jeg brukte ja, hvis det samme hadde skjedd her i Horten hadde jeg nok ikke fakturert for det, bare sett på det som en utvidet lunsj.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg fikk et brev fra sykehuset om at det var blitt satt opp en time til meg. Unnlater jeg å møte blabla gebyr blabla. Det står ingenting i brevet hva møtet går ut på og det er dumt. Jeg har ikke bestilt noe såvidt jeg vet.
Husker en sak fra Nederland med en EPF mot en lege: karen møtte til avtalt tid men legen var ikke tilgjengelig (opptatt med annen kunde), så EPF'en sendte en faktura på tapt arbeidstid - legen måtte betale ifølge en dommer en plass opp i rettsystemet.
Kniv bør kutte begge sider.

Rismoen

Medlem
Vi har en kunde (b2b) som sender gebyr bare vi gjør en minste feil.

Det første vi må gjøre når vi mottar bestillingen på mail er å trykke på en link og bekrefte at vi har mottatt den (dato og signatur). Vi må også bekrefte at vi godtar punktene i avtalen.

Glemmer vi dette så får vi fort over 10k i gebyr.

Gjør vi andre feil som å legge inn feil produkter, leveringsadresse/leveringstidspunkt, glemmer å legge til rekvisisjonsnummer/prosjektnummer, kundereferanse osv... Blir vi straffet med høye summer.

Alt dette står i betingelsene deres. Det er slik de forholder seg til leverandørene sine.

Godtar vi ikke betingelsene, er de nådeløse. Da mister vi kunden og flere millioner i året.

Topp